پارس ناز پورتال

در این ساعات انسان مستعد خشم است

در این ساعات انسان مستعد خشم است

در این ساعات انسان مستعد خشم است 

در برخی از اوقات ما برای عصبانی شدن بسیار تحریک پذیر هستیم و در این مواقع است که حفظ خونسردی لازم است و باید به آن توجه کرد. خشم به یکی از مهم‌ترین حالت‌های عاطفی انسان اطلاق شده و به عقیده روانشناسان کاملا قابل کنترل است.

 

ساعت خشم، چه ساعتی است؟
عواملی مانند ترافیک، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پر چرب، شور و تند، تماشای فیلم های خشن و گوش کردن به موسیقی های تحریک کننده باعث بروز خشم در افراد می شود. در زمان بروز عصبانیت اطرافیان می‌توانند با رعایت سکوت، ایجاد آرامش و نورانی کردن منزل خشم فرد را کنترل کنند.

 

نرگس مولایی روانشناس عمومی خشم را یک حالت عاطفی عنوان کرد و گفت: افراد برای رهایی از فشارهای روحی و روانی به حرکات و گاهی رفتارهای غیر قابل کنترل دست می زنند.این روانشناس عمومی، رفتارهای غیر منصفانه را یکی از دلایل ایجاد خشم دانست و اظهار داشت: عواملی چون موانع دستیابی به خواسته های افراد، ضعف یا ناتوانی، تحمیل افکار و عقاید، تهمت، محدودیت های شدید و استفاده از زور و اجبار از دیگر دلایل ایجاد خشم در افراد است.

 

هر انسانی در زندگی شخصی خود و در جهت رسیدن به اهداف و ایجاد ارتباط با محیط و اطرافیان با موانع زیادی روبرو است که این موانع، حس ناتوانی را افزایش می دهد و همین عامل باعث بروز رفتارهایی همچون خشم، عصبانیت، فریاد و گاهی گریه در افراد می شود.

 

فشار خون خشم را تشدید می‌کند
مولایی با اشاره به بروز علائم خشم عنوان کرد: ضعف حواس، افزایش فشار خون و حرارت بدن و ناتوانی در اراده از نشانه های ایجاد خشم در افراد است و کنترل خشم و عصبانیت زوجین از مهمترین راه های رسیدن به آرامش روحی و روانی در میان خانواده ها است.وی با اشاره به تاثیر ساعات روزانه بر بروز خشم و عصبانیت اظهار داشت: به دلیل افت فشار خون در زمان بیدار شدن از خواب، مصرف صبحانه باعث کاهش بروز خشم و عصبانیت در اول صبح می شود.

 

مولایی با اشاره به اینکه امکان خشمگین شدن افراد در بازه زمانی ۸ الی ۱۰ صبح بیشتر از سایر زمان ها است، تصریح کرد: به دلیل اینکه اکثر افراد در این ساعت بیرون از منزل بوده و برای رسیدن به مقصد از وسایل نقلیه استفاده می کنند و از طرفی بیشتر وقتشان را در ترافیک به سر می‌برند، کنترل خود را از دست داده و خشمگین می‌شوند.

 

صرف ناهار عاملی موثر در کنترل خشم
این روانشناس با بیان اینکه گرسنگی بین ساعات ۱۱ و ۱۳ باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تاکید کرد: مصرف وعده ناهار در زمان مشخص احساسات منفی چون خشم را تعدیل می‌کند.وی با بیان اینکه بروز خشم و عصبانیت در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۶ کمتر است، گفت: جهت کاهش این حالات روحی مصرف میان وعده در این ساعات از روز مفید است.

 

مولایی با اشاره به اینکه ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فعالیت زیاد در ساعات ۱۴:۳۰ الی ۱۸ باعث افزایش خشم و عصبانیت افراد می شود، تصریح کرد: به دلیل خستگی ناشی از کار در ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹ با همسرتان که از سرکار می آید، با ملایمت رفتار کنید زیرا رفتار شما در ایجاد آرامش و یا خشم و عصبانیت تاثیرگذار است.

 

در این ساعات کاسه صبر به راحتی لبریز می‌شود
این روانشناس بیان کرد: با نزدیک شدن به ساعت ۸ شب یا زمان صرف شام به دلیل کاهش قند خون، از صبر و تحمل افراد کاسته شده و کوچکترین عامل ناخوشایند به راحتی باعث بروز خشم و عصبانیت می شود.وی افزود: افراد در ساعات ۹ الی ۱۰ شب که زمان استراحت و خواب است، کمتر خشمگین می شوند. البته تماشای فیلم های خشن، ترسناک و موسیقی های تحریک کننده در بروز خشم در این ساعات نقش بسزایی دارند.

 

مولایی با بیان اینکه در ساعت ۱۱ شب مصرف یک لیوان شیر گرم خوابی راحت و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، تاکید کرد: ایجاد عواملی مانند صداهای ناهنجار و روشنایی در زمان ۱۲ شب الی ۵ صبح باعث احساس ناراحتی و در نتیجه بروز خشم و عصبانیت در افراد می شود.

 

خشم باعث آسیب به خود و اطرافیان می شود!
این روانشناس با بیان اینکه افراد خشمگین به خودشان آسیب می زنند،افزود: خشم و عصبانیت در افراد باعث بروز عواملی همچون از دست دادن فرصت ها، تحمیل زیان های اقتصادی، بروز آسیب های جسمی و روحی به اطرافیان و از بین رفتن حرمت بین افراد می شود.وی درباره راه‌های کاهش خشم تصریح کرد: عواملی از قبیل ترسیم نقاشی،

 

گوش دادن به موسیقی های ملایم، دوری از عوامل تحریک کننده حس ناراحتی، نرمش، نوشیدن آب خنک و مشورت با اعضای خانواده در کاهش بروز خشم و عصبانیت تاثیر بسزایی دارد.خشمگین شدن برای دستیابی به خواسته ها همیشه موثر نیست و در اکثر زمان ها باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر روحی، روانی و جسمی در خود و اطرافیان می شود.

 

فراموش نکنید که برای رسیدن به اهداف و خواسته هایمان باید اول با صبر و حوصله موانع بین راهمان را برطرف کنیم و سپس برای رسیدن به نتایج مثبت تلاش کنیم.