پارس ناز پورتال

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

مجموعه : اخبار سینما
روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها 

بازیگران مطرح سینما برای بازی کردن در نقش های مهم و ماندگار تاریخ فیلم ها دست به اقدامات بسیار جالبی زده اند که واقعا قابل ستایش کردن است. غیر از پول، شهرت و شاید دستیابی به جایز ه اسکار چه چیزی باعث می شود که بازیگران برای فرو رفتن در نقش دست به کارهای عجیب و غریب بزنند؟

 

این ایده های جالب را از کجا می آورند که به بازی های درخشان منجر می شود؟ به نظر می رسد که این الهامات از هر جایی می توانند نشأت گرفته باشند برای مثال یک ویدیو ساده در یوتیوب یا یک گربه بیمار. این الهامات ساده می توانند به بازی های به یاد ماندنی منتهی شوند.

 

۱-شخصیت تونی مونتانا در فیلم صورت زخمی (scarface) ترکیبی از یک بوکسور پانامایی و مریل استریپ بود

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

آل پاچینو (Al Pacino) در دوران طولانی بازیگری خود نقش های فوق العاده ای را به نمایش گذاشته است اما یکی از بهترین بازی هایش را در فیلم صورت زخمی در نقش یک فروشنده مواد مخدر بیرحم به نام تونی مونتانا ارائه داد.فیلم صورت زخمی داستان یک مهاجر کوبایی به نام تونی مونتانا را بازگو می کند

 

که علی رغم ظاهر و جثه ضعیفش بعد از نشان دادن قدرت خود به رقبا به یک فروشنده عمده و پرقدرت مواد مخدر تبدیل می شود. این فیلم نیز مانند دیگر فیلم هایی که در دهه ۸۰ میلادی در مورد قاچاق مواد مخدر (کوکایین) ساخته شده بودند با استقبال تماشاگران مواجه شد و به موفقیت تجاری خوبی دست یافت. اما در واقع آن چه که باعث موفقیت فیلم صورت زخمی شد

 

بازی همراه با خشونت و دیوانه وار – گاهی غلو آمیز- آل پاچینو در نقش تونی مونتانا بود که گوشه هایی از آن را در فیلم “Scent Of A Woman” به نمایش گذاشت و به خاطر آن جایزه اسکار را دریافت کرد.

 

اما ایده این حرکات از کجا آمده بود؟

به گفته خود آل پاچینو وی بسیاری از ویژگی های این شخصیت را از یک بوکسور پانامایی به نام روبرتو دوران (Roberto Duran) گرفته است که به نظر پاچینو ” در درون این مرد یک شیر نهفته بود”.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

روبرتو دوران، بوکسور پانامایی

 

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود زیرا به ادعای پاچینو وی از شخصیت مریل استریپ (Meryl Streep) نیز برای ایفای این نقش الهام گرفته است هرچند درک این موضوع کمی مشکل به نظر می رسد. چه چیزی در بازی مریل استریپ وجود داشت که پاچینو از آن برای بازی کردن نقش یک قاتل روانی و یک فروشنده مواد مخدر بی رحم استفاده کرده است؟

 

 به گزارش پارس ناز خود آل پاچینو جواب این سوال را در دو کلمه بیان می کند: ” انتخاب سوفی (Sophie’s Choice)” . پاچینو به شدت بازی انرژیک مریل استریپ در نقش مهاجری ” که از یک کشور و یک دنیای دیگر آمده است” را ستایش می کند. اگر چه شباهت نقش سوفی و مونتانا در نگاه اول به چشم نمی خورد اما در برخی از صحنه ها شباهت های واضحی بین این دو نقش وجود دارد.

 

حتی در صحنه ای که مونتانا مجبور می شود از بین دو پلنگ خانگی خود یکی را انتخاب کند ( در نسخه منتشر شده فیلم حذف شده است) نیز نشانه هایی از فیلم انتخاب سوفی دیده می شود.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

مریل استریپ در صحنه ای از فیلم انتخاب سوفی (Sophie’s Choice)

 

۲- به نظر می رسد که نقش لکس لوثُر در فیلم بتمن علیه سوپرمن از شخصیت مکس لندیس گرفته شده است

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

در فیلم بتمن علیه سوپرمن (Batman V Superman) جسی آیزنبرگ (Jesse Eisenberg)  نقش یک فروشنده مواد مخدر با شخصیتی عجیب غریب و بی ثبات و البته بیش فعال را ایفا می کند که بیشتر به نقش جیم کری (Jim Carrey) در فیلم بتمن برای همیشه (Batman Forever) شبیه است.

