پارس ناز پورتال

رفاقت در محل کار و استرس کاری

رفاقت در محل کار و استرس کاری

رفاقت در محل کار و استرس کاری 

مطمئنا در بسیاری از محیط های کاری استرس وجود دارد.چه عواملی باعث می شوند تا این استرس ها کمتر شوند؟مشکلات و مصائب کاری ممکن است فشار و استرس زیادی را به افراد وارد کند، مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

در حاشیه این مباحث نکته ظریفی وجود دارد که می تواند در محیط کار تاثیرات شگرفی داشته باشد، این موضوع رفاقت های کاری است! پژوهشگران برای پیدا کردن ارتباطی بین رفاقت های مردانه و میزان استرس شغلی مطالعاتی انجام داده اند که در مطلب زیر می خوانید.

 

مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد ارتباط با همجنسان ممکن است سبب کاهش استرس در مردان شود. میزان ترشح اکسی توکسین (که گاهی از آن به عنوان هورمون نوازش یاد می‌شود) در مردانی که ارتباط نزدیکی با هم دارند بیشتر بوده و به آنها در برخورد با استرس و تنش کمک می‌کند.

 

نتایج این پژوهش از مطالعه روی موش‌ها به دست آمده است، چرا که جوندگان اغلب به عنوان یک مدل پایه و قابل فهم برای انسان بوده و ویژگی‌های بیولوژیک و ژنتیک مشابه دارند.در این مطالعه، محققان یک جفت موش را به مدت یک هفته داخل یک قفس قرار دادند و سپس موش‌ها را به مدت سه ساعت از یکدیگر جدا کرده و در یک فضای کوچک و محدود قرار دادند.

 

هنگامی که موش‌ها دوباره کنار هم قرار گرفتند روابط دوستانه‌تری نسبت به قبل داشتند.در واقع، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اجتماعی بودن باعث ازدیاد سطح اکسی‌ توکسین شده و در مقابله با استرس از ما محافظت می‌کند.

 

از نظر علمی، معمولا به مردان، رفاقت کاری و به زنان، رفاقت همراه با همصحبتی توصیه می‌شود. این به‌ آن معناست که مردان دوست دارند در عالم رفاقت کاری انجام دهند و زنان دوست دارند بنشینند و با هم صحبت کنند. همچنین مردان به اندازه زنان نیاز ندارند در عالم رفاقت خودشان را بروز دهند.

 

مطالعات زیادی نشان می‌دهد دوستی نه تنها استرس را از بین می‌برد، بلکه باعث کاهش مرگ و میر به هر علتی از جمله بیماری‌های قلبی می‌شود.