پارس ناز پورتال

رفتارهایی که زندگی مشترک را نابود می کند

رفتارهایی که زندگی مشترک را نابود می کند

رفتارهایی که زندگی مشترک را نابود می کند 

همسران باید از لحاظ رفتاری و اخلاق بسیار محتاطانه عمل کنند. در زندگی زیر یک سقف اخلاق حرف اول و آخر را در آرامش زندگی می زند. درست است که همه ما با ازدواج خودمان را کاملا متعهد به آن می دانیم اما تنها تعهد همیشه موفقیت را در رابطه ها تضمین نمی کند. در واقع عشقی که نسبت به محبوب داریم

 

چشم ما را به اشتباهاتی که در رابطه مرتکب می شویم کور می کند. اشتباهاتی که بهترین روابط را به هم می زند.خیلی از ما بدون این که حتی متوجه شویم این اشتباهات را مرتکب می شویم و اشتباهات همسرمان را نیز نادیده می گیریم. این اشتباهات و رفتارها تاثیر بسیار زیادی در روابط دارند. بنابراین باید قبل از این که درون رابطه ریشه بدوانند آن ها را برطرف کنیم.

 

عدم مسئولیت مالی

پول می تواند یک رابطه را بسازد یا تخریب کند. به خصوص اگر ریشه مشکل شما در بی مسئولیتی در خرجی ها و عدم تمایل به پس انداز باشد. یکی دیگر از مشکلات زمانی ایجاد می شود که تمام مسئولیت های مالی به دوش شما باشد و این باعث عدم ملاحظه طرف مقابل می شود.

 

برای از بین بردن این مشکل باید همسرتان را توجیه کنید که آینده این زندگی برای هر دوی شماست و در عین حال برای رفع نیازهای او نیز در هزینه ها برنامه ریزی کنید.

 

نداشتن علاقمندی خارج از رابطه زناشویی
این نوعی ضعف است که تمام عشق و علاقه درونی خود را به فرد دیگری بدهید زیرا باعث می شود تمام تمرکزتان روی همسرتان باشد و خارج از رابطه تان هیچ نوع علاقمندی دیگری نداشته باشید. چنین نگرشی مانع پیشرفت شما به عنوان یک انسان می شود و احساساتی منفی چون ترس و نگرانی و پارانویا ایجاد می کند.

 

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل تهیه لیستی از علاقمندی هاست که در دوره مجردی اوقات فراغت خودتان را با آن ها می گذراندید. این لیست تمام علاقمندی هایتان را به یادتان می آورد و گرایشاتی خارج از رابطه در شما ایجاد می کند. در این صورت به همسرتان هم اجازه نفس کشیدن داده اید.

 

ایجاد یک رابطه هم وابسته
هم وابستگی زمانی در رابطه ایجاد می شود که بیش از حد وابسته همسرتان باشید و بخواهید اعتماد به نفس و خود ارزشمندی ها را از طریق او بدست بیاورید. این یعنی همیشه به دنبال تایید دیگران هستید.

 

البته هم وابستگی در بسیاری زمینه ها مثل هنر، ورزش و مسائل شغلی تاثیرات مثبتی دارد زیرا این گونه روابط بر اساس پیوند دو عقیده با هم ساخته می شود. همه ما باید به احساس ارزشمندی و هویت منحصر به فرد خودمان واقف باشیم تا برای ارضای نیازهای احساسی خود بیش از حد وابسته به همسرمان نباشیم.

 

مثل دوره مجردی عمل کردن
علی رغم اشاره ای که به مسئله هم وابستگی کردم، یک رابطه عاشقانه با عشق، حمایت و واکنش مثبت بین دو نفر ایجاد می شود. حفظ تعادل نیز مسئله بسیار مهمی است. هم باید مانع ایجاد یک رابطه هم وابسته شوید و هم به گونه ای رفتار نکنید که گویی مجرد هستید.

 

وقتی همانند دوران مجردی رفتار می کنید در واقع با رفتارتان او را بی اهمیت نشان می دهید. همیشه متعادل باشید یعنی هم حواستان به اتحاد عاشقانه ای که دارید باشد و هم با سبک زندگی دوران مجردی سازگار باشید به این صورت که گاهی اوقات رفتارهایی همانند اولین دیدار که باعث شد همسرتان مجذوب شما شود از خود نشان دهید.

 

احساس نا امنی و حساسیت بیش از حد
همه ما گاهی احساس ناراحتی، افسردگی و بی ارزش بودن می کنیم و این احساس های منفی تاثیرات منفی روی رفتارهایمان خواهد گذاشت. این احساس ها باعث تخریب روابط می شود زیرا تاثیر منفی روی همسرتان می گذارد و باعث ایجاد احساساتی چون عدم امنیت و حسادت می شود.

 

مهم نیست که همسرتان تا چه حد شما را دوست دارد او به هر صورت قادر نیست که دائما با احساس ناامنی و کمبود خود ارزشمندی شما کنار بیاید.این احساسات معمولا ریشه در اشتباهاتی که در روابط گذشته تان داشته اید دارد. باید این را تشخیص دهید و سعی کنید الگوهای گذشته را بشکنید.

