پارس ناز پورتال

سلامتی بدن بوسیله طب سنتی مفید

سلامتی بدن بوسیله طب سنتی مفید

سلامتی بدن بوسیله طب سنتی مفید 

طب سنتی که از اجداد به ما رسیده است,حاصل سال ها تجربه مفید است و بسیار به کار ما می آید.برای سلامتی بدن روش های موثر طب سنتی را به شما پیشنهاد میدهیم. در طب سنتی ایران علاوه بر دستورهای کلی که برای سلامت جسم و روان وجود دارد، برای حفظ و افزایش سطح سلامتی اعضای مهم بدن نیز دستورهای خاصی داده شده است که به طور مختصر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

 

حفظ سلامت مغز

لازم است از مصرف زیاد غذاهای بخارزا (مثل سیر، پیاز خام، تره، شاهی) پرهیز کنید.
بوییدن بوهای بد به مغز آسیب می رساند و برعکس بوییدن بوهای خوش و متناسب با مزاج شخص (بنفشه، نیلوفر و صندل برای گرم مزاجان و مشک، عود و نرگس برای سرد مزاجان) سبب تقویت دِماغ می شود، لذا در مواجهه و انتخاب بوها باید دقت کنید.

 

از زیاده روی در خواب، بیداری و نزدیکی جنسی پرهیز کنید.
از پرخوری و مصرف چیزهای بسیار ترش اجتناب کنید.
از افراط در تفکر و اندیشه مداوم درباره مطالب دقیق و حساس دوری نمایید.

 

حفظ سلامت چشم

از پرخوری و مداومت در مصرف غذاهای غلیظ و بخار انگیز مثل حلیم، عدس، کله و پاچه، پیاز، سیر، تره، بادنجان و باقلا پرهیز نمایید.زیاده روی در خواب و بیداری و کثرت رابطه جنسی به چشم آسیب می رسانند.
از حرکت در دود و غبار پرهیز کنید.

 

افراط در مطالعه خط های ریز و نگاه کردن به اشیاء براق، روشنی ها و سفیدی ها مخصوصا نگاه کردن به اشیاء براق که آفتاب بر آن تابیده باشد، برای چشم مضر است.

 

حفظ سلامت گوش

به کار بستن آنچه که در مورد سلامت چشم گفته شد ضروری است.

 

از داخل کردن اشیای خارجی به گوش (مثل گوش پاک کن و آب) باید پرهیز کرد.

 

از صداهای ترسناک و خیلی بلند مثل گوش دادن به موسیقی با صدای بلند اجتناب کنید.

 

در صورت صلاحدید پزشک، چکاندن روغن بادام تلخ نیم گرم در گوش هفته ای یک بار مفید است.

 

حفظ سلامت دندان

از دیدگاه طب سنتی، یکی از دلایل خرابی و بدرنگی دندان ها، مشکلات گوارشی است پس برای سلامت و سفیدی دندان ها لازم است به اصلاح دستگاه گوارش و وضعیت هضم در معده پرداخت.جویدن چیزهای کند کننده دندان مثل ترشی ها و میوه های خام ترش و هم چنین از خوراکی ها یا نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد به دنبال هم پرهیز کنید.

 

استفاده از مسواک به اعتدال لازم است و در به کار بردن مسواک نیز نباید افراط کرد، زیرا موجب تحلیل بافت دندان و لثه می شود.مداومت به خلال یا نخ دندان بعد از غذا به جهت دفع ریزه های غذا از خلل و فرج دندان ها به سلامتی آن ها کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب

همّ و غم بزرگترین دشمن قلب است و برای حفظ صحت آن باید از امور ناخوشایند و دل آزار دوری کرد و شادی معتدل را شیوه خود ساخت و هم صحبت و همنشین خوب برگزید.استفاده از غذاهایی که مولد خون لطیف باشند مثل گوشت گوسفند یک ساله، کبک، تیهو، جوجه خروس و زرده تخم مرغ عسلی برای سلامت قلب مفید است.
از مداومت به غذاهای غلیظ مثل گوشت گاو و بز دوری کنید.

 

استشمام بوهای خوش، متناسب با مزاج مقوی قلب و نشاط آور است.

 

حفظ سلامت معده

اموری مانند پرخوری، خوردن چیزهای چرب، روی هم خوری غذاهای مختلف، گرسنگی مفرط و خوردن آب در میان غذا به معده آسیب می زنند و باید از چنین اموری دوری کرد.مصرف غذاها و کباب های مقوی مثل کباب کبک، تیهو، بچه خروس و طعام هایی که از گوشت های مذکور با ادویه های گرم مثل زیره، دارچین و هل به عمل آورده باشند، متناسب با حال و موافق مزاج، موجب تقویت معده و هاضمه می گردد.

 

برای حفظ صحت معده لازم است از شربت های مقوی معده مثل سکنجبین، شربت لیمو، ترنج، غوره، انار، زرشک و از معجون های مقوی و برطرف کننده رطوبت مانند زنجبیل پرورده استفاده کنید.

 

حفظ سلامت کبد

نانی که خمیرش خوب رسیده و نمکش معتدل باشد برای کبد مفید است.گوشت های سریع الهضم (متناسب با مزاج) که همراه ادویه های گرم پخته شده باشند مفید است.مویز، انجیر و فندق برای کبد مفید اند.

 

پیاپی خوردن غذاهای گوناگون بر روی هم و عدم رعایت ترتیب غذا به کبد آسیب می زند.نوشیدن آب سرد هنگام ناشتا، پس از حمام گرم، رابطه جنسی و ورزش می تواند منجر به استسقاء (جمع شدن مایعات در حفره‌های بدن که از علائم بیماری قلبی یا کبدی است) می شود.

 

مداومت بر غذاهای غلیظ مثل گوشت گاو و نان روغنی که آردش فاقد سبوس باشد و نان فطیر و غذاهای لزج مثل پاچه و امثال آن برای کبد مضر هستند.