پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

سلامت و شادابی پوست با تغذیه درست

سلامت و شادابی پوست با تغذیه درست

سلامت و شادابی پوست با تغذیه درست 

سلامت و شادابی پوست به مراقبت های ما از لحاظ بیرونی و ظاهری و همچنین تغذیه مربوط است و اگر این دو مقوله را به درستی مد نظر داشته باشیم زیباترین پوست را خواهیم داشت. سه روش عمده برای تضمین پوست جوان و سالم وجود دارد كه شامل:

 

1) محافظت پوست در برابر آفتاب

2) عدم استعمال دخانیات

3) پیروی از رژیم غذایی سالم است.

 

یكی از انگیزه‌های مهم برای رعایت رژیم غذایی سالم می‌‌تواند بهبود سلامت پوست باشد.امروزه افراد زیادی با مشكلات پوستی از قبیل آكنه، روزاسه، خشكی پوست، چین و چروك، آسیب‌های ناشی از آفتاب و موارد دیگر دست و پنجه نرم می‌‌كنند.

 

انتخاب‌های غذایی مناسب می‌‌تواند بر سلامت پوست ما تاثیر بسزایی داشته باشد.علاوه بر این، ویتامین‌ها و آنتی اكسیدان‌های مختلفی می‌تواند باعث بهبود كیفیت پوست شود. در ذیل به موثرترین موارد اشاره می‌‌كنیم:

 

ویتامین C و مراقبت از پوست

سالهاست كه ویتامین C برای نقشی كه در تنظیم ساخت پروتئین كلاژن ایفا می‌‌كند، شناخته شده است.كمبود این ویتامین باعث اسكوروی (كه با پوست خشك و خشن و موی مجعد بروز می‌‌كند) می‌‌شود.عدم كفایت ویتامین C می‌‌تواند در ایجاد جوشهای ریز آكنه مانند در نواحی بازو، ران و باسن موثر باشد.

 

افزایش مقدار این ویتامین در رژیم غذایی روزانه باعث بهبود سلامت پوست، تسریع بهبود زخم وكاهش چین و چروك و خشكی پوست می‌‌شود.منابع غنی این ویتامین شامل: فلفل دلمه، سبزی‌های برگ سبز تیره (اسفناج، گشنیز، ریحان و جعفری)، بروكلی، كلم بروكسل، كیوی، مركبات، توت فرنگی هستند.

 

از آنجایی كه ویتامین مذكور حساس به حرارت است سبزیهای محتوی این ویتامین نباید به مدت طولانی با حرارت بالا پخته شوند.بهتر است سبزی‌های محتوی این ویتامین به طور خام و یا با حرارت كم طبخ شوند.

 

ویتامین E و مراقبت از پوست

آنتی اكسیدان محلول در چربی است كه برای حفظ پوست سالم ضروری است. ویتامین E پوست از طریق سبوم تامین می‌‌شود.به عنوان آنتی اكسیدان، ویتامین E به طور عمده رادیكالهای آزاد را خنثی می‌‌كند و نقش مهمی در محافظت پوست در برابر نور، جلوگیری از اثرات مخرب رادیكال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش دارد.ویتامین E نقش ضد التهابی نیز در پوست دارد.

سلامت و شادابی پوست با تغذیه درست

سلنیوم و مراقبت از پوست

تحقیقات نشانگر این است كه ویتامین‌های مذكور  و سلنیوم می‌‌توانند به حفاظت پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب و سرطان پوست كمك كنند.به علاوه، مواد مذكور می‌‌توانند بعضی از تغییرات مانند تغییر رنگ و چین و چروك پوست ناشی از پیری را از بین ببرند.آنتی اكسیدانهای فوق می‌‌توانند ترمیم طبیعی پوست را با كاهش آسیب‌های بیشتر، تسریع كنند.

 

روی و مراقبت از پوست

یكی از املاح معدنی است كه در بدن چندین عملكرد فیزیولوژیك دارد. روی در ساخت پروتئین‌ها و آنزیم ها، عملكرد ایمنی، و بهبود زخم نقش دارد.این عنصر معدنی، خاصیت ضد التهابی نیز دارد و سلولهای بدن از جمله پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌كند.

 

ویتامین A و مراقبت از پوست

یكی از مواد مغذی مهم در تامین سلامت پوست است. ویتامین A  با تنظیم فعالیت غدد مولد چربی پوست (سباسه) و مهار تولید اندروژن (هورمون مردانه) در فیزیولوژی پوست تاثیر می‌‌گذارد.از این رو، این ویتامین در مهار تشكیل كمدون (جوش) نقش دارد. اسید رتینوئیك فرم فعال ویتامین A در پوست است كه در مبحث مراقبت پوست از آن به عنوان ” استاندارد طلایی” یاد می‌‌شود.

 

اسید رتینوئیك خطوط ظریف ایجاد شده در پوست، لكه های ناشی از پیری و پوست زبر ناشی از قرارگیری در معرض آفتاب را درمان می‌‌كند.عدم كفایت این ویتامین باعث خشك و خشن، شاخی شدن و پوسته پوسته شدن پوست می‌‌شود.

 

اگرچه متخصصان پوست با تجویز ویتامین A سنتتیك مشكلات پوستی مانند: آكنه، اگزما، آفتاب سوختگی، پسوریازیس، زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌‌كنند، مصرف منابع طبیعی پیش ساز این ویتامین می‌‌تواند در حفظ سلامت پوست و پیشگیری و درمان موارد فوق موثر باشد.

 

سبزیها و میوه های زرد و نارنجی جزء منابع غنی پیش ساز این ویتامین به شمار می‌‌روند. منابع غذایی حیوانی ویتامین مذكور شامل: شیر و لبنیات، تخم‌مرغ، كره، و جگر می‌‌باشد.

 

 

تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