 

وقتی این مشکل را تشخیص دهید و منصفانه رابطه تان را ارزیابی کنید به جای این که در سایه گذشته سپری کنید در لحظه زندگی خواهید کرد.

 

بی علاقگی نشان دادن
همه ما آدم ها یک جور به دنیا نیامده ایم. بعضی از ما بسیار مهربان هستیم اما بعضی محبتشان را با برخوردهای فیزیکی یا لمسی نشان می دهند. همه در روابطشان سعی می کنند این تفاوت را تحمل کنند اما کمی سازش در رابطه نیاز است و باید به هر طریقی که می توانید محبت تان را نشان دهید. در غیر این صورت رابطه شما فرسوده می شود و همسرتان احساس بی ارزشی و بی محبتی خواهد کرد.

 

فشردن دست ها، نوازش و آغوش بهترین راه ها برای نشان دادن محبت است. اگر دوست ندارید در جمع ابراز محبت کنید می توانید در حریم خصوصی و پشت درهای بسته محبت و علاقه خود را به او نشان دهید.

 

انتقاد و غر زدن
 به گزارش پارس ناز انتقاد و غر زدن های بیش از حد هر رابطه ای را به ویرانی می کشاند. مهم نیست تا چه اندازه او را می شناسید یا به او اهمیت می دهید. با چنین رفتاری به جای این که به نکات مثبت یک رابطه تمرکز کنید روی کارهایی که همسرتان انجام نمی دهد متمرکز می شوید. در نتیجه رنجش بوجود می آید. وجود چنین مشکلی در روابط دوستانه و روابط بین والدین و کودکان نیز ممکن است.

 

به مرور زمان چنین رفتاری باعث می شود همسرتان نسبت به درخواست های شما بی تفاوت باشد. قبل از این که این مشکل رابطه تان را در دست بگیرد و در آن ریشه بدواند باید روش تان را هنگام درخواست کردن تغییر دهید. مثلا با جملات مثبت و ملایم از او درخواست تان را بکنید یا به او برای پاسخ دادن فرصت بدهید.

 

کمبود توجه یا مهارت های ارتباطی
در موارد بالا توضیح دادم که کمبود محبت باعث ایجاد اختلال در روابط می شود. یکی دیگر از رفتارهای غلط در روابط این است که به همسرتان توجه نکنید یا این که در رابطه با افکار، علائق و دستاوردهای خود با یکدیگر گفتگو نکنید. در عصر ما تکنولوژی این مشکل را در روابط بسیار پر رنگ کرده است زیرا زن و شوهر بیشتر وقتشان را به جای این که با یکدیگر به گفتگو و صحبت بنشینند با شبکه های اجتماعی می گذرانند.

 

خوشبختانه با تشخیص این مشکل گام مهمی جهت رفع آن برداشته اید و از آن زمان به بعد بیشتر سعی می کنید که به جای شبکه های اجتماعی با همسرتان وقت بگذرانید. هنگام غذا خوردن تکنولوژی را کنار بگذارید چون بهترین زمان برای برقراری ارتباط و صحبت با همسرتان است.

 

عدم صداقت
ما انسان ها بنابر دلایلی دروغ می گوییم. به عنوان مثال می خواهیم یک باور غلط ایجاد کنیم یا کار اشتباهی را مخفی کنیم. شاید این دروغ ها کوچک و ناچیز باشند اما باید بدانید که دروغ گفتن یک رفتار اجباری است که ممکن است کنترلش را از دست بدهید و آسیب های بزرگی به رابطه شما برساند. این رفتار باعث عدم اعتماد و تخریب رابطه از پایه و اساس می شود.

 

برای رفع مشکل باید صادق باشید و به رابطه ای که با همسرتان دارید اعتماد کنید. همسرتان خطاهای شما را در صورتی که با او صادق باشید زودتر و راحت تر می بخشد. بنابراین اگر می خواهید رابطه ای سالم و شاد داشته باشید باید صداقت پیشه کنید. اگر توانایی چنین کاری را ندارید پس آمادگی شروع یک رابطه و ارجح دانستن نیازهای دیگری بر نیازهای خودتان را ندارید.

 

رفتارهای اجباری
متاسفانه دروغ گفتن یکی از رفتارهای اجباری است که باعث تخریب رابطه می شود. این رفتارها درست زمانی که دنبال آرامش و تسلی خاطر در رابطه هستیم باعث ایجاد رنجش و ناراحتی می شود. این رنجش و عدم شادی به شیوه های مختلفی مثل خرید کردن و زیاد غذا خوردن بروز داده می شود.

 

این رفتارها در رابطه نسبت به همسرتان بسیار نامناسب است زیرا نشان دهنده این است که شما نمی توانید احساسات درونی تان را با او به اشتراک بگذارید. بنابراین نسبت به آسیب پذیر بودنتان مقاومت نشان ندهید و احساساتان را با همسرتان در میان بگذارید و مسائل اساسی را با هم حل کرده و از خود یک همسر قوی بسازید.