پارس ناز پورتال

ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوب

ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوب

ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوب

بسیاری از ستاره ها در زمینه نیکوکاری نیز فعالیت های گسترده دارند و بسیار پرکار هستند. برخی از آن ها نماینده بین المللی نیز می باشند. ورود به فعالیت های اجتماعی در قالب امور خیریه، برنامه های آموزشی، بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه های ضروری، مبارزه با فقر، حمایت از افراد خاصی در جامعه (بیماران، افراد معتاد و..)

 

و تمامی امور مشابه؛ اتفاقی است که شاید با حضور یک چهره شناخته شده، خیلی بیشتر در چشم انظار عمومی دیده، پذیرفته و البته مورد استقبال واقع شود.برای ذکر مصداق های عینی، راه دوری نمی رویم. در ایران، هنرمندان و ورزشکاران بسیاری هستند که فعالیت جدید در زمینه مسائل اجتماعی چه در فضای خیریه و چه در دیگر زمینه ها داشته و دارند.

 

حضور در قامت سفرای یونیسف، با عنوان های متفاوت هموراه نقش پررنگی در کنار فعالیت های حرفه ای آنها داشته و طبیعی است که این فعالیت ها با اقبال عمومی مواجه شده و چه بسا در بسیاری موارد برای حل معضلی یا دست کم تعدیل آن مسئله و جلب توجه عموم، تاثیرگذار بوده است.

 

راه اندازی بنیادهای خیریه، همکاری با انجمن های حامی افراد خاص اعم از بیمار بدسرپرست یا بی سرپرست، همگی از مجموعه فعالیت های اجتماعی محسوب می شوند که برخی بازیگران و چهره های مطرح در کشور ترجیح می دهند به موازات ژانر حرفه ای خود آنها را هم پیش ببرند.

 

علی دایی
در فاصله سال های 1997 میلادی تا 1999 علی دایی به عنوان سفیر صلح یونیسف برگزیده شد. عنوانی که چندی بعد مهتاب کرامتی از آن خود کرد. علی دایی اما در زمانی که پرچمدار سفیر صلح یونیسف بود، فعالیت های ویژه ای را در پی پیشبرد اهداف این موسسه در برنامه کارهای خود قرار داد.

 

همین دو سال پیش بود که موسسه بین المللی «صلح»، به پاس خدمات علی دایی از او قدردانی کرد و نشان صلح یونیسف را بر سینه وی زد.علی دایی که چهره ای ورزشی و شناخته شده در سطح دنیاست، اصولا رغبت چندانی به رسانه ای شدن فعالیت های خیریه خود ندارد،

 

اما با این حال هر از چندگاهی خبر حضور او در موسسات خیریه و اقداماتی که در همین راستا انجام می دهد، در مطبوعات رسانه ای می شود.لازم به ذکر است، فعالیت های اجتماعی علی دایی تنها در برنامه های یونیسفی او خلاصه نشد. علی دایی و همسرش بارها با حضور در موسسات خیریه بهنام دهش پور، حضور پررنگی دارد.

 

علی دایی کمک های بسیاری هم به موسسه محک می کند. گفته می شود آقا یگل جهان، بیش از 100 کودک را به فرزندی پذیرفته است. شهریار همچنین مدرسه ساز معروفی هم هست. ضمن اینکه در ستاد دیه هم برای آزادی زندانیان غیرعمد دستی بر آتش دارد.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبکتایون ریاحی
سال 1391 بود که خانم ریاحی، بنیاد «کیش مهر کتایون» یا همان بنیاد «کمک» را افتتاح کرد. این بنیاد با هدف کمک به کودکان ناشنوای مادرزادی که نیازمند عمل جراحی و کاشت حلزون گوش هستند، راه اندازی شد. بیشترین فعالیت این بنیاد به مدیریت کتایون ریاحی، شناسایی کودکان ناشنوا البته به کمک سازمان بهزیستی است

 

و در مرحله بعد، بیشترین هزینه جراحی این بچه ها از طریق این بنیاد پرداخت می شود.البته خدماتی که بنیاد «کمک» ارائه می دهد تنها در این یک مورد خلاصه نمی شود. اهداف فرهنگی، هنری، پژوهشی و علمی که در قالب خدمات مشاوره ای، مددکاری و برگزاری کلاس های آموزشی ارائه می شود

 

از دیگر فعالیت های اجتماعی بنیاد «کمک» کتایون ریاحی است که این روزها حسابی در عرصه بازیگری کم کار شده و بیشتر وقت خود را صرف این فعالیت ها می کند.این فعالیت ها اما گسترده تر هم می شود. ترجمه و انتشار متن های روانشناختی و سی دی های آموزشی، نشر کتاب های داستان، برگزاری کنسرت های موسیقی و اجرای تئاتر، مطالعات درباره روستاها و مناطق هدف،

 

ارتباط و همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر از اهداف پژوهشی و علمی بنیاد «کمک» است. به این ترتیب از شواهد و قرائن این طور بر می آید که کتایون ریاحی یکی از فعالان جدی کمک به ارتقای فضای اجتماعی در قالب امور خیریه و سایر برنامه هایی است که پیشتر به آنها اشاره شد.

ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبمهناز افشار
حضور مهناز افشار در خیریه های متعدد برای حمایت از افراد نیازمند در زمینه های مختلف اتفاقی نیست که به چشم مردم نیامده باشد. با این حال می توان جدی ترین فعالیت اجتماعی مهناز افشار را در موضوع کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» پررنگ کرد.

 

این کمپین که برای حمایت از کودکان بدسرپرست تشکیل شده است، با هدف آشنایی مردم با مصادیق بر سرپرستی و درخواست از قانون گذار جهت حمایت از کودکان بی پناه که تحت شکنجه روحی و جسمی خانواده های نالایق خود قرار می گیرند، برنامه های خود را با کمک هنرمندان پیش می برد که در این کمپین شاید فعال ترین عضو حاضر، مهناز افشار باشد.

 

مهناز افشار اما چندی پیش نامه این کمپین را خطاب به سران سه قوه منتشر کرد تا قدم بزرگ تری در مسیر حمایت از کودکان بدسرپرست برداشته باشد.دراین نامه آمده است: «هدف ما این است که بتوانیم با همراهی مردم، هنرمندان و ورزشکاران این خواسته را از مجلس دهم داشته باشیم

 

تا لایحه ای را اضافه یا کامل کنند که نگاه جدید و جدی تری را در مقابله با آسیبی که امروزه به علت وضعیت کودکان بدسرپرست به وجود آمده است، داشته باشد.» به این ترتیب مهناز افشار در راستای فعالیت های خیرخواهانه خود و همراهانش در این کمپین، گام بزرگ تری برداشته و با فراخوانی غیرمستقیم، سیاسیون را همبه فعالیت در زمینه حمایت از کودکان بدسرپرست دعوت کرده است.

ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبحمید فرخ نژاد
هنوز چند روزی از دریافت جایزه سیمرغ بلورین حمید فرخ نژاد نگذشته بود که خبر حضور او در قامت سفیر حسن نیت بیماری هاینادر روی خروج خبرگزاری ها رفت. سال 90 بود و علی داوودیان مدیرعامل این بنیاد در گفت و گویی اعلام کرد: «ما از آدم هایی که مردمی هستند و دغدغه های جامعه برایشان اهمیت دارد،

 

خواستیم قدم رنجه کنند که خوشبختانه حمید فرخ نژادبا یک تماس، دعوت ما را قبول و چنین شرایطی را فراهم کرد.» به این ترتیب، حمید فرخ نژاد هم وارد عرصه فعالیت های اجتماعی متفاوتی شد که نام او را در فهرست فعالان این حوزه قرار داد.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبتینا پاکروان
تینا پاکروان از جمله هنرمندانی است که حضور پررنگی در عرصه فعالیت های خیریه ای دارد. البته شاید با این تفاوت که وی فعالیت حرفه ای خودش را با این برنامه ها تلفیق کرده تا از توانایی هنری اش هم برای پیشبرد این فعالیت های اجتماعی نهایت بهره را برده باشد. او با خیریه «کامرانی»

 

همکاری تنگاتنگی دارد. به جز حضور در برنامه های این خیریه، تینا پاکروان، مستندی را با عنوان «من هستم شما هم باشید» برای این بنیاد خیریه ساخته که اتفاقا عنوان آن را از عینا شعار همین خیریه گرفته است.در این مستند هنرمندانی از جمله مهناز افشار، سحر دولتشاهی و پیمان معادی مقابل دوربین تینا پاکروان رفته اند

 

و مشاهدات خود را از مجموعه فعالیت های خیریه «کامرانی» بازگو کرده اند. تینا پاکروان چندی پیش درباره فعالیت های خیریه «کامرانی» و نوع همکاری اش با آن این طور توضیح داد: مدتی مشغول برگزاری بازارچه خیریه «کامرانی» بودم که بعد از 50 سال تصمیم گرفته شد بازارچه ای راه بیفتد.

