پارس ناز پورتال

ساخت مدال های المپیک 2020 از بازیافت موبایل

ساخت مدال های المپیک 2020 از بازیافت موبایل

ساخت مدال های المپیک 2020 از بازیافت موبایل 

کشور ژاپن اعلام کرد که برای ساخت مدال های المپیک 2020 توکیو از قطعات بازیافت موبایل ها استفاده خواهد کرد تا کاری نو و به صرفه انجام داده باشد. شب گذشته المپیک ۲۰۱۶ ریو هم به پایان رسید تا ورزشکاران بعد از روزها اشک و لبخند، به کشورهای خود برگردند.

 

حالا جوامع ورزشی حرفه‌ای و البته علاقه‌مندان به مسابقات ورزشی در رشته‌‌های مختلف چشمشان را به المپیک ۲۰۲ توکیو دوخته اند که قرار است چهار سال دیگر در کشور ژاپن برگزار شود.به تازگی انتشارات Nikkei که به عنوان نهاد سازمان دهنده‌ی المپیک ۲۰۲۰ توکیو ایفای نقش خواهد کرد، اظهار نظر جالبی درباره‌ی نحوه‌ی ساخت و تامین مدال‌های قهرمانان شرکت کننده در این دوره از مسابقات خواهد داشت.

 

 Nikkei اعلام کرده است که تمام مدال های طلا، نقره و برنز شرکت کنندگان این دوره از بازیافت تلفن‌های همراه هوشمند و دیگر محصولات الکترونیکی رها شده و اسقاطی به دست خواهد آمد.کشور ژاپن دارای انبارهای بسیار بزرگی از توده‌های اسمارت فون، تلویزیون، کامپیوتر، مدارهای الکتریکی و دیگر محصولات الکترونیکی رها شده

 

است که آنها می‌توانند به عنوان منبع بسیار مناسبی برای تامین فلزات مورد نیاز ساخت مدال ها استفاده شوند. به دلیل بالا بردن رسانایی و سادگی شکل دادن ، تمام فلزات مورد نیاز در مدارهای الکترونیکی به کار رفته در ساخت این محصولات وجود دارد.

 

 

برای این که اطلاعاتی از میزان فلزات گران‌بهای استفاده شده در مسابقات المپیک را به دست آورید، جالب است که نگاهی داشته باشیم به آمار مدال‌های توزیع شده در مسابقات المپیک لندن که چهار سال پیش و در سال ۲۰۱۲ میلادی در کشور انگلستان برگزار شد. در آن دوره از مسابقات برای ساخت و تولید مدال‌های قهرمانان، ۹.۶ کیلوگرم فلز طلا، ۱۲۱۰ کیلوگرم فلز نقره و ۷۰۰ کیلوگرم فلز مس استفاده شده است.

 

حالا بیاید نگاهی داشته باشیم به میزان فلزاتی که در کشور ژاپن و از طریق بازیافت محصولات الکترونیکی رها شده به دست آمده است: در سال ۲۰۱۴ و در مراکز بازیافت این کشور مدرن، ۱۴۳ کیلوگرم فلز طلا، ۱۵۶۶ کیلوگرم فلز نقره و ۱۱۱۲ تن فلز مس به دست آمده است.

ساخت مدال های المپیک 2020 از بازیافت موبایل

نکته‌ی جالب اینجاست که مقدار طلا و نقره‌ی به دست آمده در مراکز بازیافت این کشور به ترتیب ۱۶ درصد و ۲۲ درصد از میزان تولید جهانی این فلزات گرانبها را تشکیل می‌دهد و مطمئنا استفاده از آنها در المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای ساخت مدالها علاوه بر این باعث کاهش هزینه ها خواهد شد، می‌تواند یک عمل در راستای حفاظت از محیط زیست و استفاده‌ی مجدد از مواد دور انداخته شده نیز محسوب شود.

 

مردم کشور ژاپن به طور سالانه حدود ۶۵۰ هزار تن از محصولات الکترونیکی حاوی این فلزات را بیرون می‌اندازند که از این مقدار، نهادهای دولتی ژاپن می‌توانند حدود ۱۰۰ هزار تن را به طور سالانه جمع آوری کنند. معمولا این فلزات جمع آوری شده بعد از بازیافت دوباره برای تولید محصولات الکترونیکی جدید به کار میروند.