پارس ناز پورتال

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان 

مسجد جامع دهلی در کشور هندوستان یکی از برترین مساجد ساخته شده در سطح جهان می باشد که بسیار محبوب است. در شهر دهلی با همه زیبایی و رنگ، مسجدی جلوه‌ گری می‌کند، بنام مسجد جامع دهلی و اگر قصد سفر به دهلی را دارید حتماً به مسجد جامع دهلی هم بروید که یکی از بزرگترین مساجد جهان است

 

و دیدن آن خالی از لطف نیست. مسجد جامع دهلی یا جامع مسجد یا مسجد جهان‌نما، از مهم ترین مساجد هندوستان و بزرگترین و زیباترین مساجد عالم اسلام تا اواخر قرون بیستم بوده است.ابن بطوطه در سفرنامه خود مسجد جامع دهلی، را به عنوان بزرگترین مسجد جهان توصیف واز نوادر روزگار دانسته است.

 

حیاط بیرونی مسجد از ماسه سنگ قرمز و دیوارها از سنگ قرمز و مرمر سیاه و سفید ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین اصلی و چند گنبد و مناره کوچکتر می‌باشد. گرچه این مسجد در این سرزمین بسیار مورد احترام و مقدس است و از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجدشان به شمار می‌رود اما در جهان اسلام، مسجد چندان شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شود.

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

سجد جامع یا مسجد جهان‌نما، مسجد اصلی دهلی قدیم و از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مساجد هند است

 

مسجد جامع یا مسجد جهان‌نما، بر روی بلندی ساخته شده است. این مسجد، به فرمان شاه‌جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند که تاج‌محل را نیز ساخته، احداث شد.مسجد جامع دهلی مقابل قلعه سرخ واقع شده است. در این مسجد چند اثر تاریخی از جمله نسخه قدیمی از قرآن که بر روی پوست آهو نوشته شده به معرض دید گذاشته شده است.

 

بیش از شش‌هزار کارگر در طول شش سال برای ساخت این مسجد کار کردند و سرانجام در سال ۱۶۵۶ میلادی افتتاح شد.طرح طبقات مسجد جامع دهلی به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا شباهت زیادی دارد، اما مسجد جامع بزرگتر از آن ها بوده و دو طبقه‌ می‌باشد. قسمت اعظم این مسجد به علت وسعت زیربنایی که شاه‌جهان برای آن برگزید، بعدها به آن اضافه شده است.

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

مسجد جامع یا مسجد جهان‌نما، بر روی بلندی ساخته شده است

 

مسجد جامع دهلی دارای دو محراب باشکوه و حیاطی وسیعی است که تحسین هر بیننده‌ای را بر می‌ انگیزد. روی مسجد به غرب است و هر سه طرف آن با ایوان‌های طاقدار قوسی شکل پوشانده شده و درگاه برج مانند آن رو به مرکز مسجد قرار گرفته است.

 

ساختمان اصلی مسجد جامع دهلی، ۸۰ متر طول، ۲۷ متر عرض دارد و سقف آن از سه گنبد تشکیل شده است. گنبدهای آن از سنگ مرمر راه‌راه سفید و ارغوانی ساخته شده‌اند و زیر آنها سالنی با هفت ورودی قوسی شکل رو به غرب وجود دارد و دیوارهای آن تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده‌اند.

 

دو مناره سر به فلک کشیده، به ارتفاع چهل و یک متر، دو طرف این گنبدها جای گرفته‌اند. این دو مناره ۴۰ متر ارتفاع و صد و سی پله دارند و از سنگ قرمز و سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند که به صورت راه‌راه‌های طولی کار گذاشته شده‌اند.
سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

مسجد جامع دهلی، به فرمان شاه‌جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند احداث شد

 

در محوطه پشتی مسجد نیز چهار مناره کوچک قرار گرفته که هفت ورودی قوس‌دار آن به سمت غرب باز می‌شود و دیوارهای مسجد تا ارتفاع تقریباً یک متر با مرمر پوشیده شده‌اند.در ساخت این مسجد ۵۰۰۰ کارگر به مدت بیش از ۶ سال به کار گرفته شده‌اند.

 

کف مسجد با مرمر سیاه و سفید فرش شده و قسمتی که قرار است سجاده هر نمازگزار باشد با سنگ‌های مرمر مشخص شده است. این سجاده‌های مرمرین از نظر اندازه ۹۱ سانتی‌متر در ۵۰ سانتی‌متر بوده و در مجموع گویی ۸۹۹ سجاده سیاه مرمرین در کف مسجد جایگذاری شده است.

سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

ساختمان اصلی مسجد جامع دهلی، ۸۰ متر طول، ۲۷ متر عرض دارد
سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان

سقف  مسجد جامع دهلی،  از سه گنبد تشکیل شده است
سفر به مسجد جامع دهلی نو در قلب هندوستان