پارس ناز پورتال

زیبایی پوست بوسیله این مواد مهم

زیبایی پوست بوسیله این مواد مهم

زیبایی پوست بوسیله این مواد مهم 

زیبایی و شادابی پوست آرزوی هر کسی است.رسیدن به این آرزو سخت نیست و باید مواد مورد نیاز برای پوست را به آن رساند. اگر می خواهید از طریق تغذیه ای پوست خود را تقویت و مراقبت کنید پیشنهاد می کنیم به سراغ موادغذایی حاوی ویتامین A، E وC و K بروید و از فایده ها و تاثیرات بی شمار این ویتامین ها بر روی پوستتان بهره مند شوید.

 

ویتامین‌های گروه B و مراقبت از پوست

ویتامین‌های گروه B برای عملکرد سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست ضروری است. دریافت کافی منابع غذایی این گروه از ویتامین‌ها در حفظ سلامت پوست نقش به سزایی ایفا می‌‌کند.کمبود ویتامین‌های این گروه می‌‌تواند منجر به خشکی پوست و خارش آن شود.

 

ویتامین K و مراقبت از پوست

این ویتامین بیشتر برای تاثیراتش در انعقاد خون شناخته شده است.شاید به نظر برسد که ویتامین مذکور نقش عمده‌ای در تامین سلامت پوست ندارد، اما تحقیقات نشانگر اثربخشی ویتامین K (مخصوصا اگر همرا با ویتامین‌های A، E وC  باشد) موضعی در کاهش کبودی و تیرگی و خطوط اطراف چشم است.

 

فلاونوئیدها و مراقبت از پوست

بعضی از فلاونوئیدها می‌‌توانند پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش B محافظت کنند و بنابراین به عنوان ضد آفتاب عمل می‌‌کنند. از طرفی فلاونوئیدها می‌‌توانند پاسخهای التهابی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را نیز خنثی کنند.چای سبز و شکلات تلخ می‌‌تواند در بهبود سلامت پوست نقش داشته باشد.

 

تحقیقات بیانگر این است که فلاونوئیدهای موجود در چای سبز جزء آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌‌شوند که می‌‌توانند به محافظت پوست در برابر سرطان و التهاب کمک کنند.فلاونوئید‌ها هم‌چنین می‌‌توانند به پوست نرمی و لطافت ببخشند. اگر چه تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات ترکیبات مذکور نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است، اما هنوز تحقیقات بیشتر برای تعیین دز موثر آنها در جریان است.

 

اسیدهای چرب ضروری و مراقبت از پوست

اسیدهای چرب ضروری امگا ۶ و امگا ۳ برای عملکرد نرمال پوست و ظاهر سالم آن ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا ۶ برای عملکرد محافظتی پوست و یکپارچگی ساختار آن ضروری است.تامین اسیدهای چرب مذکور در بهبود علایم مرتبط با حساسیت پوست و بیماریهای التهابی پوست موثر است. مکمل یاری با اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات محافظتی در برابر تخریب ناشی از نور آفتاب و پیری ناشی از آن دارد.

 

اسیدهای چرب مذکور به پوست جلوه‌ای جوان می‌‌بخشد، و به حفظ پروتئین‌های کلاژن و الاستین که در استحکام و انعطاف پذیری پوست نقش دارند، کمک می‌‌کند.به علاوه، با کاهش ترکیبات التهابی که می‌‌تواند باعث تسریع رشد تومور شود از سرطان پوست جلوگیری می‌‌کند. اسیدهای چرب مذکور هم چنین اثرات سموم و آلاینده‌ها را بر پوست کاهش می‌‌دهند.

 

تحقیقات انجام شده برای یافتن بهترین غذاها  برای پوست سالم محدود است. اما توافق کلی بر مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها که اثرات محافظتی برای پوست دارند، استوار است.

 

مصرف غذاهای ذیل را در برنامه غذایی روزانه مورد توجه قرار دهید

– انبه و میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی دیگر

 

– اسفناج و سبزی‌های برگ سبز تیره دیگر

 

– انواع توت‌ها

 

– حبوبات از جمله لوبیا و عدس

 

– ماهی سالمون و ماهی‌های چرب دیگر

 

– آجیل

 

نکات مهم

به نظر می‌‌رسد که مصرف غذاهای فرآیند شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربیهای ناسالم در تسریع روند پیری پوست نقش داشته باشد.بهتر است به خاطر بسپاریم که بیشتر غذاهای مفید برای پوست باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌‌شوند.بهتر است به جای تمرکز بر چندین غذای ویژه برای داشتن پوست سالم به پیروی از رژیم غذایی سالم بیشتر توجه کنیم.

 

قانون کلی در این زمینه استفاده کافی از میوه‌ها و سبزی‌ها، محصولات لبنی کم چرب یا فاقد چربی و افزودن آجیل، دانه‌های روغنی و حبوبات به غذای مورد علاقه‌تان است.غلات سبوسدار را جایگزین نان و ماکارونی ساده کنید. مصرف شیرینی‌ها را محدود کنید و تنوع در مصرف جایگزین‌های گروه‌های غذایی مختلف را فراموش نکنید.

 

بهتر است افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب، مواد مذکور را به اندازه میزان توصیه شده روزانه مصرف کنند و از مصرف مکمل‌های غذایی حاوی مقادیر بیش از نیاز روزانه ویتامین‌ها و املاح معدنی پرهیز کنند.

 

آب و مراقبت از پوست

اگرچه نوشیدن آب کافی برای سلامت عمومی بدن ضروری است، اما مشخص نیست که نوشیدن آب اضافی می‌‌تواند باعث آبرسانی پوست در افراد سالم شود.به نظر می‌‌رسد اگر خارجی‌ترین لایه پوست آب کافی نداشته باشد، پوست خاصیت کشسانی‌اش را از دست می‌‌دهد و خشن و زبر می‌‌شود.علیرغم وجود ارتباط فوق، تحقیقات لازم برای اثبات اثر نوشیدن آب بر آبرسانی پوست انجام نشده است.

 

رعایت نکات ذیل می‌‌تواند در آبرسانی پوست موثر باشد

– اجتناب از قرارگیری در معرض هوای خشک

 

– اجنتاب از تماس طولانی مدت با آب گرم و کلردار

 

– استفاده از پاک کننده‌های ملایم پوست به جای صابون

 

– اجتناب از مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل

 

– استفاده از مرطوب کننده های پوست بلافاصله بعد از حمام و تجدید مصرف آنها در طی روز

 

– استفاده از مرطوب کننده‌های هوا

 

– استفاده از دستکش در صورت قرارگیری در معرض هوای سرد