 

این نقش از شخصیتی که از لکس لوثر در فیلم های کمیک نشان داده شده کاملاً متفاوت به نظر می رسد. پس شخصیت این نقش از کجا آمده است؟ بر طبق برخی ادعاها به نظر می رسد که جسی آیزنبرگ این شخصیت را از مکس لندیس (Max Landis)، فیلمنامه نویس و فرزند کارگردان سابق جان لندیس الهام گرفته باشد.

 

مکس لندیس تا حدودی به خاطر  تند حرف زدن و شخصیت دمدمی مزاج، خودرأی و بیش فعال خود معروف است و تمامی این صفات در بازی آیزنبرگ دیده می شود و خود لندیس نیز تاکید کرده است که بسیاری از ویژگی های شخصیتی او در نقش لکس لوثر دیده می شود.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

مکس لندیس

 

اگر چه الان تنها لندیس از  شباهت شخصیت خود و شخصیت لکس لوثر صحبت می کند اما درست قبل از این که آیزنبرگ این نقش را بپذیرد همراه با لندیس روی یک فیلم کار می کردند و از قبل با هم همکاری داشتند. بهرحال تند حرف زدن و شخصیت عصبانی و دمدمی مزاج لکس لوثر کاملا شبیه شخصیت واقعی مکس لندیس است.

 

البته سناریو دیگری نیز وجود دارد. لندیس انتقادات تندی از فیلم “مرد پولادین” (Man Of Steel) از سری فیلم های سوپرمن در رسانه ها می کرد و شاید سازندگان فیلم سوپر من علیه بتمن قصد داشته اند با این کار انتقادات وی را پاسخ دهند و در واقع او را به سخره بگیرند.البته لندیس این شخصیت را توهین به خود ندانسته و آن را شخصیتی “جالب” و دوست داشتنی توصیف می کند.

 

۳- مایکل فاسبندر نقش خود در فیلم پرومتئوس را از گرِگ لوگانیس الهام گرفته است

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

در فیلم پرومتئوس (Prometheus) چیزهای عجیب غریب زیادی وجود دارد، از کشف نقشه دست نخورده ستارگان بیگانه در روی زمین گرفته تا سفینه های فضایی که بیشتر شبیه شیرینی فرانسوی هستند طوری که انسان فکر می کند عیسی مسیح نیز از سیارات دیگر به زمین آمده است.

 

یکی از نقاط برجسته فیلم نقش دیوید بود که توسط مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) به تصویر کشیده شد. وی در این فیلم نقش یک آدم آهنی دوست داشتنی و البته غیر معمول را بازی می کند.چه چیزی باعث شد که مایکل فاسبندر  چنین شخصیتی را در این فیلم از خود به نمایش بگذارد؟

 

به گفته خود فاسبندر، وی برای ایفای این نقش از شیرجه رو نامدار المپیک گرِگ لوگانیس (Greg Louganis) الهام گرفته است. زمانی که فاسبندر این نقش را پذیرفت تصویر لوگانیس در ذهن وی نقش بست. البته تصویری که لوگانیس را در حال آماده شدن و حرکت به سمت سکوی شیرجه نشان می دهد منبع الهام فاسبندر بوده است. فاسبندر در این فیلم حرکات آرام و ژست لوگانیس در هنگام راه رفتن با دست های کشیده را تقلید می کند.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

گرِگ لوگانیس

 

اما این موضوع کمی عجیب و غیرمحتمل به نظر می رسد زیرا زمانی که لوگانیس در اوج شهرت به سر می برد فاسبندر کودکی بیش نبود که در ایرلند زندگی خیلی عادی داشت.

 

۴- لئوناردو دی کاپریو صحنه مصرف مواد مخدر خود در فیلم گرگ وال استریت را از یک ویدیو در یوتیوب الهام گرفته است

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

فیلم گرگ وال استریت (The Wolf Of Wall Street) بر اساس خاطرات یک دستفروش به نام جوردن بلفورت (Jordan Belfort) ساخته شده و یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های این فیلم سکانسی است که در آن دی کاپریو تحت تاثیر مواد مخدر روی زمین می خزد و سعی دارد خود را به ماشین لامبورگینی اش برساند.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

دی کاپریو برای به تصویر کشیدن این صحنه زحمت زیادی کشید و تحقیقات زیادی انجام داد. وی برای الهام گرفتن به سراغ یوتیوب رفت. در تلاش برای بدست آوردن جایزه اسکار وی ساعت ها ویدیو مربوط به یک فرد مست که قصد داشت از فروشگاهی در حوالی منزل خود مشروبات الکلی بخرد را تماشا کرد. دی کاپریو بارها و بارها حرکات بدون کنترل شخصیت درون ویدیو را تقلید کرد و بالاخره توانست آن صحنه فراموش نشدنی را در فیلم خلق کند.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

به گفته دی کاپریو  ویدیو مذکور کمک زیادی به او در ایفای این نقش کرده و وی قبل از اجرای سکانسی که گفته شد بارها این ویدیو را نگاه کرده است. با این وجود این سکانس زیبا نیز باعث نشد که دی کاپریو جایزه اسکار را به دست بیاورد اما باید از خود پرسید که آیا دی کاپریو با همین ترفند توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم از گور بازگشته (The Revenant) بدست آورد یا نه؟!

