پارس ناز پورتال

روز اول کار چه اعمالی انجام دهیم؟

روز اول کار چه اعمالی انجام دهیم؟

روز اول کار چه اعمالی انجام دهیم؟ 

روز اول کار برای برخوردهای اولیه با همکاران و مدیران خیلی مهم است،پس باید خود را به نحو احسنت نشان دهیم. وقتی در محل کاری جدیدی حضور پیدا می کنید بهتر است در نحوه رفتارتان تغییراتی دهید این روز برای شما بسیار سرنوشت ساز و مهم است می تواند باعث ماندگارشدن شما یا اخراج شما شود

 

پس بهتر است مراقب نحوه حرف زدن و کارکردنتان با همکارانتان باشید البته ناگفته نماند استرس و اضطراب نیز می تواند کمی در کار ما اختلال ایجاد کند .اولین روز کاری تان می‌تواند از خاطره‌انگیزترین و حتی پراسترس‌ترین روزهای زندگی حرفه‌ای‌تان باشد.

 

اولین روز کاری تان می‌تواند از خاطره‌انگیزترین و حتی پراسترس‌ترین روزهای زندگی حرفه‌ای‌تان باشد. لین تیلور، کارشناس محیط کاری ملی و نویسنده‌ی کتاب “ستمگر سرکش دفتر کارتان را رام کنید: چگونه رفتار بچگانه‌ی رییس را کنترل کنید و در کار خود پیشرفت کنید”

 

می‌گوید: “اکثر ما اولین روز کاری مان را به دلیل فشار بالایی که روی ما بود به یاد داریم. اما می‌توانیم اضطراب روز اول را با یک برنامه‌ریزی دقیق و وسواسی جهت حفظ موقعیت جدیدمان کاهش دهیم.”دیوید پارنل، مشاور حقوقی و کارشناس ارتباطی، می‌گوید همراهی ارام با “تور آشنایی با کارکنان و محیط کار”

 

که در اولین روز کاری برگزار می‌شود، بسیار آسان و حتی وسوسه‌انگیز است. او می‌گوید، احتمالا باید چند فرم پر کنید، چند ویدئو تماشا کنید و با چند نفر ملاقات کنید، “و به طور کلی قرار نیست روز اول مسئولیت خاصی را که مربوط به پست‌تان است انجام دهید. اما اتخاذ یک واکنش منفعل به جای یک واکنش پویش‌گرایانه اشتباه است.

 

روز اول کیفیت باقی حیات حرفه‌ای شما را در ارتباط با کسانی که با شما تعامل دارند مشخص می‌کند.
در ادامه ۲۶ کار را که باید در اولین روز کاری تان انجام دهید می‌بینید:

 

۱. آماده باشید و سوال بپرسید.مارک استرانگ، مشاور در امور زندگی، برنامه‌ریزی و مهارت‌های راهبردی، مستقر در نیویورک، می‌گوید اگرچه باید بیش‌تر روز اول کارتان را به شنیدن بگذرانید، اما هر جا لازم باشد می‌توانید سوال بپرسید یا در واقع باید سوال بپرسید. او می‌گوید، “شما به طور کلی می‌کوشید حس کنجکاوی و تمایل‌تان را به یادگیری نشان دهید.”

 

تیلور می‌گوید آماده کردن سوالات کلی و مفید به صورت مکتوب درباره‌ی این‌که چطور می‌توانید در نقش خود موفق‌ترین باشید، ایده‌ی بسیار خوبی است. او ادامه می‌دهد “شما از قبل آن‌قدر پیش‌زمینه‌ی ذهنی درباره‌ی شرکت دارید که بتوانید سوالات عمیق‌تر در جلسات وضعیت‌سنجی بپرسید.

 

یک سری سوالات آماده برای پرسیدن از مدیرانی که قرار است با آنها ملاقات کنید داشته باشید. حتما یک آشنا در منابع انسانی داشته باشید که بتوانید قبل از شروع کار یا در همان روز اول سوالات ابتدایی خود را بپرسید.”

