پارس ناز پورتال

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدند

مجموعه : اخبار سینما
شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدند

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدند

بالاخره بهترین های جشنواره فستیوال کن 2016 با معرفی برگزیدگان پایان یافت. که در این بین سهم ایرانی ها دو جایزه نقش اول مرد و جایزه بهترین فیلمنامه بود. شهاب حسینی و فرهادی در کن 2016 درخشیدند.

 

شهاب حسینی برای فیلم ˝فروشنده˝ به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر مرد شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و خود فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

 

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم کن یکشنبه شب برگزار شد و داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست جرج میلر کارگردان استرالیایی و خالق سری فیلم‌های “مکس دیوانه”، جایزه بهترین بازیگر مرد را به شهاب حسینی بازیگر فیلم “فروشنده” به کارگردانی اصغر فرهادی اعطاء کردند.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدند

خود فرهادی نیز جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت. “فروشنده” تنها فیلمی بود که در این دوره جشنواره کن در بخش مسابقه اصلی دو جایزه دریافت کرد.

 

شهاب حسینی بعد از دریافت جایزه گفت: مطمئنم روح پدرم الان نظاره گر من است. از فرهادی و علیدوستی تشكر می كنم این جایزه را از مردم دارم پس به آنها تقدیم می كنم.

 

فرهادی هم پس دریافت جایزه گفت: روزی به همراه فیلمبردارم برای تماشای نسخه نهایی فروشنده به سینمایی رفتیم مسئول سالن گفت بیست دقیقه برای اماده شدن فیلم لازم است و در این فاصله فیلمی برایتان بگذارم؟

 

گفتم اگر خسته كننده نیست بگذار و آن فیلم مد مكس جورج میلر بود همان موقع گفتم این نشانه خوبی است. فیلم های من فیلم های شادی نیستند اما خوشحالم كه با جوایزم مردم ایران یا لاقل بخشی از آنها را شاد می كنم.

 

“فروشنده” داستانی معاصر و روایتگر زندگی زوجی با بازی حسینی و ترانه علیدوستی است که رابطه آن‌ها تحت تاثیر یک اتفاق قرار می‌گیرد.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدند

تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی بیست و یکمین و آخرین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 2016 بود. “فروشنده” اولین فیلم فرهادی بعد از “گذشته” با بازی بره‌نیس بژو و علی مصفا است که در فرانسه فیلمبرداری شد.

 

آن فیلم هم اولین بار سال 2013 در بخش مسابقه کن به نمایش درآمد و بژو برای آن جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

 

حسینی 43 ساله پیش از این در فیلم‌های “درباره الی” و فیلم برنده اسکار “جدایی نادر از سیمین” نیز با فرهادی همکاری کرده بود. او برای “جدایی” نیز به طور مشترک با دیگران بازیگران فیلم، جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم برلین را برد.

 

در همین حال، برخلاف انتظار فیلم “من، دانیل بلیک” به کارگردانی کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد. این دومین جایزه نخل طلایی است که لوچ به خانه می‌برد.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدندکن لوچ

 

فیلم جدید لوچ 80 ساله در حالی جایزه اصلی کن را به خود اختصاص داد که از فیلم‌هایی چون “تونی اردمان” به کارگردانی مارن آدی از آلمان و “پاترسن” به کارگردانی جیم جارموش آمریکایی به عنوان شانس‌های اصلی این جایزه یاد می‌شد. هر دو فیلم مراسم را دست خالی ترک کردند.

 

“من، دانیل بلیک” درباره دانیل بلیک، 59 ساله، نجار ساختمان است که بخش زیادی از عمر خود را در نیوکاسل گذرانده است. او بعد از یک حمله قلبی برای اولین بار در زندگی‌اش به دولت نیازمند می‌شود.

 

راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچک او، دیزی و دیلن یکی می‌شود. تنها فرصت کتی برای فرار از یک خوابگاه یک اتاق خوابه مخصوص افراد بی‌سرپناه در لندن این است که زندگی در آپارتمانی در شهری ناآشنا را بپذیرد که 300 مایل دورتر است.

 

این جاست که دانیل و کتی در سرزمینی متعلق به هیچ‌کس، گرفتار کاغذبازی‌های اداره بهزیستی می‌شوند. دیو جانز و هیلی اسکوایرز بازیگران اصلی تازه‌ترین ساخته کن لوچ هستند که برای ساخت فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی شهرت دارد. بریانا شان و دیلن مکیرنان دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

امسال برای شانزدهمین بار فیلمی از لوچ در کن نمایش داده ‌شد. او در 2006 برای “باد بر مرغزار می‌وزد” جایزه نخل طلا را دریافت کرد. لوچ اولین بار در 1970 با فیلم “قوش” در کن حضور داشت.