 

۵- راسل تایرون جونز با نام مستعار اولی درتی باسترد الهام بخش راسل کرو در فیلم مردی با مشت های آهنین بوده است

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

راسل کرو (Russell Crowe) در طول سال های فعالیت هنری خود نقش های زیبایی بازی کرده و در برخی از این بازی های فوق العاده خود از شخصیت های دیگر الهام گرفته است. برای مثال در فیلم های گلادیاتور (Gladiator )، مرد سیندرلایی (Cinderella Man) و بینوایان (Les Miserables ) می توان تاثیر بازی کرک داگلاس (Kirk Douglas) در فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) را به وضوح مشاهده کرد.

 

اما کرو در یکی از نقش های خود از شخص عجیبی تاثیر پذیرفته است: راسل تایرون جونز با نام مستعار اولی درتی باسترد (Ol’ Dirty Bastard) خواننده موسیقی سبک رپ

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

راسل تایرون جونز (اولی درتی باسترد)

 

فیلم مردی با مشت های آهنین (The Man With The Iron Fists) توسط رابرت فیتزجرالد دیگز (Robert Fitzgerald Diggs) با نام مستعار RZA و پسرعموی جونز کارگردانی شده است. راسل کرو در این فیلم نقش یک سرباز انگلیسی معتاد به تریاک به نام “جک چاقوکش” (Jack Knife) را بازی می کند و بنا به اظهارات کارگردان، جونز منبع الهام این شخصیت بوده است. کرو نیز توانسته به خوبی شخصیت جونز را در این فیلم به تصویر بکشد.

 

۶- اندی سرکیس صدای شخصیت گولوم (Gollum) در فیلم ارباب حلقه ها را از سرفه گربه خود الهام گرفته است

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

اندی سِرکیس (Andy Serkis) با صداپیشگی شخصیت گولوم در فیلم ارباب حلقه ها (Lord Of The Rings) دل تماشاگران و همچنین یک جایزه ام تی وی (MTV Movie Award) را بدست آورد. وی علاوه بر صداپیشگی این شخصیت نقش آن را با استفاده از تکنیک های خاص کامپیوتری نیز بازی کرد. برای پیدا کردن این شخصیت سرکیس از گربه خود الهام گرفت.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

اندی سرکیس

 

به عقیده سرکیس صدای گولوم باید بی اختیار بیرون می آمد و هنگامی که وی داشت تلاش می کرد راه حلی برای ایفای این نقش پیدا کند ناگهان متوجه گربه اش شد که سرفه کنان یک دسته مو از دهانش بیرون پرید. این حرکت با صدا و شیوه خاصی صورت گرفت و سرکیس سعی کرد که حرکت غیرعادی گربه خود را تقلید کند و موفق نیز شد.از این رو خلق شخصیت به یاد ماندنی گولوم را بیشتر مدیون گربه اندی سرکیس هستیم تا خود او!

 

۷- دکتر ایول از لورن مایکلز الهام گرفته شده بود

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

شاید شما نیز مجموعه فیلم های آستین پاورز (Austin Powers) را به یاد داشته باشید همان فیلم های خنده دار که همیشه جشن های هالووین را خراب می کرد. مایک مایرز (Mike Myers) در این فیلم یکی از نقش های ماندگار خود را با عنوان دکتر ایول (Dr. Evil) بازی کرده است.

 

در حالی که ظاهر این شخصیت به طور واضح به شخصیت انتقام جوی فیلم های جیمزباند، ارنست استاورو بلوفلد (Ernst Stavro Blofeld)، شبیه است اما صدا و حرکات بدنی آن کاملاً مستقل به نظر می رسد.

روش های عجیب بازیگران برای بازی کردن در این نقش ها

بلوفلد در فیلم جیمز باند

 

برای مثال صحنه ای را تصور کنید که دکتر ایول بعد از این که کوسه هایی که اشعه لیزر تولید می کردند به وی تحویل داده نشد عصبانی می شود. به گفته مایرز وی برای بازی کردن این صحنه ۵۰۰ بار سکانس صحبت کردن بلوفلد با طراح دستگاه را در فیلم جیمز باند تماشا کرد. مایرز نیز در این فیلم انگشت کوچک خود را بلند کرده و شروع به جویدن ناخن خود می کند.