پارس ناز پورتال

روانشناسی قهر و دعوا بین زوجین

روانشناسی قهر و دعوا بین زوجین

روانشناسی قهر و دعوا بین زوجین

قهر کردن چیزی همیشگی بین همسران است که هرچند وقت یکبار رخ می دهد. اما چگونگی قهر کردن و دعواها بسیار مهم است. تنش های حل نشده زوجین باعث ایجاد قهرهای مکرر می شود. وقتی قهر رخ می دهد، نشان می دهد که فشار زیادی روی فرد است زیرا می خواهد خودش را حفظ کند،

 

او در حال تجربه تهدید است و با قهر، انرژی روانی زیادی را از دست می دهد. قهر کردن های طولانی مدت به مرور زمان موجب دلسردی می شود.بسیار پیش می آید که زن و شوهرهای جوان در دوران نامزدی و در فاصله عقد تا ازدواج به دلایل مختلف بارها با هم قهر می کنند. این که چرا قهر پیش می آید و چه طور باید از مرحله قهر به آشتی رسید چیزی است که زوج های جوان باید بدانند.

 

اول این که قهر، یک رفتار کودکانه است. این اولین چیزی است که باید درباره قهر بدانیم. پس هر کدام از ما که از این حربه به عنوان یک رفتار دفاعی یا رفتاری برای آزار دادن همسرمان یا به هر نیت دیگری استفاده می کنیم باید بپذیریم که اصلا به عنوان یک فرد عاقل و بالغ ظاهر نشده ایم! راستی چرا قهر می کنیم. دلایلی که نباید این کار را انجام دهیم، بررسی می کنیم.

 

مطمئن باشید نه آسمان به زمین می آید و نه غرورتان جریحه دار می شود. حتی ممكن است با این پیشقدم شدن، احترام و ارزش شما نزد همسرتان بیشتر شود خودمحور نباشید

 

دلیل دوم باز هم در رابطه با گفت و گوی ناموفق زوجین مطرح است، گاهی یکی از طرفین خودمحورانه صحبت می کند یعنی مطالب خود را با تصورات و با توجه به نیازهای خودش مطرح می کند و تصورات و نیازهای طرف مقابل را در نظر نمی گیرد که این خودمحوری باعث دلخوری و قطع رابطه طرف مقابل می شود؛ زیرا در این جا مسئله تفاوت نگاه و نگرش وجود دارد و احساس ناامیدی و یاس جزیی در فرد، ایجاد می شود.

 

از همسرتان باج نگیرید!
دلیل بعدی با عنوان «بازیابی عاطفی» از سوی بهروزی فر مطرح می شود: اگر دلیل قبلی ناآگاهانه بروز می کند، این دلیل کمی آگاهانه است، یعنی فرد در فرآیند شکل گیری شخصیت اش از کودکی تا بزرگسالی راهی را برای رسیدن به هدف انتخاب می کند که نوعی «باج گیری عاطفی» از دیگران است.

 

کودکی که برای رسیدن به خواسته اش بهانه گیری می کند یا روی نقطه ضعف والدینش انگشت می گذارد و از این طریق به هدفش می رسد، ممکن است در بزرگسالی هم این کار را انجام دهد، بر این اساس با همسرش قهر می کند و با خود می گوید می توانم با حرف نزدن و قهر کردن با همسرم به هدفم برسم.

 

 رفتارهای جایگزین قهر چیست؟
بدانیم قهر کار بچه هاست
اگر زمانی در کودکی فایده ای برایشان داشته، دیگر در شرایط فعلی فایده ای برای آن ها ندارد، بلکه باید به دنبال یافتن راه حل باشند. زوجین در نظر داشته باشند رفتار ناکارآمد برای مدت زمان محدود آن ها را به اهدافشان می رساند. چون سرانجام طرف مقابل در برابر این رفتار می ایستد و دیگر باج نمی دهد.

