پارس ناز پورتال

روغن رزماری و فایده های آن برای بدن

روغن رزماری و فایده های آن برای بدن

روغن رزماری و فایده های آن برای بدن 

روغن رزماری فابده های بسیاری برای بدن ما دارد . این گیاه در کل برای انسان کاربرد های زیاد دارویی و بهداشتی دارد . رزماری یکی از محبوب ترین گیاهان موجود در سراسر دنیا بشمار می آید.متخصصین معتقدند که روغن این گیاه بیشترین خواص درمانی را دارد. از جمله ویژگی هایی که برای این روغن ذکر می شود ، تحریک رشد مو ، تقویت فعالیت های ذهنی ، از بین بردن مشکلات تنفسی و کاهش درد است.

 

رزماری همچنین در منطقه مدیترانه یک گیاه محبوب در آشپزی بشمار می آید.بسیاری از غذاها با روغن رزماری و برگ رزماری طبخ داده می شوند. اسنس رزماری عمدتا از برگ آن استخراج می شود. عطر حاصل ازاین گیاه از خانواده گیاهانی نظیر پونه ، اسطوخودوس و مریم گلی است.

 

فواید بهداشتی و سلامتی این گیاه مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است بگونه ای که معتقدند روغن رزماری در درمان امراض کل بدن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه از این روغن در درمان بیماریهای کبدی ، قلبی و مغزی استفاده می شود.

 

ـ سوءهاضمه : از روغن رزماری برای درمان سوءهاضمه ، تسکین نفخ ، درد معده ویبوست استفاده می شود. همچنین اسانس رزماری برای از بین بردن علائم سوءهاضمه استفاده می شود و آن را یک محرک اشتها می دانند. علاوه بر این تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می دهد می توان از اسانس رزماری برای سم زدایی کبد استفاده کرد و ان نیز به تنظیم خلق و انتشار صفرا که بخش مهمی از گوارش است کمک می کند.

 

این گیاه مغذی باعث بهبود گردش خون می گردد که می توانید در کنار غذای خود نیز از آن بهره مند گردید. برگ رزماری را به غذاهای گوشتی اضافه کنید زیرا در هضم گوشتبخصوص گوشت بره ، گوشت گاو و خوک مفید است.

 

ـ مراقبت از مو : از روغن رزماری و چای رزماری بطور گسترده ای در محصولات محافظت از مو استفاده می شود. استفاده منظم از روغن رزماری به تحریک فولیکولهای مو ، رشد مو و قوی شدن ریشه های مو کمک می کند.همچنین باور بر این است که روغن رزماری روند ریزش مو و سفید شدن مو را کندتر می کند.

 

بنابراین برای افراد طاس و یا کسانی که نشانه های طاسی در آنها مشاهده شده ، بسیار مفید است.

 

روغن رزماری برای پوست سر خشک و پوسته پوسته بسیار مفید خواهد بود.ماساژپوست سر بطور منظم با این روغن سبب تغذیه پوست کف سر و از بین رفتن شوره سر می شود. علاوه بر این ترکیب آن با روغن درخت چای و روغن ریحان در درمان مشکلات پوست سر کمک خواهد کرد. برای سالها از ترکیب روغن رزماری با روغن زیتون به شیوه روغن های داغ برای تیره کردن و تقویت موها استفاده شده است.

 

ـ مراقبت از دهان : اسانس رزماری خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و اغلب برای شستشوی دهان مورد استفاده قرار می گیرد. از این اسانس برای از بین بردن بوی بد دهان نیز استفاده می شود.این ماده باعث از بین رفتن باکتری های دهان می شود که در نتیجه مانع از التهاب لثه ، ایجاد حفره و پلاک می گردد.

 

ـ مراقبت از پوست : اسانس رزماری بصورت گسترده برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه خاصیت ضدعفونی کننده و ضد میکروبی دارد که برای ازبین بردن اگزما ، درماتیت ، پوست چرب و آکنه مفید است. مصرف موضعی اسانس یا ماساژ آن بطور منظم در پررنگ شدن پوست و از بین رفتن خشکی پوست کمک خواهد کرد. بعلاوه سلامت و درخشش را به پوست شما بازمی گرداند.