پارس ناز پورتال

سرماخوردگی و نگرانی از آسیب به جنین

سرماخوردگی و نگرانی از آسیب به جنین

سرماخوردگی و نگرانی از آسیب به جنین 

آیا سرماخوردگی مادر موجب آسیب به جنین میشود؟باید بگوییم نه,آسیبی به جنین نمیرسد اما در مواردی که تب بالا است احتمال خطر وجود دارد. سرماخوردگي از آن گروه بيماري‌هايي است که در همه فصل‌ها مبتلا مي‌گيرد.

 

اين بيماري که معمولا خطرناک نيست و دوره درمان محدودي دارد در دوران بارداري احتمال دارد به مشکلي حاد و دردسرساز تبديل شود، چرا که زنان به دليل محدوديت‌هاي مصرف دارو گاهي مجبور مي‌شوند علايم ناراحت‌کننده آن را تحمل کنند.

 

توصيه ما به زنان بارداري که در ۳ ماهه اول هستند و ۱۲ هفته از بارداري‌شان مي‌گذرد، اين است که حتي در مصرف داروهاي مجاز هم زياده‌روي نکنند و تا مي‌توانند، در اين دوره که زمان حساس رشد جنين است، دارو نخورند.

 

البته اگر کسي به دليل بيماري خاص طبق نظر پزشک متخصص دارو مي‌خورد و مثلا براي تنظيم قندخون يا مشکل کليه دارو مي‌خورد، نبايد در مصرف آنها اهمال‌کاري کند و مقصود من مصرف داروهاي ديگر مانند آنتي‌هيستامين براي جلوگيري از آبريزش چشم و بيني يا مواردي مثل آن است.

 

اگر خانمي در دوره بارداري سرما بخورد بهتر است با استراحت و مصرف مايعات گرم و رقيق، دوره درمان را سپري کند، اما در صورت نياز، مصرف قرص سرماخوردگي و در صورت وجود تب، مصرف استامينوفن معمولي اشکال ندارد.
به ياد داشته باشيد سرماخوردگي مشکلي براي سلامت و رشد جنين ايجاد نمي‌کند ولي تب بالا مي‌تواند به او آسيب بزند.

 

اگر سوزش گلو داريد بايد توسط پزشک معاينه شويد، شايد امکان عفونت باکتريايي وجود داشته باشد که در اين موارد بايد از آنتي‌بيوتيک‌هاي ايمن مانند آمپي‌سيلين استفاده کنيد.

 

البته خبر خوشايند اينکه اکثر موارد با علل ويروسي است که طي ۳ تا ۵ روز استراحت بهبودي به دست مي‌آيد خلاصه اينکه در صورت ابتلا به سرماخوردگي بدون تجويز پزشک از هيچ دارويي استفاده نکنيد.

 

نوشيدن آب، جوشانده‌هاي مناسب و سوپ‌مرغ گرم که با پياز فراوان تهيه شده و قرقره کردن آب‌نمک رقيق يا چکاندن قطره استريل در بيني از توصيه‌هاي ديگر مفيد است. مصرف آبميوه طبيعي را هم فراموش نکنيد چون ويتامين‌ها و آنتي‌اکسيدان‌ها، باعث تقويت سيستم ايمني مي‌شوند.