 

۲. در اولین روز کاری یک ارائه‌ی آسانسوری آماده کنید.تیلور می‌گوید، یک ارائه‌ی ۳۰ ثانیه‌ای آماده کنید درباره‌ی این‌که چه کسی هستید و قبلا کجا کار می‌کردید، زیرا بسیاری از همکاران جدیدتان احتمالا محل کار سابق‌تان را از شما خواهند پرسید. همچنین برای توضیح آن‌چه قرار است در پست جدید انجام دهید، آماده باشید،

 

زیرا احتمالا آن‌چه شما در این پست جدید انجام خواهید داد برای بعضی از همکاران چندان مشخص نیست یا شاید برخی بخواهند فقط با این سوال درِ صحبت را با شما باز کنند.

 

۳. زودتر از موعد برسید، اما سر وقت وارد ساختمان شوید.تری هاکت، مدیر اجرایی”واتس فور ورک” (What’s For Work)سایتی برای زنان و در زمینه‌ی زندگی حرفه‌ای، می‌گوید، حداقل ۱۵ دقیقه زودتر در محل حاضر باشید. “اگر قبلا مسیر منزل تا محل کار را نرفته‌اید، یک هفته قبل دو بار این مسیر را در ساعات شلوغی امتحان کنید،

 

به این ترتیب حداقل برای اتفاقات پیش‌بینی نشده آمادگی خواهید داشت. اما در یک کافی‌شاپ نزدیک محل کارتان منتظر بمانید تا زمانی که رییس یا بخش منابع انسانی با شما هماهنگ کرده‌اند فرابرسد.

 

۴. از وضعیت اجتماعی سردربیاورید.پارنل توضیح می‌دهد دو فاکتور بسیار مهم برای موفقیت در کار این است که نه تنها با همکاران‌تان کنار بیایید، بلکه با شایسته‌ترین آنها ارتباط برقرار کنید. ” در محیط‌های بزرگ کاری شما متوجه خواهید شد گروهک‌هایی وجود دارند، و برخی بیش‌تر از سایرین با مدیریت جور هستند. اگر می‌خواهید در کار جدیدتان ترفیع بگیرید، باید با گروه‌های شایسته وارد ارتباط شوید.”

 

او می‌گوید سردرآوردن از سیاست‌های دفتر کارتان در همان روز اول ضروری است. “قدرت در محیط کار یک چیز جالب، تقریبا مهم و گیج‌کننده است. مطمئنا یک موضوع حیاتی در سازمان شما این است که سلسله مراتب مجزا در آن – چه کسی در برابر چه کسی پاسخ‌گو است- را درک کنید.

 

این کار باید به آسانی خواندن نام همکاران‌تان باشد. هرچند، از آن‌جایی که قدرت می‌تواند به اشکال مختلفی پدیدار شود، واجب است بدانید چه کسی در برابر چه کسی پاسخ‌گو است.”

 

۵.در اولین روز کاری آرام باشید.اگر قرار است مدبرانه رفتار کنید، پس آرام بودن را در روز اول کارتان فراموش نکنید، به این ترتیب می‌توانید بهره‌وری‌تان را بهبود بدهید. تیلور می‌گوید: ” مطمئن شوید به اندازه‌ی کافی استراحت کرده‌اید، آماده‌اید و همه چیز برای به موقع رسیدن مهیا است. این، به وضوح یک رویداد مهم است و شما می‌خواهید بهترین باشید.”

 

۶. لبخند بزنید.هاکت می‌گوید “احتمالا مدتی طول کشیده‌است تا به این مرحله برسید: جست‌وجو، مصاحبه و گرفتن کار، بنابراین خوشحال بودن و لذت بردن از لحظه را فراموش نکنید.”

 

استرانگ هم با این گفته‌ی هاکت موافق است و می‌گوید: “همه‌ی ما می‌دانیم نخستین برداشت‌ها مهم هستند.وقتی آدم‌های جدید را می‌بینید لبخند بزنید و با آنها دست بدهید. خودتان را به همه معرفی کنید و توضیح بدهید که چه‌قدر از بودن در آن‌جا خوشحال و پراشتیاق هستید. همکاران‌تان این را از یاد نخواهند برد.”

 

۷. دقت کنید و آن‌چه لازم است را انجام دهید.زمانی که درباره‌ی لباس پوشیدن، حرف‌ها و اعمال‌تان تردید دارید، رویکردی محافظه‌کارانه داشته باشید و به اندازه‌ی روزی که مصاحبه شدید، حرفه‌ای عمل کنید.هاکت توصیه می‌کند که از قبل لباس مناسب محل کار جدیدتان را بدانید، تا در روز اول نامرتب به نظر نرسید.

