پارس ناز پورتال

رسم های شهادت امام رضا (ع) در شهر مشهد

مجموعه : مذهبی
رسم های شهادت امام رضا (ع) در شهر مشهد

رسم های شهادت امام رضا «ع» در شهر مشهد 

در روز شهادت امام هشتم شیعیان علی ابن موسی الرضا «ع» مرقد مطهر ایشان و همچنین شهر مشهد سیاه پوش میشود. همزمان با ایام عزاداری 28صفر و شهادت امام رضا«ع» گوشه و کنار کشور اسلامی ایران همراه با آداب و رسوم ویژه ای بـه اقامه عزا می‌پردازند.

 

حضور هیئت هـای مذهبی سراسر کشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران شهادت علی ابن موسی الرضا«ع» همه ی ي ساله صحنه هـای باشکوهی را در مشهد بـه تصویر می کشد این حضور پرشور عزاداران کـه با آیین هـای گوناگونی نیز همراه است اکنون بـه عنوان «آیین عزاداری 28صفر و سالروز شهادت امام رضا«ع» »بـه ثبت ملی رسیده است.

 

برپایی تعزیه خوانی در حوالی حرم مطهر رضوی ، پخش نذری در بین عزاداران ، حضور جوانان و نوجوانان در دسته هـای عزاداری و برگزاری نماز جماعات با حضور انبوه جمعیت عزادار از جلوه هـای بـه یاد ماندنی در سالروز رحلت پیامبر اعظم«ص» و شهادت دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در مشهد بود.

 

همه ی ساله بعد از اربعین حسینی تعداد کثیری از زائران و عزادارن از شهر ها و حتی استانهای مجاور شهر مشهد و استان خراسان پیاده بـه سمت مشهد و بارگاه منور حضرت رضا «ع» حرکت میکنند و صحنه هـای باشکوهی از ولایت مداری شیعیان را بـه نمایش می‌گذارند در بین راه و مسیر هـای مرتبط بـه حرم مطهر زائران و عزاداران در ایستگاههای صلواتی پذیرایی می‌شوند.

رسم های شهادت امام رضا «ع» در شهر مشهد

آداب و رسوم خراسان رضوی در ایام شهادت امام رضا «ع»

 

برگزاری آیین خطبه خوانی ویژه شب شهادت امام رضا«ع»

خطبه خوانی آیینی سنتی است ویژه بارگاه منور رضوی کـه بـه منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و شکوه وعظمت دربار ولایت مدار حضرت رضا «ع» هر سال دو بار برگزار میشود در آغاز این مراسم بـه هنگام غروب، خدام این آستان مقدس اعم از کفشدار، فراش، دربان و خادم از ساختمان دارالتولیه واقع درچهار راه شهدای مشهد

 

در صفوفی منظم با شمع‌هایی روشن در دست حرکت میکنند و این مسیر را تا صحن انقلاب پیاده طی کرده و وارد صحن میشوند.آنان در ایوان نقاره خانه در حالی‌کـه شمع در دست دارند در جایگاه مخصوص خدام گرداگرد صحن، رضا، رضا گویان بـه‌حرکت در آمده و بـه عزاداری حضرت علی ابن موسی الرضا «ع»

 

می‌پردازند و بعد از لحظاتی با حال خضوع چهارگوش صحن با شمع‌هـای روشن در دست می ایستند .در این آیین پرفیض، یکی از مداحان اهل بیت «ع» خطبه ویژه شب شهادت حضرت امام رضا «ع» را قرائت می‌کنند.بعد از آن، حفاظ و قاریان قرآن با در دست داشتن لاله‌ها و شمع‌هـای روشن با حال حزن

 

و اندوه در لباس خدمت دسته جمعی از مقابل خدمه و سایر مدعوین عبور کرده و بـه مناسبت شهادت هشتمین نور هدایت خطبه خوانی میکنند.این خطبه با حمد و ستایش خداوند عالم آغاز و با ذکر نام، سلام و سلام و تکریم ائمه معصومین و پیامبر مکرم اسلام«ص» و نام مبارک امام زمان «عج» ادامه

 

و در پایان با گرامیداشت یاد و نام بنیانگذار انقلاب اسلامی و دعای سلامتی و صحت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حفظ اسلام خاتمه پیدا میکند. 

 

عزاداری زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا«ع»

از دیگر آیین هـای ایام شهادت امام رضا«ع»مربوط بـه 1200 سال پیش است کـه تا کنون نیز ادامه پیدا کرده است تشییع پیکر مطهر حضرت ثامن الحجج«ع» توسط جمعی از زنان محله نوغان است این زنان هنگامی کـه از شهادت مولا امام رضا«ع» با خبر شدند، با بخشیدن مهریه هـای خود بـه شوهرانشان،

 

اجازه گرفتند تا در آن هنگامه غمبار و حزن انگیز کـه سلاله پاک رسول خدا«ص» بـه زهر مأمون عباسی تا عرش عروج کرده بود شاخه هـای گلی را تهیه دیده و برای عرض ارادت بـه امام الرئوف«ع» راهی تشییع جنازه شدند و بسیار پرشکوه در این مراسم جانسوز و جانگداز شرکت جستند و این کار نیک، غریب نوازی و مهمان نوازی را برای خود بـه ثبت رساندند اقدامی کـه برای همیشه تاریخ ماندگار بوده و خواهد ماند.

