پارس ناز پورتال

درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا +عکس

درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا +عکس

درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا عکس

آلانیا بـه دلیل موقعیت استراتژیکی خود کـه در یک شبه جزیره ی کوچک در دریای مدیترانه در پایین کوههای توروس قرار گرفته است همیشه بـه عنوان یک دژ محکم برای بسیاری از امپراطوری هـای مستقر در مدیترانه مانند

 

بطلمیوسی و سلوکی و روم و بیزانس و امپراطوری عثمانی بـه شمار رفته است.آلانیا بزرگترین اهمیت سیاسی خود را در قرون وسطی تحت حکومت سلطان علاالدین کیقباد کـه نام شهر از اسم او گرفته شده بدست آورد.بسیاری از نقاط دیدنی و تاریخی آلانیا آثار بجا مانده از سلطان کیقباد است مانند برج قرمز و کارخانه کشتی سازی و قلعه آلانیا است.

 

آلانیا «بـه ترکی استانبولی: Alanya» نام شهری تاریخی در کشور ترکیه است کـه در ۱۳۵ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. در این شهر اماکن مسکونی و توریستی فراوانی وجود دارند. آلانیا از شمال بـه رشته کوه هـای توروس و از جنوب بـه دریای مدیترانه و از شرق بـه قاضی پاشا و از غرب بـه ماناوگات و سیده منتهی می‌شود.

 

قلعه سلجوقی کـه در سده ۱۳ میلادی ساخته شده، مانند تاجی بر سر شبه‌جزیره آلانیا قرار دارد. همچنین قلعه ۸ ضلعی و تاریخی قلعه دختر نیز از مکان‌هـای دیدنی آلانیا است.

 

نام‌هـای آلانیا

نام این شهر در طول قرن ها چندین بار تغییر کرده است . آلانیا در زبان لاتین بـه نام Coracesium و در یونانی بـه نام Korakesion از واژه ی Luwian Korakassa بـه معنای “شهر برآمده” معروف است.کلیسای کاتولیک روم هنوز هم نام لاتین آن را در سلسه نام هـای شهربه رسمیت می شناسد.

 

تحت امپراطوری بیزانس این شهر بـه نام Kalonoros یا Kalon Oros در زبان یونانی بـه معنای “کوه زیبا/خوب” معروف شد. سلجوقیان نام شهر را بـه علائیه تغییر دادند کـه از نام سلطان علاالدین کیقباد گرفته شده است. در قرن 13 و 14 تاجران ایتالیایی شهر را بـه نام Candelore یا Cardelloro نام گذاری کردند.

 

در سال 1930 مردم آلانیا باخبر شدند کـه آتاتورک قصد دارد روز 9 مارس از آسپندوس در آنتالیا بازدید کند.کمیته ای از شهر برای خوش آمدگویی بـه آتاتورک بـه آنتالیا رفت.این کمیته بـه رهبری حمداله امین پاشا از آتاتورک برای بازدید آلانیا دعوت نمود.

 

آتاتورک بـه آنها گفت کـه در سفری دیگر از آلانیا بازدید می کند.در بازدید آتاتورک از آنتالیا در سال 1931 او بنا بر قولی کـه بـه مردم آلانیا در سال گذشته در آسپندوس داد، بـه آلانیا آمد و با دیدن موزهای سبز و باغ هـای پرتقال و قلعه آلانیا و برج قرمز و کارخانه کشتی سازی احساس شگرفی کرد.

 

سال 1935 مصطفی کمال آتاتورک از شهر بازدید نمود و نهایتاً با تغییر حرف “i” و “e” در واژه ی Alaiye نام شهر را بـه آلانیا تغییر داد کـه گزارش شده است بـه دلیل یک تلگراف اشتباهی در سال 1933 اتفاق افتاده است.

 درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا +عکس

آلانیا در ۱۳۵ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد

 

تاریخچه آلانیا

آلانیا در طول تاریخ، بخشی از سرزمین کیلیکیه «Kilikya» و همچنین بخشی از سرزمین پامفیلیا «Pamfilya» محسوب میشد و بخشی از امپراتوری ایران بود. سپس زیر سلطه و حاکمیت یونانیها و رومی‌ها درآمد. در دوره امپراتوری روم شرقی نیز بـه آن نام «Kolonoros» بـه معنای «کوه زیبا» داده شد. علاءالدین کی‌قباد، سلطان سلجوقی در سده ۱۳ میلادی نام شهر را بـه «علائیه» تغییر داد. نهایتاً آلانیا در سال ۱۴۷۱ میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی گردید.