 

“این موضوع مهم است زیرا گاهی طرز لباس پوشیدن ما ممکن است پیامی نادرست به دیگران بفرستد و یا باعث ‌شود آدم‌ها از نزدیک شدن به ما صرف نظر کنند.” بهترین حالت این است که شما به راحتی با بقیه جور شوید و هم خودتان راحت باشید و هم کاری کنید که دیگران احساس راحتی کنند.

 

۸. خجالت نکشید.به هرکسی که می‌توانید سلام بدهید و خود را معرفی کنید.

 

۹. با هر تعداد از کارکنان که می‌توانید، صحبت کنید.یکی از ارزشمندترین بینش‌هایی که در همان ابتدای کار می‌توانید کسب کنید این است که گروه از نظر همکاران شما چگونه عملکردی دارد. اگر بتوانید رفتار دوستانه و خوش برخورد بودن‌تان را در همان ابتدا جا بیندازید، شروع خوبی خواهید داشت.

 

۱۰. در اولین روز کاری جای همه چیز را یاد بگیرید.جای دستشویی‌ها، آشپزخانه و محل نشستن رییس‌تان را یاد بگیرید.یاد گرفتن جای این‌ چیزها یا آدم‌ها در واقع می‌تواند فرصت خوبی برای معرفی خودتان به همکاران جدید باشد. بدون هدف در محل کار راه نروید- سلام بدهید و محل قرار گرفتن هر کدام از این‌ها را بپرسید.

 

۱۱. حداقل با یکی از همکاران‌تان دوست شوید.در روز نخست، گامی فراتر بروید و برای خودتان یک دوست پیدا کنید. تیلور می‌گوید: “بهتر است فراتر از صحبت کلی با همکاران و هموار کردن مسیرتان بروید، و با یکی دو تن از افراد تیم ارتباط نزدیکی برقرارکنید، حتی اگر این ارتباط فقط ده دقیقه طول بکشد.

 

شروع یک کار جدید در هر سطحی پراسترس خواهد بود، و این کار با تسریع فرآیند جا افتادن شما در یک محیط بیگانه، تاثیری بسیار پایه‌ای دارد.”بگذارید همکار یا همکاران‌تان بدانند که همیشه برای انجام دادن هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید حاضر هستید. کمی حسن نیت تاثیر بسزایی در موفقیت شما خواهد داشت.

 

انرژی مثبت و روح تیمی که از خود نشان می‌دهید، دائمی خواهد بود، و بهترین زمان نشان دادن آن همان ابتدای کار است، نه زمانی که به کمک دیگران نیاز دارید.

 

۱۲. بیش از حد به خودتان سخت نگیرید.تیلور می‌گوید، اصرار بیش از حد برای تاثیر گذاشتن روی دیگران شما را از دور خارج خواهد کرد، بنابراین یادتان باشد شما از قبل استخدام شده‌اید- قرار نیست همکاران جدیدتان را به شگفتی وادارید. هر کسی که تازه به استخدام جایی درآمده است آرزو دارد از سوی دیگران به عنوان یک شخص برجسته و دوست‌داشتنی دیده شود،

 

کسی که به سرعت با شرکت سازگار شده‌است. اما چنین خواسته‌ای فقط می‌تواند باعث اتلاف انرژی شود؛ شما در حد طبیعی تاثیر خواهید داشت- و زمانی که سررشته‌ی کار دست‌تان بیاید، تاثیر بیش‌تری نیز خواهید گذاشت.

 

۱۳. در اولین روز کاری پیشنهاد ناهار را رد نکنید.هاکت می‌گوید، “اگر رییس یا همکاران جدیدتان به شما پیشنهاد صرف ناهار دادند، قبول کنید. مهم است نشان بدهید که برای نشست و برخاست با تیم جدید آماده هستید- بنابراین ناهاری را که از خانه آورده‌اید، برای روز دیگری نگه دارید.”