 

لوچ در 1990 برای “دستور کار پنهان”، در 1993 برای “بارش سنگ‌ها” و در 2012 برای “سهم فرشتگان” جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

 

جایزه بزرگ جشنواره کن به فیلم “فقط پایان دنیاست” به کارگردانی زاویه دولان فیلمساز جوان کانادایی رسید. این در حالی بود که فیلم جدید دولان 26 ساله که با وجود سن کم سابقه طولانی در کن دارد، به مذاق منتقدان خوش نیامد.

 

“فقط پایان دنیاست” با الهام از نمایشنامه “Juste la fin du monde” نوشته ژان-لوک لاگارس ساخته شده است و ماریون کوتیار، لیا سدو، ونسال کاسل و گاسپار یویل در آن بازی می‌کنند.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدندزاویه دولان و کن لوچ

 

داستان درباره نویسنده‌ای (یویل) است که بعد از 12 سال غیبت بدون توضیح، به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند.

 

دولان در 2014 با درام خانوادگی “مامان” به طور مشترک با “خداحافظی با زبان” ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد و فیلم او نماینده کانادا در اسکار فیلم خارجی‌زبان بود.

 

او در 2009 با اولین فیلم خود، “من مادرم را کشتم” برنده سه جایزه هفته منتقدان کن شد و با دو فیلم “ضربان قلب” و “Laurence Anyways” نیز در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. دولان سال گذشته داور بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

 

“عزیز آمریکایی” به کارگردانی آندرا آرنولد فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی جایزه هیئت داوران را گرفت. ساشا لین، شایا لابوف و رایلی کیو در این فیلم بازی می‌کنند.

 

تازه‌ترین فیلم آرنولد که اولین فیلم آمریکایی کارنامه‌اش هم هست، درباره چند جوان آمریکایی است که روزها اشتراک مجله می‌فروشند و شب‌ها را در مهمانی‌های مختلف می‌گذرانند و دائم دردسر درست می‌کنند.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدندآندرا آرنولد

 

آرنولد برای ساخت “عزیز آمریکایی” حدود 12 هزار مایل سفر کرد و فیلم خود را در ایالات مرکزی آمریکا فیلمبرداری کرد. آرنولد یکی از سه کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه این دوره جشنواره کن بود.

 

“جاده سرخ” (2006) اولین تجربه کارگردانی او و “مخزن ماهی” (2009) دومین فیلمش، هر دو پیش از این برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شدند و او خودش در 2012 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی بود.

 

جایزه بهترین کارگردان به طور مشترک به اولیویه آسایاس برای فیلم فرانسوی “خریدار خصوصی” و کریستیان مونجیو کارگردان رومانیایی برای “فارغ‌التحصیل” اعطاء شد.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدندکریستیان مونجیو (نفر دوم از سمت راست) و اولیویه آسایاس (نفر سوم از سمت راست)

 

داستان “خریدار خصوصی” تازه‌ترین ساخته اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی در دنیای زیرزمینی مد در پاریس روی می‌دهد. کریستن استوارت بازیگر آمریکایی در فیلم نقش زنی آمریکایی را بازی می‌کند که در پاریس به عنوان یک خریدار خصوصی برای فردی معروف کار می‌کند

 

و در عین حال می‌کوشد با روح برادر مرده‌اش ارتباط برقرار کند. هرچند تعدادی از منتقدان در نمایش مطبوعاتی این فیلم آن را هو کردند،

 

اما تماشاگران جشنواره به آن واکنشی مشتاقانه نشان دادند، به طوری که بعد از پایان فیلم به مدت پنج دقیقه ایستاده استوارت و آسایاس را تشویق کردند.

 

“فارغ‌التحصیل” تازه‌ترین ساخته کریستیان مونجیو درباره پزشک یک شهر کوچک (با بازی آدریان تیتینی) است که با ناامیدی انتظار دارد تنها دخترش امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و بلیت خروج از رومانیِ گرفتار فساد و سازشکاری را پیدا کند.

 

مونجیو در 2007 با درام مخوف “چهار ماه، سه هفته و دو روز” با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد. او در 2012 نیز فیلم “آن طرف تپه‌ها” را در بخش مسابقه اصلی کن داشت

 

و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. “فارغ‌التحصیل” بعد از سی‌یرانوادا” به کارگردانی کریستی پویو دومین فیلم رومانیایی بود که امسال در بخش مسابقه کن حضور داشت.

