پارس ناز پورتال

روزی 10 میلیارد خرج دود ایرانی ها

روزی 10 میلیارد خرج دود ایرانی ها

روزی 10 میلیارد خرج دود ایرانی ها 

ایرانی ها روزی 10 میلیارد تومان خرج دخانیات می کنند که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود اما از نوع بد و ویران کننده. رئیس کل مبارزه با مصرف دخانیات کشور گفت: در کشور ما هزینه روزانه مصرف سیگار ۱۰ میلیارد تومان است و دولت دو برابر این رقم را خرج بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌کند.

 

محمدرضا مسجدی رئیس کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: متأسفانه مسئله‌ای که در کشور ما در حال رخ دادن است، همه‌گیری استفاده از قلیان در بین دختران و مادران است و باید گفت این یک برنامه تهاجمی فرهنگی و از پیش‌طراحی‌شده است.

 

وی افزود: کشور ما یکی از پیشگام‌ترین کشورها در بحث سلامت عمومی است و ما کشوری که رئیس‌جمهور آن در شورای امنیت قضایی کشورش عضو باشد، بسیار کم داریم و باید به وزارت بهداشت به خاطر عضویت رئیس‌جمهور در شورای امنیت قضایی تبریک گفت.

 

مسجدی در برنامه سازمان بهداشت جهانی ادغام سلامت روان را نوعی الگوبرداری از جمهوری اسلامی دانست.رئیس کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان و دیابت را علت دوسوم مرگ‌ومیرهای جهان و ایران دانست و گفت: غذای ناسالم، فعالیت فیزیکی نامناسب، مصرف دخانیات و الکل به عنوان 4 علت عمده این مرگ‌ها شناخته شده است.

 

وی گفت: نیاز است که مصرف کم نمک و روغن از کودکی در سبک زندگی فرزندان گنجانده شود.رئیس کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: جایی که قلیان مصرف می‌شود شیوع بیماری سل هم بیش‌تر است. مبارزه با دخانیات ضمن مبارزه با 4 بیماری مهم، محور اساسی برای مبارزه و کنترل سل است.

 

مسجدی هزینه روزانه مصرف سیگار در کشور را 10 میلیارد تومان دانست و گفت: متأسفانه مصرف دخانیات در کشور سرسام‌آور است و در بعضی جاها مشاهده می‌شود تنها هزینه ورود به مکان‌های عرضه‌کننده قلیان 200 هزار تومان است.

 

وی افزود: از 500 نمونه امتحان‌شده توتون قلیان مواد مختلفی را بیرون آوردند که حتی بعضی از این توتون‌ها از پهن هم بدتر بودند. این توتون‌ها را در مواد مختلف شیمیایی می‌خوابانند و آنها را معطر کرده و سپس عرضه می‌کنند.رئیس کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات دومین سرطان در دنیا در زنان را بعد از سرطان ریه، سرطان پستان دانست و گفت این موضوع به دلیل مصرف گسترده دخانیات است.

 

فارس