 

مهارت ارتباط موثر
واژه های مناسب به کار ببرید، قبول کنید، کلماتی که در زمان بحث و زمانی که هر دوی شما بیش از حد احساساتی هستید به کار می برید، بسیار مهم اند. سعی کنید در هر مکان و هر زمانی این راهکار را به یاد داشته باشید. هر بحثی اگر نتیجه ای داشته باشد که توسط همسران مورد توجه قرار گیرد، راهکاری است برای جلوگیری از وقوع بحثی مشابه.

 

خودتان را بشناسید
به قول قدیمی ها كلاهتان را قاضی كنید و ببینید خودتان چقدر در این كشمكش مقصر بوده اید. رفتارتان را قضاوت كنید. این كار قدم اول برای درست كردن رفتارتان و یك آشتی صحیح است. به بیان دیگر برای آشتی كردن عجله داشته باشید و نگذارید ساعات قهر بودن تان طولانی شود ولی نه آنقدر سریع

 

كه هنوز هیجان و ناراحتی تان از دعوا و كشمكش ها از بین نرفته باشد. كمی صبر كنید تا از لحاظ روحی آمادگی آشتی پیدا كنید و آرام شوید. وگرنه ممكن است دوباره آتش زیر خاكستر باد بخورد و افروخته شود. با خودتان كمی خلوت كنید و به موضوع دعوایتان فكر كنید.

 

شما پیشقدم شوید
مطمئن باشید نه آسمان به زمین می آید و نه غرورتان جریحه دار می شود. حتی ممكن است با این پیشقدم شدن، احترام و ارزش شما نزد همسرتان بیشتر شود.به قول قدیمی ها كلاهتان را قاضی كنید و ببینید خودتان چقدر در این كشمكش مقصر بوده اید. رفتارتان را قضاوت كنید

 

این كار قدم اول برای درست كردن رفتارتان و یك آشتی صحیح است مدام به این فكر نكنید كه همسرتان این بحث را شروع كرد یا نه، او بود كه با شما قهر كرد و دیگر صحبت نكرد یا شما. شما دیگر یك نوجوان یا صرفا یك جوان لجوج نیستید و اینجا صحنه مدرسه و كلاس نیست.

 

جداكردن جای خواب، ممنوع
قدیمی ها توصیه ای داشتند كه می گفتند اگر بدترین دعواها را با هم داشتید، هیچ وقت جای خواب تان را از هم جدا نكنید. در همان اتاق خوابتان و در همان جای همیشگی تان بخوابید. ممكن است ناراحتی تان با همین كار كوچك از بین برود و با یكدیگر آشتی كنید. این نكته را فراموش نكنید كه فردایش با یكدیگر درباره ناراحتی تان صحبت و سعی كنید مسئله پیش آمده را حل كنید.

 

نامه نوشتن را فراموش نکنید
گاهی نوشتن یك نامه عذرخواهی، اگرخودتان را مقصر می دانید یا یك نامه توضیح و شرح مشكل پیش آمده، درصورتی كه همسرتان را مقصر می دانید، هم منجر به آشتی كردن می شود، هم باعث می شود یكسری مسائل كه همسرتان درست متوجه منظور شما نشده، به صورت مكتوب بازتر و سوءتفاهمات برطرف شود. لحن نامه تان حتی اگر مقصر شما نباشید، طلبكارانه نباشد.

 

به طور کلی، قهر و آشتی بخشی از روابط انسانی است و بین افرادی که باهم زندگی روزمره شان را می گذرانند و ارتباط عاطفی بیشتری دارند رایج تر است. گاهی تعداد قهر ها بیشتر از حد مجاز خواهد بود یا اینكه شما 2 نفر نمی دانید چگونه برای آشتی پیشقدم شوید كه در این صورت زنگ خطری

 

برای رابطه تان به صدا در می آید.بنابراین بهتر است یاد بگیرید كه خودتان را در هر شرایطی كنترل و اوضاع را مدیریت كنید و به بیان تخصصی تر اصول قهركردن را یاد بگیرید تا كمترین آسیبی متوجه رابطه شما با همسرتان نشود.