 

“خولی‌یتا” به کارگردانی پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی، “دختر ناشناس” ساخته لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی، “مستخدم” به کارگردانی پارک چان-ووک فیلمساز کره‌ای، “آخرین چهره” به کارگردانی شان پن، و “ال”ساخته پل ورهوفن کارگردان کهنه‌کار هلندی، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن بودند.

 

کتایون شهابی پخش‌کننده بین‌المللی و تهیه‌کننده ایرانی، کرستن دانست بازیگر آمریکایی، دانلد ساترلند بازیگر کانادایی، مس میگلسن بازیگر دانمارکی، لاشلو نمس کارگردان مجارستانی، آرنو دپلشان کارگردان فرانسوی، والریا گولینو بازیگر و کارگردان ایتالیایی و ونیسا پارادی خواننده و بازیگر فرانسوی، همکاران جرج میلر در هیئت داوران بخش مسابقه اصلی بودند.

 

در همین حال، داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست نائومی کاواسه کارگردان ژاپنی جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول را به فیلم فرانسوی “Divines” به کارگردانی هدی بنیامینا اعطاء کردند.

 

این فیلم در بخش دو هفته کارگردانان این دوره جشنواره کن به نمایش درآمد و از سوی SACD (جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک) تقدیر شد.

 

همچنین در مراسم اختتامیه ژان-پی‌یر لئو بازیگر کهنه‌کار و یکی از نمادهای موج نوی سینمای فرانسه جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد. او که ارتباطی طولانی با کن دارد، در 14 سالگی توسط فرانسوا تروفو کشف شد و در 1959 در “چهارصد ضربه” نقش آنتوان دوئنل یک نوجوان آشوب‌زده را بازی کرد.

 

امسال فیلم “مرگ لویی چهاردهم” به کارگردانی آلبر سرا با بازی لئو نیز در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده رفت. پیش از اعطای جایزه نخل طلای افتخاری به لئو فیلمی از بهترین لحظه‌های سینمایی او شامل همکاری‌هایش با تروفو، ژان-لوک گدار و برناردو برتولوچی به نمایش درآمد.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در کن 2016 درخشیدندژان-پی‌یر لئو

 

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 مه (22 اردیبهشت) با اولین نمایش جهانی فیلم “کافه سوسایتی” به کارگردانی وودی آلن با بازی کریستن استوارت و جسی آیزنبرگ آغاز شد.

 

“بی‌اف‌جی” (The BFG) (یا “غول مهربان گنده”) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با بازی مارک رایلنس، “هیولای پول” به کارگردانی جودی فاستر با بازی جرج کلونی، جک اوکانل و جولیا رابرتز، “آدم‌های خوب” به کارگردانی شین بلک با بازی رایان گاسلینگ و راسل کرو در بخش خارج از مسابقه کن نمایش داده شدند

 

و “دستان سنگ” با بازی رابرت دنیرو در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده رفت.

 

امسال همچنین ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با فیلم‌های “جن‌گیر” و “رابط فرانسوی” می‌شناسند، در بونوئل تیه‌تر کلاس پیشرفته فیلمسازی برگزار کرد.

 

“وارونگی” به کارگردانی بهنام بهزادی از ایران نیز در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد.

 

فهرست برندگان جوایز بخش مسابقه اصلی به شرح زیر است:

 

جایزه نخل طلا: “من، دانیل بلیک” (I, Daniel Blake) به کارگردانی کن لوچ (بریتانیا)

 

جایزه بزرگ: “فقط پایان دنیاست” (t’s Only the End of the World) به کارگردانی زاویه دولان (کانادا/فرانسه)

 

جایزه هیئت داوران: “عزیز آمریکایی” (American Honey) به کارگردانی آندرا آرنولد (بریتانیا، آمریکا)

 

جایزه بهترین کارگردان: اولیویه آسایاس برای “خریدار خصوصی” (Personal Shopper) (فرانسه) و کریستیان مونجیو برای “فارغ‌التحصیل” (Graduated) (رومانی)

 

جایزه بهترین بازیگر مرد: شهاب حسینی برای “فروشنده” به کارگردانی اصغر فرهادی (ایران)

 

جایزه بهترین بازیگر زن: جاکلین خوزه برای “Ma’ Rosa” به کارگردانی بریلانته مندوزا (فیلیپین)

 

جایزه بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی برای “فروشنده” (ایران)

 

دیگر جوایز:

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول: “Divines” به کارگردانی هدی بنیامینا (فرانسه / قطر)

 

نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: “Timecode” به کارگردانی خوانخو خیمنس (اسپانیا)

 

تقدیر: “دختری که با شیطان رقصید” (The Girl Who Danced With The Devil) به کارگردانی ژوائو میراندا ماریا (برزیل)