پارس ناز پورتال

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف 

سیب زمینی خوراکی پرمصرفی در همه ی جهان اسـت و هم چنین خواص بسیاری نیز دارد.برای تغذیه سالم همیشه سیب زمینی توصیه میگردد. رنگ گوشته سیب‌زمینی‌ها بنا بـه نوعشان سفید‌رنگ یا زردرنگ اسـت، سیب‌زمینی‌هائی كه گوشته زردرنگ دارند، بافتشان نرم و صاف اسـت.

 

اما سیب‌زمینی‌هاي سفیدرنگ دارای بافت‌هاي متفاوتی از جمله خشك و آردی هستند و آن گونه سیب‌زمینی برای سرخ‌كردن مناسب‌تر اسـت. در حالیكه سیب‌زمینی‌هاي  نرم و مرطوب برای پختن مناسب‌ترند.

 

 سیب‌زمینی نو و كهنه

بـه‌طور كلی سیب‌زمینی‌ها بر دو نوع‌اند، كهنه و نو. بـه آن دسته از سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، برداشت می شوند و مورد استفاده قرار میگیرند، سیب‌‍‌زمینی نو می گویند و سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، همان‌ گونه در زمین باقی می مانند و پس از برداشت نیز مدتی در انبار ذخیره میشود، سیب‌زمینی كهنه میگویند.

 

 ارزش غذائی

سیب‌زمینی تقریبا فاقد چربی اسـت و بطور مثال در هر سیب‌زمینی متوسط با وزن تقریبی 200 گرم، 367 كیلوژول «90 كالری» انرژی وجوددارد. بطور تقریبی مقدار انرژی موجود در آن معادل همان مقدار انرژی در سیب‌ درختی اسـت. افزودنی‌هائی هم چون كره، خامه و روغن بـه سیب‌زمینی آن رابه عامل چاقی تبدیل می‌كند.

 

گفتنی اسـت سیب‌زمینی منبع خوبی سرشار از كربوهیدرات‌هاي سهل‌الهضم میباشد و دارای موادمعدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌هاي C و گروه B میباشد. هم چنین حاوی مقدار كمی پروتئین اسـت.

 

 خریدن سیب‌زمینی

هنگام خریدن سیب‌‌زمینی مراقب باشید كه سیب‌زمینی سفت، خشك و عاری از هر گونه زخم و آسیب باشد و هرگز سیب‌زمینی‌هائی را كه پوست‌شان سبزرنگ اسـت، خریداری نكنید زیرا ممكن اسـت سمی باشند!

 

 نگهداری سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را در محل خنك و خشك «دور از یخچال» نگه دارید زیرا گرمای زیاد موجب جوانه زدن، رطوبت سبب پوسیدگی و فاسد شدن و نور موجب سبز شدن آن میشود.

 

 آماده كردن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را خوب بشوئید و برس بزنید. آن‌گاه پوست سیب‌زمینی را بگیرید و دوباره بشوئید. سپس آنرا روی پارچه خشك و تمیزی پهن كنید و خیلی نازك پوستش را بگیرید! زیرا چنانچه پوست سیب‌‍‌زمینی را زیاد بگیرید، مواد مغذی موجود در زیر پوسته آن، هدر میرود، هرگز سیب‌زمینی‌هاي پوست كنده را در آب نگهداری نكنید!

 

زیرا مواد مغذی‌ آن از بین میرود. برای پختن سیب‌زمینی، آن رابه قطعه‌هاي یكسان ببرید تا زمان پختشان یكسان باشد ودر مصرف سوخت نیز صرفه‌جوئی كرده باشید.

 

 پختن سیب‌زمینی

اگر می‌‌خواهید سیب‌زمینی را آبپز كنید، آنرا روی شعله كم اجاق، بگذارید تا آرام بجوشد. هم چنین می توانید آنرا بخارپز كنید و یا در روغن فراوان سرخ نمائید.