پارس ناز پورتال

سکسکه کودکان را این گونه قطع کنید

سکسکه کودکان را این گونه قطع کنید

سکسکه کودکان را این گونه قطع کنید 

سکسکه کودکان را می توان به طرق مختلفی قطع کرد. برای هر پدر و مادری دانستن این مسائل ضروری است. پس شما هم این مطلب را بخوانید. نوزادان در حین سکسکه کردن می‌توانند بخوابند و تنفس‌شان دچار مشکل نمی‌شود ولی بدون شک این شرایط می‌تواند اذیت‌شان نیز کند مخصوصا وقتی که در حال نوشیدن شیر هستند.

 

سکسکه چیست؟
نفس کشیدن یکی از فعالیت‌های اصلی بدن است که بدون فکر و غیرارادی انجام می‌شود. مغز ما پیام‌هایی را به عصب فرنیک (phrenic nerve) می‌فرستد.عضلات منقبض می‌شوند و ریه‌ پر از هوا می‌شود. این هوا از طریق دهان و بینی وارد شش‌ها می‌شود.گاهی اوقات بنا به دلایلی که تا به‌حال مشخص نشده‌اند،

 

پیام‌های دیگری نیز از مغز به عصب فرنیک و از آنجا به دیافراگم، فرستاده می‌شوند که باعث می‌شوند دیافراگم منقبض شود و این اتفاق آنقدر سریع رخ می‌دهد که باعث به وجود آمدن سکسکه می‌شود.تابه‌حال شده است که به سکسکه کردن خود دقت کنید؟

 

در هنگام سکسکه کردن حسی شبیه خندیدن به شما دست می‌دهد ولی این حس گاهی اوقات ایجاد ناراحتی می‌کند مخصوصا در محیط‌های بسیار خلوت و بی‌سر و صدا.سکسکه برای نوزادان دلچسب و خوشایند نیست و آنها را ‌آزار می‌دهد.سکسکه کردن در میان نوزادان بسیار شایع است.

 

برای رهایی از سکسکه نوزادان چه کار باید کرد؟
– اگر درحال شیر دادن به نوزادتان هستید، برای چند لحظه اینکار را متوقف کنید و اجازه بدهید تا آروغ بزند. اگر آروغ بزند احتمال اینکه دچار سکسکه شود، بسیار کاهش می‌یابد.نوزاد خود را در حال ایستاده (در آغوش خودتان) بگیرید تا راحت‌تر آروغ بزند. پشت او را به آرامی بمالید. در زمان سکسکه مالیدن پشت نوزاد کمک زیادی به متوقف شدن آن می‌کند.

 

– وقتی که نوزاد سکسکه کردن را شروع کرد به او پستانک بدهید تا بمکد. اینکار کمک می‌کند، دیافراگم او کمی استراحت کند و سکسکه‌اش بند بیاید.

 

– سکسکه او خود به خود بند می‌آید، پس بگذارید این روند طبیعی ادامه پیدا کند.

 

– گاهی اوقات سکسکه کردن نشان دهنده شرایط ویژه پزشکی است و ممکن است خطری سلامت کودک شما را تهدید کند که باید این موضوع را با پزشکش درمیان بگذارید اما توجه داشته باشید که فقط در مورد نادری این شرایط پیش می‌آید.

 

– اگر نوزادان در اثر سکسکه کردن دچار ناآرامی شده است، می‌توانید کمی ‌آب به او بدهید.

 

– برخی از انواع گیاهان دارویی مثل زنجبیل، نعنا و دارچین نیز کمک می‌کنند تا سکسکه از بین برود ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این گیاهان در نوزادان خطرآفرین نباشد.بنابراین قبل از هرکاری با پزشک او مشورت کنید.

 

چگونه سکسکه کودکان را متوقف کنیم؟
– مقداری آب را به صورت آرام آرام بنوشد.

 

– او را بترسانید. البته ترس از روی تفریح و نه جدی

 

– نفس کشیدن خود را برای چند لحظه کوتاه متوقف کند (نفسش را حبس کند).

 

– چیزی شیرین پشت زبانش بگذارید مثلا کمی شکر.

 

– چیز ترشی را میک بزند مثلا نصف لیموترش.

 

– انگشتان دستش را روی گوش‌هایش بگذارید و هوا را از آنها خارج کند.

 

– داروی ضد ترش کردن معده که حاوی منیزیم است به او بدهید.

 

– در یک کیسه کاغذی نفس بکشد (دقت کنید به هیچ وجه از کیسه پلاستیکی استفاده نکند) زیرا به صورتش می‌چسبد و باعث خفگی می‌شود.

 

چگونه از سکسکه جلوگیری کنیم؟
برخی از مردم برای جلوگیری از سکسکه کردن سعی می‌کنند که هیچ وقت تند تند غذا نخورند. در واقع تند تند غذا خوردن باعث سکسکه می‌شود.پرخوری کردن نیز می‌تواند باعث سکسکه شود بنابراین سعی کنید در غذا خوردن زیاده‌روی نکنید و به سیستم گوارشی خود فرصت هضم غذاهایی که خورده‌اید را بدهید.

 

مواد غذایی پر ادویه نیز می‌توانند عامل به وجود آمدن سکسکه باشند. غذاهای تند و پر ادویه تاثیر زیادی در ایجاد سکسکه دارند چرا که دیواره معده را تحریک می کنند.اغلب مردم هر سال لااقل 3 بار سکسکه می‌گیرند، برخی از خیلی بیشتر و عده‌ای کمتر.طول مدت زمان سکسکه در برخی افراد زیاد است و در برخی کم.

 

اگر کودک شما بیش از حد معمول سکسکه می‌کند و سکسکه‌هایش نیز طولانی مدت هستند حتما موضوع را به پزشکش اطلاع دهید.