پارس ناز پورتال

سوالات مهم و ویژه ورودی دانشگاه آکسفورد

سوالات مهم و ویژه ورودی دانشگاه آکسفورد

سوالات مهم و ویژه ورودی دانشگاه آکسفورد 

دانشگاه آکسفورد در حال حاضر یکی از بهترین های دنیا در زمینه علم است و ورود به آن اصلا کار آسانی نیست. چند سوال از آزمون های ورودی این دانشگاه برای شما آورده ایم که می تواند برایتان جالب باشد. دانشگاه آکسفورد پنجمین دانشگاه معتبر جهان است. ورود به این دانشگاه‌ها کار هر کسی نیست و اگر واقعا عزم‌تان را برای پذیرفته شدن در آنها جزم کرده‌ باشید، باید خود را برای مصاحبه‌های حرفه‌ای و آزمون‌های ورودی دشوار هم آماده کنید.

 

 کسانی که به هر دلیلی احتمالا فرصت تحصیل در این دانشگاه را پیدا نخواهند کرد، نگاهی به بعضی از سوالات ورودی، درک بهتری از وضعیت جذب دانشجویان در این دانشگاه پیدا خواهند کرد.بعضی از استادان این دانشگاه پاره‌ای از سوالات آزمون ورودی را با ما به اشتراک گذاشته و در مورد پاسخ‌هایی که از متقاضی تحصیل انتظار دارند، توضیح می‌دهند.

 

ظاهرا چیزهایی که اساتید دانشگاه از متقاضی‌ها می‌خواهند فاصله‌ی بسیار زیادی با آن چه که آنها در ذهن می‌پرورانند دارند. و اما سوالات:

 

۱- روی این برگه لیست سه ترکیب را می‌بینید، A، B و C. کدام یک از آنها محلول است؟

 

و پاسخ؟ خب، چندان مهم نیست!

 

مارک ورمالد پرفسور زیست شناسی، از کالج Corpus Christi آکسفورد در مورد سوال مذکور این طور توضیح می‌دهد:”ما از بیشتر متقاضی‌ها انتظار داریم که در پاسخ به این سوال بگویند، ”نمی‌دانم“ و هیچ اشکالی هم ندارد؛ آن چه که ما به دنبال آن هستیم نحوه‌ی سر و کله زدن متقاضی با مساله‌ی مطرح شده است.

 

بحث بر سر درستی تفکر دانشجو نیست، چرا که ما از آنها انتظار نداریم پاسخ صحیح را پیدا کنند. مساله بیشتر حول چگونگی واکنش نشان دادن آنها در مواجه با پاسخ اشتباهی است که می‌دهند؛ ضمنا میزان انگیزه‌ی آنها برای بررسی تمام منابع احتمالی پاسخ خطا و آزمایش و حذف تک‌تک گزینه‌های اشتباه هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

۲- این یک کاکتوس است. درباره‌ی آن هر چه به ذهن‌تان می‌رسید بگویید.

 

مارتین اسپایت، پروفسور علوم زیست‌شناختی کالج St Anne آکسفورد:

 

”ما کاکتوسی که درون یک گلدان قرار گرفته و یک تصویر از نمای نزدیک ساختار سطحی کاکتوس در اختیار متقاضی قرار می‌دهیم و از او می‌خواهیم که این دو را با جزئیات کامل برای ما شرح دهد. در این تست به دنبال قدرت مشاهده‌ی متقاضی و همچنین میزان توجه وی به جزئیات و کلیات شی مورد نظر هستیم.“

 

۳- کفشدوزک‌ها قرمزند، توت‌فرنگی‌ها هم همین طور. چرا؟

 

پروفسور اوون لوئیز، پروفسور علوم زیست‌شناختی از کالج Brasenose آکسفورد:

 

”رنگ قرمز می‌تواند حامل دو پیام ”مرا نخور“ یا ”مرا بخور“ باشد. مایلم ببینم متقاضیان چگونه این پارادوکس ساده را حل می‌کنند.“

 

۴- آیا بانکداران استحقاق مبلغی که دریافت می‌کنند را دارند؟ آیا دولت باید راه‌هایی برای محدود کردن دریافتی‌های آنها پیدا کند یا نه؟

 

برایان بل، پروفسور اقتصاد و مدیریت از کالج Lady Margaret Hall:

 

”شاید یک پاسخ ساده این باشد: از آن جایی که بانک‌ها معمولا شرکت‌هایی خصوصی هستند و کارمندان در انتخاب محل کار خود آزاد هستند، بنابراین مبلغ دریافتی آنها نتیجه‌ی یک بازار رقابتی کار است. احتمالا یک متقاضی باهوش به این مساله فکر خواهد کرد که چرا افرادی که از نظر هوش و استعداد فرق چندانی با دیگران ندارند

