پارس ناز پورتال

درباره سرطان حنجره و روش های درمان آن

درباره سرطان حنجره و روش های درمان آن

درباره سرطان حنجره و روش های درمان آن 

سرطان حنجره اگر زود تشخصی داده شود قابل درمان است و جای نگرانی ندارد،پس باید به نشانه های اولیه بیماری توجه نمود. صدایتان مدتی است گرفته. علاوه بر آن احساس می‌کنید تنفس و بلعیدن غذا نیز برایتان مشکل شده است. در چنین شرایطی توصیه می‌شود بسرعت تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید. چرا که چنین علائمی می‌تواند نشانه وجود 

 

خوشبختانه همیشه تومورهای حنجره بدخیم نیستند. بعلاوه کشور ما در زمینه جراحی‌های مربوط به این حوزه نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است. تا جایی که می‌توان به درمان قطعی بیماری در صورت تشخیص زود هنگام دست یافت.

 

بیشترین عاملی که خطر ابتلا به سرطان حنجره را زیاد می‌کند مربوط به کسانی است که از سیگار، قلیان و اصولا دخانیات استفاده می‌کنند، گرچه ژنتیک نیز در ابتلا به این بیماری موثر است، ولی بیشتر عوامل محیطی بویژه استعمال دخانیات و نیز مصرف تریاک به صورت استنشاقی در ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

 

در واقع رمز پیشگیری از این بیماری صرفا به عدم مواجه با عوامل خطر یعنی دخانیات یا تحریکات شیمیایی‌ای معطوف می‌شود که می‌تواند روی حنجره تاثیر بگذارد .

 

خواننده‌ها بیشتر در خطر ابتلا هستند؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند خواننده‌ها به دلیل این که تارهای صوتی‌شان بیشتر در معرض فشار است مستعد ابتلا به سرطان حنجره هستند، بی‌شک کسانی که به تارهای صوتی‌شان استرس بیشتری وارد می‌شود، بیش از دیگران در معرض برخی بیماری‌های خوش خیم حنجره قرار دارند؛ بیماری‌ها و مشکلاتی چون نودول‌ها (گره) و پولیپ‌های طناب‌های صوتی که به خشونت صدای فرد منجر می‌شود.

 

ابتلا به این نوع بیماری‌ها به معنای مستعد بودن برای ابتلا به سرطان حنجره نیست، بلکه صرفا توجه و مراقبت بیشتر خوانندگان را می‌طلبد. کما این‌که بی‌توجهی و عدم درمان این مشکلات ممکن است خطر ایجاد بیماری‌های جدی‌تر را به دنبال داشته باشد.

 

وقتی اسید معده وارد گلو می‌شود

خوب است بدانید در انتهای مری، حلقه ماهیچه‌ای وجود دارد که یکی از وظایفش جلوگیری از بازگشت محتوای معده است. اما ریفلاکس حنجره و حلق زمانی که این ماهیچه‌ها بدرستی کار نمی‌کنند، ایجاد می‌شود. یعنی وقتی اسیدهای معده به پشت گلو یا حتی پشت راه بینی می‌رسند. این اتفاق می‌تواند باعث التهاب در آن مناطق شود که در برابر اسید گاستریک حفاظت نشده‌اند.

 

به عوامل تغذیه‌ای زیاد در ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان حنجره نقش ندارد، ولی رفلاکس اسید معده منجر به ایجاد ضایعات خوش خیم حنجره می‌شود که از علائم آن احساس گرفتگی در حنجره، خشونت صدا و گرفتگی مخاط حنجره است. البته بازگشت اسید معده به گلو می‌تواند باعث آزارهای طولانی‌مدت و آسیب شود و باید تحت درمان قرار گیرد.

درباره سرطان حنجره و روش های درمان آن

سرفه‌های مداوم و گرفتگی صدا از علائم سرطان حنجره می باش

 

تشخیص اولیه با معاینه حنجره

متاسفانه تست غربالگری برای سرطان حنجره وجود ندارد و فقط باید نسبت به علائم اولیه این بیماری آگاهی کافی وجود داشته باشد تا با پیگیری سریع و تشخیص زودهنگام، موفق به درمان موثر این بیماری شویم. به گفته دکتر کوهی، تشخیص زودهنگام این بیماری یعنی توجه به نشانه‌های اولیه آن بویژه اگر شخص به استعمال دخانیات عادت داشته باشد.

 

باید توجه داشت خشونت صدا به خاطر ضایعاتی که روی تار صوتی ایجاد می‌شود و حتی گرفتگی تنفس و نیز سختی بلع از علائمی است که باید جدی گرفته شود. این جراح حلق و گلو تاکید می‌کند: خوشبختانه معاینه مستقیم حنجره توسط متخصص با آینه یا آندوسکوپ برای تشخیص اولیه بیماری کفایت می‌کند و در موارد خاص از سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی بهره گرفته می‌شود.

 

سرطان حنجره درمان می‌شود

این بیماری با تشخیص در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است، برای این بیماری بسته به نوع آن، خصوصیت ضایعه و وسعت درگیری می‌توان روش‌های درمانی مختلفی از جمله جراحی باز یا بسته از طریق لیزر و رادیوتراپی پیشنهاد کرد. کما این که رادیوتراپی در مراحل اولیه، درمان قطعی سرطان حنجره محسوب می‌شود.

 

اغلب بیماران بعد از درمان، کیفیت صدایشان تغییر می‌کند، ولی صدایشان را از دست نمی‌دهند. البته کسانی که با لیزر جراحی یا رادیوتراپی می‌شوند نیز کیفیت صدایشان خوب خواهد بود.

 

نشانه‌های ریفلاکس حنجره و حلق

معمول‌ترین نشانه‌های رفلاکس حنجره و حلق بزرگسالان شامل موارد زیر است:

پاکسازی بیش از حد گلو

سرفه‌های مداوم

گرفتگی صدا

یک توده در گردن

حس آبریزش از پشت بینی یا مخاط بیش از حد بینی

مشکل در بلع

مشکل در تنفس

گلو درد

 

با حنجره خود مهربان باشید

منطقه حنجره را گرم نگه دارید.

از ماسک و دستمال گردن استفاده کنید.

هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخور سرد برای افزایش میزان رطوبت محیط کار یا منزل.

مایعات گرم مثل چای کمرنگ و آب را با درجه حرارت مناسب هر یک ساعت چند جرعه بنوشید.

پرهیز از مصرف دخانیات

 استفاده نکردن از عطریات برای کسانی که حساسیت و آسم دارند.

 استفاده نکردن از مواد الکلی

درمان بیماری‌های معده

پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن مکرر

اجتناب از داد زدن، جیغ کشیدن و بلند صحبت کردن