پارس ناز پورتال

ساعتی برای استراحت و آرامش بگذارید

ساعتی برای استراحت و آرامش بگذارید

ساعتی برای استراحت و آرامش بگذارید 

برای استراحت خود می توانید ساعت تعیین کنید تا در خلوت خود کمی به فکر کردن مشغول باشید تا آرامش درونی پیدا کنید. گاهی اوقات حسرت یک لحظه آرامش و سکوت را دارید. با خود می‌اندیشید چگونه می‌توانید در این هیاهوی زندگی روزمره، لحظه‌ای استراحت کره و هیچ کاری انجام ندهید و از بیکاری لذت نیز ببرید.

 

اگر شما فردی بی صبر و تحمل هستید، شاید حتی لحظه‌ای انجام ندادن کاری، گاهی برایتان بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.اگر می خواهید خیلی زود از زندگی خسته نشوید و کم نیاورید بهتر است هر از گاهی واقعا هیچ کاری انجام ندهید.

 

برای این منظور باید یک مکان خلوت پیدا کرده و یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید.فراموش نکنید که هرگز نباید به سبب بیکار بودن احساس گناه کنید چراکه مسلما برای کارآیی بیشتر به تجدید نیرو نیاز دارید.درضمن زمانی که در گاهی بیکار ماندن کاملا مهارت پیدا کردید تازه متوجه می شوید که در این لحظات چقدر قوه خلاقیت تان

 

بالا رفته و انرژی تان بیشتر شده است. و همچنین یاد می گیرید چگونه در یک دقیقه فقط به یک موضوع فکر کنید و ذهن تان را در آن واحد درگیر هزاران تفکر نکنید.روش های زیر راه حل های خوبی برای “هیچ کار انجام ندادن” هستند:

 

1- ساعت سکوت در نظر بگیرید
می خواهد یک ساعت یک روز، یک هفته، یک ماه و در موارد حادتر حتی یکسال باشد.در آن زمان خاص تعیین شده تمام برنامه هایتان را لغو کنید و به کسی اجازه ندهید آرامش تان را به هم بریزد.اختصاص دادن زمانی برای استراحت کردن بدن و ذهن را قوت بخشیده و برای زندگی عاطفی بسیار مفید است.مخصوصا زمانی که احساس می کند انرژی تان به شدت تحلیل رفته و کارآیی تان کم شده است.

 

2- یک مکان آرام و شخصی پیدا کنید
مکانی پیدا کنید که بتوانید حداقل مدت کوتاهی از فشارهایی که معمولا روی شما سنگینی می کند فرار کنیداین مکان می تواند اتاق خواب، حیاط منزل و یا یک پارک محلی نزدیک خانه تان باشد.اگر در آپارتمانی کوچک زندگی می کنید می توانید گوشه ای از اتاق را با بالش پرکنید و چند شمع خوش بو

 

در آن اطراف قرار دهید و در آن صورت خواهید دید که چه جای دنج و دلچسبی پیدا کرده اید و احساس آرامش و آسایش خواهید کرد.

 

3- زنگ ساعت تان را خاموش کنید
شما قرار است هیچ کاری انجام ندهید، پس زنگ ساعت تان را خاموش کنید.البته بهترین توصیه این است که اصلا ساعت تان را از جلوی چشم تان بردارید تا مدام زمان را چک نکنید.

 

4- ارتباط تان با دنیا را قطع کنید
تلفن همراه، رایانه، رادیو، تلویزیون و هرچیزی که شما را در ارتباط با دنیای اطراف تان نگه میدارد را به طور کلی از خود دور نمایید.این ابزارها چنان انسان را به خود مشغول می کنند که یادمان می رود قرار بوده استراحت کرده و هیچ کاری نکنیم.

 

5- با خودتان خلوت کنید
روی صندلی کنار پنجره نشسته و نسیم باد را روی گونه هایتان حس کنید.به صدای آن که از میان برگ های درخت می گذرد و همچنین آواز پرندگان گوش کنید.لحظه ای هم به گذشته و آینده فکر نکنید. مراقب باشید وسوسه نشوید که تلویزیون یا رادیو را روشن کنید.حتی به موسیقی هم گوش ندهید، خاطره ننویسید، هیچ چیزی نخورید و ننوشید.

 

فقط می توانید اگر مجبور شدید به “سرویس بهداشتی” سری بزنید. شما باید با خودتان خلوت کنید و بیکار بیکار بمانید.

 

6- مدیتیشن را بیاموزید
ذهن خود را کاملا از کار، نگرانی ها، خانواده و هرچیز دیگر در زمان استراحت پاک کنید.اما اگر این کار را نمی توانید تمام و کمال انجام دهید نگران نشوید.خالی کردن کامل ذهن از هر نوع تفکری، بسیار سخت است و این کار تمرین و در عین حال نظم و انضباط بسیار می طلبد.

 

اما در حال حاضر می توانید برخی از نگرانی هایتان را از خود دور کنید و اندکی احساس سبکی کنید و به تدریج توانایی تان در این خصوص را افزایش دهید.

 

7- کارهایتان را آرام آرام از سر بگیرید
وقتی زمان استراحت به پایان رسید و باید به زندگی برگردید به آرامی خود را وارد کارهای روزمره تان کنید و با ساده ترین کارها شروع کنید.مثلا تلفن یا ابزارهای دیگرتان را یکی یکی و بدون عجله روشن کنید. با این روش می توانید در انتهای ذهن تان هنوز ردی از آرامش را حفظ کنید.