 

و جذب سیستم بانک‌ها شده، در مقایسه با سایر مشاغل دریافتی بیشتری دارند. نکته‌ی کلیدی این مساله ترغیب متقاضیان به تفکر درباره اقتصاد پرداخت به جای بررسی عادلانه یا ناعادلانه بودن آن است.“

 

۵- چرا فکر می‌کنید پخش برنامه‌ی تلویزیونی Coronation Street به مدت ۵۰ سال برای یک دانشجو جالب باشد؟

 

لین رابسون، پرفسور ادبیات انگلیسی از کالج Regent Park آکسفورد:

 

”این سوال بحث درباره‌ی مواردی مثل تکنیک‌های داستان‌گویی، ترکیب مسائل طنزآمیز با موضوعات جدی، استفاده از شخصیت‌های بذله‌گو و جدی در کنار یکدیگر، چگونگی میخکوب کردن بیننده یا خواننده از سوی نویسنده، استفاده از سریال‌سازی و … را باز می‌کند.“

 

۶- در گذشته مایل به مصاحبه با چه کسی بوده‌اید و چرا؟

 

ایان فارست، پروفسور تاریخ کالج اوری‌یل:

 

”سوال درباره‌ی فردی نیست که (دانشجوی) متقاضی علاقه‌مند به مصاحبه با وی بوده بلکه به دنبال موضوعات مورد علاقه‌ی متقاضی هستیم که بدون شک جنبه‌های مختلفی از شخصیت وی را به ما نشان خواهد داد.“

 

۷- زبان چیست؟

 

هلن سویفت، پروفسور زبان‌های مدرن از کالج St Hilda:

 

”گاهی اوقات از دانش‌آموزان می‌شنوم که دوست دارند زبان اسپانیایی را یاد بگیرند چون آنها عاشق این زبان هستند. برای این که دانش‌آموزان را وادار به تفکر انتقادی و تحلیلگرانه کنیم، این سوال آنها را وادار خواهد کرد که درباره‌ی شکل‌گیری زبانی که از آن لذت می‌برند فکر کنند؛ این که آیا زبان مورد نظر دارای ویژگی‌ها و عملکردهای خاصی است؟ شکل زبان چه ارتباطی با معنایی که منتقل می‌کند دارد؟“

 

۸- اگر می‌توانستید یک ابزار موسیقی اختراع کنید، چه نوع صدایی تولید می‌کرد؟

 

دن گریملی، پروفسور موسیقی کالج Merton:

 

 

”من پاسخ‌هایی که نشان‌ دهنده‌ی یک تخیل انتقادی باشند را دوست دارم؛ پاسخ‌هایی که انواع صداهایی که ابزارها در حال حاضر تولید می‌کنند را در نظر داشته و راه‌هایی برای گسترش و بهبود آنها پیدا کنند. آیا راه‌های جدیدی برای تولید صدا (با رسانه‌های دیجیتال) وجود دارد که شیوه‌ی گوش دادن یا درک صداها را در ما متحول کند؟

 

آیا ایده‌ی یک ”ابزار موسیقی“ جدید منسوخ به نظر می‌رسد و آیا می‌توان روش‌هایی همزیستی/ترکیبی برای تولید/تجربه صداهای موسیقی متصور شد یا خیر؟

 

۹- در یکی از آزمایش‌ها مشخص شد که ولزی‌ها در حفظ و به خاطر سپاری شماره تلفن‌ها وضعیت بدتری نسبت به انگلیسی‌ها دارند. چرا؟

 

نیک یه‌اونگ، پروفسور روان‌شناسی دانشگاه آکسفورد:

 

”با مقایسه نحوه‌‌ی صحبت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها مشخص شده که اعداد در میان ولزی‌ها به صورت درازتر هجی شده و ثابت شده که حافظه (علوم ریاضی) بسته به چگونگی تلفظ آسان واژه‌ها دارد. من انتظار دارم دانش‌آموزان (متقاضیان) بتوانند متوجه رابطه‌ی میان حافظه و نحوه‌ی هجی یا تلفظ آسان یک کلمه و در نتیجه

 

ارتباط آن با هجی کردن و تلفظ کردن در زبان ولزی‌ها در مقابل انگلیسی‌ها شوند. این سوال عمدا برای تحریک دانش‌‌آموزان طراحی شده به شکلی که ادراک متقاضیان را هدف قرار داده و آنها را متوجه این مساله کند که ولزی‌ها از نظر هوش چیزی از انگلیسی‌ها کم ندارند!