پارس ناز پورتال

سلامت دستگاه گوارش را تضمین کنید

مجموعه : رژیم و تغذیه
سلامت دستگاه گوارش را تضمین کنید

سلامت دستگاه گوارش را تضمین کنید 

بوسیله برخی از کارها می توان دستگاه گوارش را که در بدن نقش بسیار مهمی دارد تقویت و سلامت آن را تضمین کرد. سلامت بدن با وضعيت دستگاه گوارش ارتباطي تنگاتنگ دارد. به طوري كه در صورت وجود اختلالي در فعاليت آن، مشكلات زيادي براي بدن ايجاد خواهد شد. در اين مطلب توصيه‌هايي ساده در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه مي‌شود.

سلامت دستگاه گوارش را تضمین کنید

عدم رعايت بهداشت مواد غذايي به اسهال، تهوع و ديگر مشكلات گوارشي مي‌انجامد. غذاهاي سرد را به صورت سرد و غذاهاي گرم را به صورت گرم نگه داريد. براي سبزيجات و گوشت‌ها از تخته‌هاي جداگانه استفاده كنيد و لبنيات پاستوريزه مصرف كنيد.

 

رژيم غذايي خود كنترل كنيد

اگر با مصرف لبنيات دچار نفخ و درد شكم مي‌شويد، از شير بدون لاكتوز استفاده كنيد. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ مي‌شويد، آنها را چند ساعت قبل پخت، خيسانده و آب آن را دور بريزيد. اگر با مصرف غذاهاي اسيدزا مانند چاي، قهوه، گوجه فرنگي و غذاهاي ترش دچار سوزش معده مي‌شويد از آنها اجتناب كنيد.

 

مصرف فيبر را افزايش دهيد

متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند، روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فيبر مصرف كنيد. منابع خوب فيبر، غلات كامل، حبوبات، آجيل، ميوه‌ها و سبزيجات هستند. اين مواد غذايي به رفع يبوست كمك كرده و با كاهش جذب قند و چربي موجود در غذا، باعث كاهش قند و كلسترول خون مي‌شوند. از آنجايي كه اين مواد خاصيت سير‌كنندگي دارند،

 

اشتها را كم كرده و به كاهش وزن كمك مي‌كنند. براي جلوگيري از ايجاد نفخ، مصرف فيبر را به طور تدريجي افزايش دهيد.پروبيوتيك‌ها باكتري‌هاي مفيد موجود در روده هستند كه به هضم غذا، توليد و افزايش جذب ويتامين‌ها و اسيدهاي آلي كمك مي‌كنند. بعضي مواد غذايي مانند ماست حاوي پروبيوتيك هستند.

 

تحقيقات نشان داده‌اند كه پروبيوتيك‌ها براي درمان اسهال، سندرم روده تحريك پذير (IBS) و بيماري التهابي روده (IBD) مفيد هستند.سندرم روده تحريك‌پذير نوعي اختلال در عملكرد روده است كه با درد مزمن در ناحيه شكم، احساس ناراحتي، نفخ، اسهال و يبوست متناوب بروز مي‌كند.

 

بيماري التهابي روده نيز بيماري‌اي است كه ديواره روده متورم، ملتهب و زخمي مي‌شود و موجب مشكلات گوارشي مي‌شود. علائم اين بيماري بستگي به قسمت درگير در مجراي گوارشي دارد.

 

به مقدار كافي آب بنوشيد

مايعات به دفع مواد زائد از بدن كمك كرده و باعث احساس شادابي مي‌شوند. توصيه مي‌شود روزانه ۸ ليوان آب و مايعات بنوشيد. مصرف ميوه‌ها و سبزيجات تازه كه به طور طبيعي داراي آب هستند نيز مفيد است.