آب و هوای آلانیا

آلانیا دارای تابستان گرم با آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای و زمستان‌هـای بارانی و مرطوب است. این شهر در حوضهٔ مدیترانه ‚ منطقه نیمه گرمسیری فشار بالا کـه بیشتر باران آن در طول فصل زمستان می‌بارد و تابستان‌هـای طولانی و گرم و خشک از خود بـه جا می گذارد قرار دارد کـه باعث می‌شود کـه هیت توریسم آلانیا از شعار “جایی کـه خورشید لبخند می‌زند” برای معرفی شهر استفاده کنند.

 

حفره‌هـای طوفانی گاهی اوقات کـه بـه ساحل نزدیک میشوند گرداب‌هـای دریایی بدون ابر را با خود می‌آورند. حضور رشته کوه‌هـای توروس در مجاورت دریا باعث ایجاد مه می‌شود کـه بـه نوبهٔ خود رنگین کمان‌هـای قابل مشاهده را در بسیاری از صبح‌ها ایجاد کند.

 

بـه دلیل هوای معتدل مدیترانه‌ای آلانیا بارش برف در این شهر ممکن نیست اما بـه دلیل ارتفاع بالای کوه‌هـای توروس در فصل زمستان منظرهٔ جالب پوشیده شدن کوه‌هـای توروس از برف در روزهای گرم آلانیا از شهر دیده می‌شود. دریا در آلانیا سالانه یک متوسط دمای ۲۱٫۴ درجه سانتیگراد و دمای متوسط ۲۸ درجه سانتیگراد در ماه آگوست دارد.  

درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا +عکس

در  شهر آلانیا، اماکن مسکونی و توریستی فراوانی وجود دارند

 

گردشگری آلانیا

آلانیا با داشتن سواحل دیدنی طولانی وپلاژهای گسترده،آثار و اماکن تاریخی،هتل و متل هـای مدرن،کافه ها و رستورانهای بی شمار،یکی از مراکز بی نظیر تفریحی و توریستی بـه شمار می آید. خیابان هایی کـه در امتداد ساحل آلانیا قرار دارد , پر از زستوران ها مغازه هایی است کـه 24 ساعته باز هستند بـه همین دلیل توریستی ترین منطقه آلانیا بـه حساب می آید.

 

بیشترین توریست هایی کـه از آلانیا دیدن می‌کنند, از کشور هـای کشور کشور آلمان , دانمارک , کشور هـای اسکاندیناوی و روسیه هستند. ساحل هـای ماسه ای زیبا، آب وهوای مدیترانه ای , نرخ هـای مناسب هتل ها , مهمان نوازی مردم در آلانیا باعث شده تا مردم دربخش توریست و گردشگری درآمد بالایی داشته باشند.

 

با دیدن اسکله و کشتی ها و قایق هـای انبوه پهلو گرفته در آلانیا، نایت کلوب هـای فراوان و رنگارنگ ، بارها و رستورانها، مراکز فروش صنایع دستی، پوشاک و محصولات چرمی، جواهرآلات، بوتیکا و فروشگاههای متنوع لباس و … سرزنده بودن شهر آلانیا را در طول شبانه روز مشاهده خواهید کرد.

 

اگر بـه زیبایی غارهای طبیعی علاقه دارید، توصیه میشود حتما از غار داملاتاش بازدید فرمایید. در نزدیکی این غار میتوانید از موزه مردم شناسی نیز بازدید فرمایید. غار فسفری و مقر اسارت زنان توسط دزدان دریایی و غار عشاق و غار دختران، از دیگر غارهای دیدنی مجاور است کـه میتوانید با قایق از آنها بازدید فرمایید.

 

در اولین نگاه بـه آلانیا ،قلعه سلجوقی بـه جای مانده از سده سیزدهم ، همانند تاجی بر سر شهر میدرخشد.همچنین برج هشت ضلعی تاریخی کیزیل کوله از اماکن تاریخی و معروف این شهر است. تفرجگاه دیم چای در 15 کیلومتری شرق شهر آلانیا ، خنکای مطلوب و آرامشی ماندگار را در زیر سایه درختان با نوای زیبا و دل نشین جریان آب رودخانه را بهمراه آواز پرندگان، تقدیم خواهد کرد.

 

سواحل زیبا و وسیع آلانیا با آب هـای زلال و آفتاب درخشان ، یکی از بهترین سواحل کشور ترکیه بـه شمار می‌رود. این خطه با داشتن توامان آفتاب و دریا و کوه و جنگل و رودهای خود گویی نشانه ای از بهشت برین در این دنیاست. 

درباره شهر زیبای ساحلی آلانیا +عکس

آلانیا دارای تابستان گرم با آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای و زمستان‌هـای بارانی و مرطوب است