پارس ناز پورتال

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت 

ساختمان پلاسکو که مرکز پخش لباس در تهران محسوب می شد در اثر آتش سوزی و گسترده شدن آن به یک باره فروریخت و 30 آتش نشان زیر آوار مدفون شدند. بافت قدیمی این ساختمان و خطر آفرین بودن آن همیشه مورد بحث شهرداری تهران بوده است.

 

در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما هنوز دقایقی نگذشته بود که این ساختمان 53 ساله مجدد شعله‌ور شد و در ساعت 11:15 به طور کامل فرو ریخت.

 

با گذشت بیش از دو ساعت از حادثه امدادرسانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که به رغم ازدحام جمعیت، بیل‌های مکانیکی به منظور انجام آواربرداری وارد محدوده ساختمان پلاسکو شدند.همچنین در کنار تیم‌های امدادی، تیم‌هایی از نیروهای یگان ویژه و ارتش برای امدادرسانی و تامین نظم و امنیت در محل حادثه حضور دارند و اقدام به تخلیه لایه به لایه جمعیت از معابر و نوارکشی در محل کرده است تا مسیر تردد خودروهای امدادی باز شود.

 

پلیس راهنمایی و رانندگی بار دیگر از مردم خواست از ورود به محدوده شهرداری منطقه 12 بویژه معابر منتهی به چهارراه استانبول همچون خیابان جمهوری، خیابان فردوسی و خیابان سعدی خودداری کرده و به هیچ عنوان در محل حادثه حاضر نشوند.

 

سرهنگ عابدی جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بار دیگر با اشاره به انسداد خیابان جمهوری اظهار کرد: از میدان جمهوری به سمت شرق در طول خیابان جمهوری محدودیت اعمال شده و در خیابان فردوسی از میدان امام خمینی تا میدان فردوسی نیز محدودیت ترافیکی وجود دارد.

 

در حال حاضر ده‌ها آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در طول خیابان جمهوری مستقر بوده و در حالت آماده‌باش کامل هستند، اما تا کنون منابع رسمی، خبری از تعداد جان باختگان احتمالی این حادثه اعلام نکرده و تنها از زخمی شدن حدود 30 تن در این حادثه خبر داده‌اند که اغلب آنها نیز به شکل سرپایی درمان شده‌اند.

 

طول خیابان جمهوری مملو از جمعیت شهروندان و افرادی است که خود را به اطراف ساختمان پلاسکو رسانده‌اند. تعداد زیادی از کسبه و مالکان واحدهای تولیدی در ساختمان پلاسکو در اطراف محل این ساختمان حضور دارند و گفته می‌شود که هنگام ریزش، افراد عادی داخل ساختمان نبوده و آتش نشانان پیشتر نسبت به تخلیه آنها اقدام کرده بودند.

 

مشکل نشت گاز نیز در کمتر از دو ساعت از وقوع حادثه با حضور عوامل مربوطه برطرف شده است. همچنین با توجه به اینکه ریزش ساختمان پلاسکو به شکل عمودی بوده، گفته می‌شود که به ساختمان‌های اطراف خسارت جدی وارد نشده است.

 

** این اتفاق در حالی روی داد که تعداد زیادی از نیروهای دستگاه‌های امدادی در حال عملیات در محل حادثه بودند.

 

** ازدحام جمعیت در محل حادثه و خیابان‌های منتهی به آن به حدی است که امدادرسانی برای نیروهای مستقر در محل دشوار شده است.

 

** طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در حال حاضر بیش از ۱۰ ایستگاه آتش نشانی با حضور در محل عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند.

 

** عوامل انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به همراه دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند.

 

** بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، تاکنون حدود ۳۰ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای آتش‌نشانی تشکیل می‌دهند. جمعی از مصدومان در محل درمان شده و در موارد لزوم به بیمارستان اعزام شده‌اند. وی تاکید کرد: عوامل اورژانس تهران با ۲۰ کد، در محل حضور دارند و ۱۰ کد دیگر اورژانسی برای ارائه خدمات لازم به نیروهای مستقر در محل اضافه خواهند شد.