 

۱۴. جلسات آموزشی را نادیده نگیرید.ممکن است لازم باشد همان روز اول در چند جلسه‌ی آموزشی یا یک جلسه‌ی وضعیت‌سنجی شرکت کنید. ابدا این جلسات را از قلم نیندازید.اگر کارهای زیادی برای انجام دارید، در تقویم گوشی‌تان یادآوری‌هایی را تنظیم کنید، یا یک دفترچه یادداشت برچسبی روی میزتان بگذارید.

 

مهم است که در روز اول کارتان آشفته یا بی‌مسئولیت به نظر نرسید. علاوه بر این، این جلسات در حفظ سرعت کمک‌تان خواهدکرد و اگر در آنها شرکت نکنید، ممکن است به راحتی از بقیه عقب بمانید.

 

۱۵. گوش بدهید و دقت کنید.استرانگ می‌گوید: “بهترین کاری که هرکسی می‌تواند در روزهای اول کاری‌اش انجام دهد، “گوش دادن، گوش دادن و گوش دادن است. زمان ارائه‌ی نظرات محکم هنوز فرا نرسیده‌است. دوستانه رفتار کنید، با آدم‌ها ملاقات کنید، لبخند بزنید و گوش بدهید.”

 

این یک فرصت عالی برای شنیدن اهدافی است که رییس‌تان و دیگران برای شرکت، گروه یا پروژه‌های برتر دارند. شما فرصتی برای به‌دست آوردن تصویر کلی و همین طور اولویت‌ها خواهید داشت. طبق توصیه‌ی تیلور، “برای یادداشت‌برداری آماده باشید.”

 

۱۶. در اولین روز کاری پرانرژی باشید.تیلور می‌گوید، شما در روزهای اول بیش‌تر از یک نقطه‌نظر خارجی مورد توجه خواهید بود. در این زمان برخورد و اخلاق کاری شما بیش از هر زمان دیگری مشهود و آشکار است، زیرا هیچ‌کس تا کنون فرصت ارزیابی مهارت‌های کاری شما را نداشته است. همه دوست دارند

 

با آدم‌های پرشور و سرزنده کار کنند- بنابراین بگذارید آنها بدانند این دقیقا همان چیزی است که می‌توانند از شما انتظار داشته باشند.

 

۱۷. از آن‌چه رییس‌تان واقعا از شما می‌خواهد سردربیاورید.روز اول، کارفرمای شما تعریفی از مسئولیت‌های‌تان-به صورت مکتوب یا شفاهی- خواهد داشت. این کاری است که باید برای موفقیت در شغل‌تان انجام بدهید. پارنل می‌گوید، “با این وجود، همیشه شکافی بین کاری که باید انجام بدهید

 

و آن‌چه واقعا رخ می‌دهد وجود دارد. این مهم است زیرا در حالی که نباید نسبت به هیچ یک از وظایف مشخص خود غفلت کنید، احتمالا کارهایی بیش از آن چه به صورت شفاهی گفته شده‌است، از شما انتظار می‌رود. معمولا بهترین کار این است که این وظایف را هر چه زودتر بشناسید.

 

۱۸. از قوانین نانوشته‌ی دفتر کارتان سر دربیاورید.در یکی از مقالات قدیمی در سایت بیزنس اینسایدر، ویراستار جنا گودرو می‌گوید، شما باید زمانی را صرف یادگیری قوانین مکتوب و غیرمکتوب محل کارتان کنید. برای مثال، بفهمید چه کسی ظرف‌ها را می‌شوید یا کدام قفسه‌ها عمومی هستند.نمی‌خواهید که از همان روز اول قانونی را زیر پا بگذارید و چهره‌ای بد از خودتان به نمایش بگذارید؟

 

۱۹. نسبت به شرکت و همکاران‌تان علاقه نشان بدهید.شما احتمالا به آدم‌های زیادی معرفی خواهید شد، و در حالی که آنها در همان ابتدا تلاش می‌کنند کمی شما را بشناسند، شما هم بکوشید آنها و نقش‌های‌شان را کشف کنید. تیلور می‌گوید، این کار چاپلوسی نیست، بلکه کمک می‌کند کارتان را بهتر انجام بدهید.

 

۲۰. گوشی تان را در حالت بی‌صدا قرار دهید.شما باید ۱۰۰% روی کارتان متمرکز باشید، به خصوص روز اول!

