پارس ناز پورتال

سریال های شاخص ماه محرم طی سال ها

مجموعه : اخبار سینما
سریال های شاخص ماه محرم طی سال ها

سریال های شاخص ماه محرم طی سال ها 

طبق رسم صدا و سیما در دهه اول محرم همیشه سریال پخش می شود و در طی سال های گذشته برخی ا سریال ها ماندگار شدند. هنر موثرترین ابزار برای پیشبرد امر فرهنگی و ذهنیت سازی است، از همین رو توجه به هنر آئینی و گسترش آن در رسانه های فراگیری چون سینما و تلویزیون

 

از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است، فرهنگ عاشورا نمونه هایی موفقی در عرصه ی تصویر داشته که فهرستی از آن در زیر می آید.

 

مجموعه تلویزیونی «شب دهم»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هابی‌شک، حسن فتحی یکی از بهترین و ماندگارترین آثار تلویزیونی برای ماه محرم را ساخته است. مجموعه‌ای که به‌نوعی سردمدار سریال‌های محرمی است.

 

«شب دهم» داستان سربه‌راه شدن است. حیدر خوشمرام جوان پرشروشور کوچه‌پس‌کوچه‌های پایین‌شهر، دلباخته شاهزاده قجری می‌شود. عشقی که برای وصالش باید شرط شاهزاده خانم را جامه‌عمل بپوشاند و در اوج حکومت نظامی ۱۰ شب تعزیه به‌پا کند.

 

حسین یاری و کتایون ریاحی، دو عاشق سریال «شب دهم» در کنار ثریا قاسمی، رویا تیموریان، پرویز پورحسینی، پرویز فلاحی‌پور، اکرم محمدی و… ایفای نقش می‌کنند.

 

مجموعه تلویزیونی «وفا»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هاسال ۸۵ بود که محمدحسین لطیفی، همزمان با دهه اول محرم آنتن شبکه سه سیما را با سریال «وفا» تسخیر کرد.«وفا» روایتگر فرازونشیب‌های عشق پسری یهودی به دختری مسلمان، به‌نام وفا، ساخته‌وپرداخته ذهن علیرضا افخمی و سیدسعید رحمانی است.

 

داستان با ماجرای حضور جاسوسی از اسرائیل در ایران و اتهام به ژوبین (پسر یهودی)، آغاز می‌شود و با روایت ماجرای عشق وی به دختر مسلمان لبنانی ادامه پیدا می‌کند.«وفا» جزو آثاری بود که پوریا پورسرخ را بیش‌ازپیش به مردم معرفی کرد. هانیه توسلی،پوریا پورسرخ، فرهاد قائمیان، فرهاد اصلانی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

 

مجموعه تلویزیونی «سفر سبز»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هامحمدحسین لطیفی در حکم کارگردان و مجید اوجی به‌عنوان تهیه‌کننده، سال ۸۰ «سفر سبز»؛ عاشقانه‌ای متفاوت در حال‌وهوای محرم را به شبکه سوم سیما بردند. به گزارش پارس ناز دنیل وسبرگ؛ پسر ایرانی‌الاصل، پس از سال‌ها زندگی در آلمان با پی‌بردن به رازی، برای پیدا کردن خانواده اصلی خود راهی ایران می‌شود و همین ماجراهایی را رقم می‌زند که «سفر سبز» آن را روایت می‌کند.

 

لطیفی برای ساخت این مجموعه تلویزیونی از حضور بهترین‌هایی چون، امین تارخ، پارسا پیروزفر، لادن مستوفی، آزیتا حاجیان و…بهره گرفت.

 

مجموعه تلویزیونی «معصومیت از دست رفته»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هاداوود میرباقری براساس قصه‌ای از حسن میرباقری و محمد بیرانوند، «معصومیت از دست رفته» را به تصویر کشید و در بهار سال ۸۲ در شبکه سه به نمایش گذاشت .«معصومیت از دست رفته» روایتگر تاروپود زندگی شوذب؛ یار امام علی(ع) است که در دوراهی عشق به ماریا نصرانی؛ همسرش و حمیرا؛

 

دختر یهودی و فریبکار، گرفتار می‌شود و داستان آنچنان پیش می‌رود که شوذب دل به عشق حمیرا می‌بندد و راهی دستگاه خلافت امویان می‌شود.سارا خوئینی‌ها با درخشش در این مجموعه تلویزیونی، توانست جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره تلویزیونی سال ۸۴ را از آن خود کند.

 

امین تارخ، فریبا کوثری ٬سارا خوئینی‌ها، امین زندگانی،حدیث فولادوند و داریوش فرهنگ از بازیگران این مجموعه تلویزیونی تاریخی بودند.

 

مجموعه تلویزیونی «مختارنامه»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هاداوود میرباقری کارگردان و محمد بیرانوند و حسن میرباقری در جایگاه نویسنده، سه راس مثلث سریال «معصومیت از دست رفته»، پس از موفقیت این مجموعه تلویزیونی به بهانه ساخت سریال «مختارنامه» برای چندمین‌بار کنار هم قرار گرفتند.

 

«مختارنامه» از سری پروژه‌های الف ویژه تلویزیون، قیام خونین مختار ثقفی را که به بهانه خونخواهی امام حسین(ع) و اصحاب عاشورا پاگرفته است را به تصویر می‌کشد.فیلمبرداری سریال ۲۰ میلیاردی « مختارنامه» از سال ۸۳ کلید خورد و تا سال ۸۸ در شهر‌هایی چون تهران، قزوین، تاکستان، آبادان و… ادامه داشت و سرانجام در پاییز ۸۹ آنتن شبکه اول سیما را از آن خود کرد.

 

مجموعه تلویزیونی «بانو»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال هامجموعه تلویزیونی «بانو» به کارگردانی فرید سجادی‌حسینی در سال ۸۷ از شبکه سوم سیما پخش شد .
بانو یا همان ملک خاتون که به ناروا و به‌خاطر بروز مشکلاتی از شهر خود مهاجرت کرده حالا بعد از ۲۰ سال برای احقاق حقش به کاشانه خود برگشته است و در این میان زندگی‌اش با داستان‌هایی گره می‌خورد.

 

بانو، فریبا کوثری است و داریوش ارجمند، ساره بیات، کاوه خداشناس، شهاب کسراییان و زهرا سعیدی دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

 

مجموعه تلویزیونی «پریدخت»
سریال های شاخص ماه محرم طی سال ها«پریدخت» سامان مقدم، قصه دختری است مانده بر سر دوراهی عشق نادر و نصرت، عشقی که تراژدی را برای هرسه آن‌ها رقم می‌زند.«پریدخت» سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۳۴ را برای مخاطبانش روایت می‌کند و به‌واسطه روایت داستان در ماه محرم و گره‌خوردن مفاهیم عاشورایی با اثر، شب‌های محرم از شبکه دوم سیما پخش شد.

 

لیلا حاتمی در این سریال در نقش پریدخت ظاهر شده و علی مصفا و کامبیز دیرباز، نقش‌های مقابل وی را ایفا می‌کنند. «پریدخت» دومین سریالی بود که لیلا حاتمی و علی مصفا مقابل یکدیگر بازی کرده و خاطره‌ خوش «کیف انگلیسی» را زنده کردند.