پارس ناز پورتال

سرطان های شایع در زنان را بشناسیم

سرطان های شایع در زنان را بشناسیم

سرطان های شایع در زنان را بشناسیم 

سرطان های شایع در زنان کدام سرطان ها هستند؟در این مطلب سرطان های شایع در زنان را معرفی می کنیم تا بیشتر مراقب سلامتی خودشان باشند. سرطان یکی از وحشتناک ترین واژه هایی است که به گوش مان می رسد.

 

وجود ژن معیوب و بسیاری عوامل دیگر موجب درگیر شدن افراد با انواع سرطان می شود. حدود دو سوم از سرطان هایی که منجر به مرگ شده اند قابل پیشگیری بوده اند. از همین رو پنج سرطان شایع در بین زنان سراسر جهان را معرفی می کنیم و راه های پیشگیری از ابتلا به آن ها را نشان می دهیم.

 

سرطان روده ی بزرگ

 تقریبا تعداد زنان و مردان مبتلا به سرطان روده ی بزرگ در جهان یکسان است. خبر خوب اینکه این بیماری تقریبا به طور کامل قابل پیشگیری می باشد.

 

به طور منظم وضعیت خود را چک کنید. در حال حاضر استانداردترین راه بررسی وضعیت روده، کولونوسکوپی است و باید با شروع سن 50 سالگی، هر ده سال یک بار این کار صورت بگیرد.

 

در طی فرایند کولونوسکوپی، یک لوله ی باریک وارد روده بزرگ می شود و از این طریق پزشک نه تنها می تواند وجود سرطان روده ی بزرگ را شناسایی نماید، بلکه وجود پولیپ روده که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شود را نیز تشخیص می دهد و برای درمان آن اقدام می نماید.

 

خوشبختانه از حدود ده سال قبل، آمار مبتلایان به سرطان سینه به لطف هورمون درمانی در زمان یائسگی در حال کاهش است.گزینه ی دیگر، تست غربالگری وجود خون در مدفوع است. در این فرایند در صورت وجود خون احتمال سرطان داده می شود.

 

تست بعدی، بررسی دی ان ای و بررسی جهش های احتمالی که موجب سرطان روده ی بزرگ می شوند است.

 

سرطان تیروئید

احتمال بروز سرطان تیروئید نسبت به حدود بیست سال پیش دو برابر شده است. گاهی این سرطان به طور کاملا اتفاقی تشخیص داده می شود، برای مثال گاهی ام آر آی و سی تی اسکن هایی که به منظور بررسی مشکلاتی نظیر میگرن های مکرر و درد گردن انجام می گیرند، سرطان تیروئید را نشان می دهند و فرد به طور اتفاقی متوجه سرطانی شدن تیروئید خود هم می شود.

 

درست است که آمار مبتلایان به این بیماری سر به فلک می کشد اما آمار مرگ و میر ناشی از آن تقریبا ثابت است.

 

هیچ وقت برای درمان های بزرگ عجله نکنید. اگر پزشک یک ندول کوچک در تیروئید را تشخیص داد نیاز به جراحی وجود ندارد، اما در صورت نیاز به عمل جراحی پزشک اغلب نیمی از غده ی تیروئید را خارج می کند و در این حالت فرد حتی نیاز به مصرف قرص حاوی هورمون تیروئید مصنوعی پیدا نمی کند.

 

اگر ندول (توده) کمتر از یک سانتی متر باشد، نیاز به حذف همه ی تیروئید و مصرف مادام العمر هورمون های مصنوعی است. این راه البته خطراتی مانند احتمال آسیب به تارهای صوتی را دارد.

 

سرطان سینه

آمار ابتلا به سرطان سینه بالاست، به طوری که در برخی کشورها از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. خوشبختانه از حدود ده سال قبل، آمار مبتلایان به این بیماری به لطف هورمون درمانی در زمان یائسگی در حال کاهش است .

 

انجام ماموگرافی های منظم بسیار مهم است. پیشنهاد می شود از 45 سالگی به بعد این کار به طور منظم انجام بگیرد. تحرک بدنی کم، وزن بالا، مصرف چربی زیاد به خصوص غذاهای حیوانی چرب و مصرف الکل احتمال ابتلا را بسیار بالا می برد.

 

سرطان اندومتر

به این نوع سرطان، سرطان رحم نیز می گویند که به ویژه زنان یائسه را درگیر می کند و متوسط سن ابتلا به این بیماری شصت سال است. افسوس که در این زمان دیگر تست های تشخیصی فایده ای نخواهند داشت.

 

کنترل وزن مناسب یکی از بهترین راه های پیشگیری است. متأسفانه احتمال ابتلای زنان دارای اضافه وزن و چاق به سرطان رحم بیش از سه برابر دیگر زنان است. سلول های چرب هورمون استروژن تولید می کنند که می تواند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد.

 

اگر در دوران قبل از یائسگی به سر می برید و از بارداری جلوگیری می کنید استفاده از قرص ضد بارداری فقط تا پنج سال خطر ابتلا به سرطان اندومتر را تا 25 درصد کاهش می دهد.

 

سرطان ریه

تعداد زنان مبتلا به سرطان ریه نسبت به چهار دهه ی گذشته حدود 90 درصد افزایش یافته است. نکته ی تکان دهنده اینجاست که نیمی از زنان مبتلا هرگز سیگار نکشیده اند! دلیل این موضوع هنوز به شکل یک راز باقی مانده است. یک تئوری این است که سلول های ریه زنان بیشتر در معرض دود قرار می گیرند و تئوری دوم اینکه استروژن به سلول های سرطانی کمک می کند تا بیشتر رشد کنند.

 

هرگز سیگار نکشید و خود را از دود سیگار دیگران هم دور کنید که می تواند تا سی درصد احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد. اگر شما سابقا یک فرد سیگاری بودید و یا زیاد در معرض دود آن هستید با پزشک خود راجع به این موضوع گفتگو کنید، زیرا مصرف 325 میلی گرم آسپرین در روز می تواند از شما محافظت نماید.