 

زنان نوغان نخستین کسانی بودند کـه مویه کنان در جوار پیکر پاک فرزند فاطمه«س» حاضر شدند و پرپر شدن لاله باغ مصطفی «ص» را بـه مادرش زهرا «س» تسلیت گفتند و امروز زنان نوغان با آمدن 30 صفرشیون می‌کنند، اشک می ریزند، خون می‌گریند در رثای مظلومیت شهیدی کـه امیر مهربانی بود و توسط شقی ترین مردم، فرسنگ ها دور از وطن، بـه شهادت رسید.

 

مراسم ویژه عزاداری زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا«ع» رسم دلنشین معنوی و فرهنگی است کـه بـه دل هـای پر از سوز و گداز از هجر هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت آتش می زند و بی اختیار اشکها را جاری میکند و قلوب را محزون و غمگین می نماید.

 

سوگواره زنان نوغان با برنامه هـای متنوعی همراه است بـه گونه ای کـه از صبح شهادت حضرت رضا«ع» برنامه ویژه شهادت آغاز و با حرکت زنان عزادار بـه سوی حرم رضوی پایان می پذیرد.

رسم های شهادت امام رضا «ع» در شهر مشهد

شله مشهدی با آداب و رسوم خاص معنوی طبخ و توزیع میشود

 

پذیرایی از عزاداران ماه هـای محرم و صفر با شله مشهدی

شله یکی از غذا هـای سنتی و منحصر بـه فرد مشهد است کـه طبخ آن با روش هـای ویژه و بیشتر در مراسم عزاداری محرم انجام میشود.«شله مشهدی با آداب و رسوم خاص معنوی طبخ و در فضایی ملکوتی میان عزاداران امام حسین«ع» و امام رضا «ع» توزیع می‌شود.

 

در حقیقت ثبت شله مشهدی بر پایه همین آداب و رسوم کـه در تهیه مواداولیه و پختن آن صورت می گیرد، بـه ثبت ملی رسیده است و این آداب و رسوم شله را از دیگر غذا هـای سنتی مستثنا میکند.

 

عزاداری اردیبلی ها درماه هـای محرم وصفر در مشهد

عزاداران آذری زبان ایران در تمامی مراسم عزاداری حرم و سفر در مشهد حضور دارند و بـه طور مداوم و پیگیر این آیین را دنبال میکنند اما نکته جالب توجه مراسم آنان گلباران حرم مطهر علی بن موسی الرضا«ع» است. با گذشت روزهای تلخ و سیاه محرم و صفر و شهادت مظلومانه امام حسین«ع»

 

و یاران ایشان و همچنین داغ وفات پیامبراعظم«ص» و امام حسن«ع» و علی بن موسی الرضا«ع» امام غریب خراسان، این هیأت پس از سه روز از شهادت امام هشتم همگی در محلی جمع می‌شوند تعداد زیادی گل تهیه می‌کنیم با نوای شادی بـه علت اتمام ماه غم و اندوه و سوگ و بـه سوی حرم حرکت میکنند.

 

آذری زبان ها با این عمل قصد گفتن شادباش برای فرار سیدن ماه ربیع الاول و ماه شادی بـه حضور آقا علی بن موسی الرضا«ع» میرسند.پس از داخل شدن بـه حرم رضوی رو بـه ضریح ایستاده و نوای خداحافظی را نوحه خوان هیأت بـه زبان ترکی می‌خواند وما بـه سمت ضریح رفته و مرقد مطهر امام غریبمان را گلباران میکنند

 

و جامه سیاه عزای ماه‌هـای سوگ را با رختی نو از گل تعویض میکنند و پس از این گلباران مرقد مطهر امام«ع» آخرین زیارت‌مان را خوانده و بـه سمت شهرهایمان می‌رویم.

 

بشارت ماه ربیع و خواستن حاجت از طریق کوبیدن درب 7مسجد

یکی دیگر از نکات و رسوم جالب توجه دیگری در خصوص انتهای آیین عزاداری ماههای محرم و صفر وجود دارد کـه بیان نکته‌ای دیگر در این خصوص خالی از لطف نیست شاید نیمه شب شهادت علی بن موسی الرضا«ع» روز بعد از شهادت ایشان تجمعی را در جلوی درب مساجد مختلف شهر دیده باشید کـه زمزمه کنان چیزی را زیر لب تکرار میکنند.

 

مردم مشهد و شاید خراسان بنا بـه رسم دیدنی نیمه شب روز بعد از شهادت علی بن موسی الرضا«ع» خود را موظف میکنند کـه بـه درب هفت مسجد شهر بروند و درب مسجد را بکوبند و بـه پیامبراکرم«ص» و اهل بیتشان اتمام ماه‌هـای سوگ و غم محرم و صفر و فرا رسیدن ربیع الاول ماه شادی و بخشش را بشارت دهند.

 

آنان در انتهای این عمل و در درب مسجد هفتم پس از گفتن بشارت و کوبیدن درب مسجد خواسته و حاجات خود را برای پروردگارمنان بیان میکنند و براین باورند کـه حضرت حق پس از این عمل آنان حاجات آنان را برآورده میکنند بعضی هم علاوه بر کوبیدن درب هفت مسجد بر در هر مسجد تعدادی شمع روشن میکنند

 

و در بعضی مواقع تعداد شمع‌هـای آنان بـه تعداد حاجاتشان است این آیین همه ی ساله در مسجد بـه طور پراکنده و بعضاجمعی برگزار می‌شود.

 

منبع:shabestan.ir