 

۲۱. خیلی درباره‌ی آدم‌ها و چیزها قضاوت نکنید.سریع به این نتیجه نرسید که هم‌اتاقی‌تان را دوست ندارید چون در لحظه‌ی ورود شما “سلام” نداد. به خودتان نگویید که قبول کردن این کار اشتباه بزرگی بود زیرا از همان ابتدا محیط آن را دوست ندارید.

 

بله، برداشت‌های اولیه اغلب درست هستند و چشم پوشی کردن از آنها دشوار است- اما شما باید به همه‌ی آدم‌ها (و چیزها) فرصت بدهید. بکوشید ذهنی پذیرا داشته باشید و نگرش مثبت خود را حفظ کنید.

 

۲۲. در اولین روز کاری حواس‌تان به زبان بدن‌تان باشد.زبان بدن شما غالب پیام‌های شما را در محل کار تشکیل می‌دهد. آن‌چه را به دیگران انتقال می‌دهید، ارزیابی کنید تا بهتر بفهمید که دیگران چه‌طور شما را درک می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید در جایی که لازم است تغییراتی صورت دهید.

 

۲۳. از همان ابتدا عادت‌های خوب در خودتان ایجاد کنید.در یکی از مقالات قدیمی بیزنس اینسایدر، گودرو نوشته‌است: ” به خصوص به این دلیل که میزان زیادی اطلاعات جدید سر راه‌تان قرار می‌گیرد، نهادینه کردن عادات خوب و منظم بودن از همان ابتدای کار، روند کارتان را نهایتا آسان‌تر خواهدکرد. همچنین می‌توانید آن را فرصتی برای بهبود عادت‌های‌تان بدانید.

 

۲۴. همیشه برای رییس‌تان در دسترس باشید.تیلور می‌گوید، “شاید این مورد در نگاه اول مشهود به نظر برسد، اما در روز اول کارتان، شما به هزاران طرف کشیده خواهیدشد.” شما می‌خواهید مطمئن باشید که در نخستین روز کارتان با وجود تمام مسائل کاری که حواس‌تان را پرت می‌کنند، بیش از هر چیز دیگری در دسترس رییس جدید‌تان هستید.

 

او اضافه می‌کند، “این نخستین برداشت مهم است که نمی‌خواهید تنرلی در آن رخ بدهد. شرکت‌ها همیشه هنگام سازگار کردن کارکنان جدید با محیط، آن قدر که دوست دارند، سازمان یافته نیستند. خیلی پیش می‌آید که یکی از کارکنان منابع انسانی، مدیران مختلف، همکاران- یا حتی وظیفه‌ی خاصی چنان شما را درگیر کند

 

که نتوانید در دسترس کسی که مهم‌تر از بقیه است باشید.” در طول روز اول کارتان هر از گاهی جلوی مدیرتان آفتابی شوید.

 

۲۵. در اولین روز کاری خودتان باشید.تیلور می‌گوید، “به راه‌هایی برای آرام بودن و ارائه‌ی خودتان به همان صورت که هستید، فکر کنید. اگر تلاش کنید شخص دیگری باشید به شدت دچار استرس خواهید شد، پس چرا خودتان را اذیت کنید؟ باید در روز سی و یکم همانی باشید که روز اول بودید.

 

اگر دلهره دارید، وانمود کنید قرار است با آدم‌هایی در یک دورهمی‌ کاری یا در جایی به راحتی خانه‌ی خودتان ملاقات کنید، و این‌که این‌ها همه دوستانی هستند که قرار است با آنها آشنا شوید. چندان هم دور از واقعیت نیست؛ شما باید نزدیک هم کار کنید و از ایجاد رابطه لذت ببرید، بنابراین چرا همین حالا شروع نکنید.

 

۲۶. محیط کار را با برخوردی مناسب ترک کنید.آخرین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که هرچند نخستین روز کاری خیلی مهم است، اما اگر این روز بدون نقص پیش نرود نباید خیلی به خودتان سخت بگیرید. تیلور می‌گوید، “شما باید به عملکرد خود در روز اول دقت کنید

 

و خودتان را مورد بازبینی قرار دهید. بله شما باید آماده باشید و نهایت تلاش خود را بکنید، اما یادتان باشد اگر بیش از حد تلاش کنید، ممکن است از پا دربیایید. بدانید که همیشه فردایی است.”

 

وب‌سایت بازده