 

بنیاد خیریه «کامرانی» 600 زن بی سرپرست و سالمند را نگهداری می کند که البته مراکز درمانی نیز دارد. بنیاد خیریه «کامرانی» 15 درمانگاه در مناطق محروم دارد و چند بیمارستان که مختص به درمان سرطان نیز هستند. شاید مهم ترین نکته این خیرین،

 

این باشد که آنها صاحبان سینما مرکزی در میدان انقلاب هستند و تمام سودی که از این سینماها دریافت می کنند صرف مراکز و افراد تحت پوشش خود می شود.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوببهرام رادان
چند سال پیش بود که به عنوان اولین سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا در مبارزه علیه گرسنگی منصوب شد. در همان زمان طی گفت و گویی اعلام کرد: «می خواهم سهمی در تلاش جهانی برای ساختن دنیای عاری از گرسنگی داشته باشم.»

 

بازدیدهای میدانی از پروژه های برنامه جهانی غذا یکی از فعالیت های بهرام رادان بوده است. انتصاب بهرام رادان به این سمت، در سال 1389 اتفاق افتاد. در آن مقطع زمانی، برنامه جهانی غذا برای 22 میلیون کودک دانش آموز در 70 کشور دنیا که نیمی از آنها دختر بودند، وعده غذایی فراهم می کرد.

 

در کنار بهرام رادان که از ایران به عنوان سفیر انتخاب شد، چهره هایی مانند کاکا، رونالدینیو و درو بریمور هم در مقاطع زمانی خاصی برای پیشبرد برنامه جهانی غذا تلاش های بسیاری کردند.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبمهتاب کرامتی
اگرچه به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف انتخاب شد اما فعالیت های اجتماعی اش تنها در این مسیر محدود نشد. فقط کافی است گریزی کوتاه به صفحه شخصی او در اینستاگرام بیندازید تا شدت فعالیت هایش را دریابید. فعالیت های مهتاب کرامتی در مسیر حمایت از حقوق کودکان بیش از سایر موارد پررنگ شد.

 

با این حال درباره سایر فعالیت های مهتاب کرامتی می توان به حضور در کمپین هنرمندان برای روز درختکاری، برنامه های خیریه مختلف مانند بازارچه های نوروزی، کمپین هایی درباره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، جشنواره های خوراکی خیریه ای با عنوان «با دستان کوچک خانه ای بزرگ بسازیم»،

 

سفیر یاری بیماران ام اس، همکاری با انجمن ام اس ایران، کمپین حمایت از سینمای ملی، فعالیت در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و همکاری با یونیسف در راستای حمایت از حقوق کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره ای کرد. با این اوصاف با قطعیت می توان مدعی شد که مهتاب کرامتی یکی از فعال ترین چهره های سرشناس در زمینه برنامه های خیریه و اجتماعی است.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوببهنوش بختیاری
بدون شک یکی از فعالان عرصه فعالیت های خیریه و البته برنامه های اجتماعی است. همین چند ماه پیش بود که در برنامه «ماه عسل»، شجاعت به خرج داد و از پشت تریبونی همچون رسانه ملی، از احسان علیخانی خواست تا برای حمایت از ترنس ها، تلاش کند.

 

مصاحبه های متعدد بهنوش بختیاری علاوه بر اینکه حسابی در زمینه حمایت از ترنس ها فعال است، به عنوان سفیر انجمن ایدز هم انتخاب شده است.کمک به بچه ها و زنان بی سرپرست هم از جمله فعالیت های خیریه بهنوش بختیاری بوده است.

 

به نظر می رسد بیشتر تمرکز بهنوش بختیاری روی موضوع حمایت از ترنس هاست چرا که در اظهارنظری می گوید: «از ترسن ها حمایت می کنم چون ترنس یک چهره منحرف یا حتی غیراسلامی نیست. به آنها با دادن تمام حقوق شهروندی احترام بگذاریم.»
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوبسعید آقاخانی
شاید کمتر کسی از این موضوع خبر داشته باشد که سعید آقاخانی هم دستی بر آتش فعالیت های اجتماعی در قالب برنامه های خیریه دارد. موضوعی که اولین بار در برنامه «خندوانه» مطرح شد تا پرده از فعالیت های اجتماعی سعید آقاخانی را منحصر به خود کرده است. تلاش های سعید آقاخانی برای کمک به مشکل فراگیر اعتیاد تا جایی پیش رفت که فیلم «لامپ 100» به کارگردانی او ساخته شد.

 

سعید آقاخانی یکی از فعالیت هایش را کمک به ترک اعتیاد عنوان کرده و می گوید 10 سال است که در این زمینه به طور جدی فعال است و به همین دلیل تا به حال موفق شده معتادان بسیاری را ترک بدهد. سعید آقاخانی که به همراه چند نفر دیگر این تشکیلات را اداره می کند می گوید تلاش های آنها سبب شده به طور متوسط روزانه یک نفر اعتیاد را کنار بگذارد.
ستاره های نیکوکار و خیرین معروف و محبوب