 

** شدت حریق در ساختمان پلاسکو به حدی است که دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری از کانون حریق قابل رویت است.

 

** بیمارستان‌های اطراف محل حادثه در حالت آماده‌باش هستند.

 

** رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای محدودیت‌های طرح ترافیکی در خیابان‌های فردوسی و جمهوری اسلامی در پی حریق گسترده در ساختمان پلاسکو خبر داد.

 

** طبق اعلام عوامل اورژانس، تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

** ۱۵ تانکر آب به همراه ۲۰۰ آتش نشان هم اکنون در حال اطفای حریق هستند.

 

** طبق اعلام معاون عمرانی فرماندار تهران، متاسفانه مصدومان و یا کشته‌شدگان احتمالی این حادثه از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

** از دقایقی قبل محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای نظارت بر چگونگی امدادرسانی، در محل وقوع حادثه حضور یافته‌اند.

 

** جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شهروندان باید از مسیرهای جایگزین از خیابان‌های ولیعصر، کارگر و انقلاب و معابر جانبی استفاده کنند تا امکان تردد آمبولانس‌ها به منظور خدمات‌رسانی به مصدومین وجود داشته باشد. شهروندان از تردد با خودرو و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای فوق الذکر خودداری کنند.

 

** طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، هفت مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. آماری از کشته‌شدگان احتمالی در دست نیست.

 

** کولیوند می‌گوید در حال حاضر نگران آتش‌نشانانی هستیم که به دلیل ریزش ساختمان، در محل حادثه گرفتار شده‌اند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

** به گفته سرپرست اورژانس کشور، با قرارگاه ثارالله و سازمان مدیریت بحران هماهنگی شده است تا در صورت نیاز به منظور انتقال مصدومان، اجازه پرواز بالگردهای امدادی داده شود.

 

** بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

** شهردار تهران و فرمانده انتظامی تهران بزرگ عملیات اطفای حریق پلاسکو را بر عهده دارند.

 

** به گفته ملک، رییس مدیریت بحران منطقه 12 تهران، از هر طرف ساختمان پلاسکو یک واحد تخریب شده است.

 

** سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام 20 تیم امدادی به محل حادثه خبر داد و به ایسنا گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش‌ها 20 تیم امدادی به همراه هشت تیم آواربردار به محل حادثه ساختمان پلاسکو اعزام شدند. هشت وانت کمک دار و 10 دستگاه آمبولانس به همراه 100 برانکار به محل حادثه برای امدادرسانی اعزام شده‌اند.

 

تیم سگ‌های زنده یاب نیز به محل این حادثه اعزام شدند تا در امدادرسانی به سانحه دیدگان احتمالی گرفتار در ساختمان امدادرسانی کنند.

 

** عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواست برای حفظ ایمنی خود و بهتر انجام شدن عملیات امدادرسانی، محل حادثه ساختمان پلاسکو را ترک کنند.وی اظهار کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

** امداد رسانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که ملکی سخنگوی آتش نشانی در این باره اظهار کرد: پیرو آتش‌سوزی گسترده که صبح امروز در ساختمان قدیمی پلاسکو اتفاق افتاد، در مراحل پایانی عملیات اطفای حریق، به یکباره با توجه به قدیمی بودن ساختمان و شدت حرارت بالا چند انفجار رخ داد و باعث تخریب ساختمان شد.

 

ملکی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از همکاران آتش نشان ما در داخل ساختمان گیر افتاده‌اند و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از تعداد نفراتی که زیر آوار هستند، نداریم.سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری با جدیت آغاز شده است، افزود: تا کی به خاطر بی احتیاطی چند نفر قرار است دیگران به ویژه نیروهای آتش نشانی تاوان بدهند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

بارها تاکیدات بسیاری بر سر مسائل ایمنی ساختمان‌ها صورت گرفته است اما متاسفانه برخی تنها به بحث‌های درآمدی خود اهمیت می‌دهند.

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت

ساختمان پلاسکو تهران در آتش سوخت و فرو ریخت