پارس ناز پورتال

ردپای دایناسور غول پیکر را ببینید

ردپای دایناسور غول پیکر را ببینید

ردپای دایناسور غول پیکر را ببینید 

تا کنون ردپاهای زیادی از دایناسورها یافت شده است اما در مغولستان ردپایی بزرگ تر از همیشه و همه جا یافت شده است که هراس انگیز می باشد. دانشگاه علوم “اوکایاما”ی ژاپن با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد کاوشگران موفق به کشف فسیل ردپای یک دایناسور غول‌پیکر گیاهخوار شده‌اند که 106 سانتیمتر طول و 77 سانتیمتر عرض دارد.

 

عمر این رد پاهای کشف شده 70 تا 90 میلیون سال تخمین زده می‌شود و احتمالا به نوعی دایناسور که تایتاناسوری بوده و در آسیای مرکزی می زیسته تعلق داشته است.
ردپای دایناسور غول پیکر را ببینیدتعداد کمی از این ردپاها با گل و لای و شن پر شده و بسیار سخت شده‌اند. این ردپاها، ماه اوت (مرداد) سال جاری بوسیله دیرینه شناسی مغول در صحرای گبی مغولستان کشف شده است.به گزارش پارس ناز  بزرگی این ردپا در نوع خود کم‌نظیر و احتمالا متعلق به بزرگترین دایناسور تاریخ است.

 

“شینوبو ایشیگکی،” محقق دانشگاه اوکایاما و یکی از اعضای تیم دیرینه شناسی مغولی-ژاپنی در گبی، اظهار داشت: این رد پا، یکی از بزرگترین ردپاهای شناخته شده در جهان است.دیرینه شناسان در مراکش و فرانسه هم ردپاهای بزرگی کشف کرده‌اند، ایشیگکی با اشاره به اکتشافات گذشته گفت: با این حال، ردپایی که در مغولستان کشف شده، به خوبی حفظ شده و دارای سه علامت پنجه واضح است.
ردپای دایناسور غول پیکر را ببینیددیرینه شناسان از سال 1957 همزمان با کشف ردپاهایی در بیابان سرد و خشک مغولستان ، به دنبال شکار ردپاهای دیناسورها در این ناحیه هستند. ایشیگکی و همکارانش در سال 2009 گزارش دادند صحرای گبی، چیزی مانند رگه مادر ردپاهای فسیل شده است. دانشمندان در سالهای 1995 و 2008 بیش از 20 هزار فسیل متعلق به انواع گونه‌های دایناسور را در این منطقه یافته‌اند.

 

اگر چه دیرینه شناسان فسیل تایتاناسورها را در هر قاره ای، از جمله آنتارکتیا (شمالگان) کشف کرده‌اند؛ اما ماهیت تایتاناسور هنوز در هاله ای از رمز و راز باقی مانده است. این دایناسور به گروهی از دایناسورهای چهارپا و گیاه خوارِ گردن دراز تعلق داشته است.

 

این ردپای تایتاناسور موردی خاص محسوب می‌شود زیرا تاکنون ردپایی به این بزرگی در این منطقه کشف نشده بود. محققان بر اساس لایه‌های زمین شناسی سنگ‌های اطراف، حدس می‌زنند، این ردپا متعلق به دوره کرتاسه بالایی باشد که حدود 70 میلیون تا 90 میلیون سال قدمت دارد.

 

همه تایتاناسورها در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند، و همه آنها جانورانی عظیم الجثه بودند. دریدنوتوس، زمانی در سال 2014 کشف و به عنوان یکی از بزرگترین دایناسورها، در نظر گرفته شد. این دایناسور احتمالا 80 تن وزن داشته است. در میان تایتاناسورهای دیگر، می‌توان به آرژانتیناسور اشاره کرد که احتمالا 70 تن وزن داشته است.
دیرینه شناسان معتقدند مالک این رد پا دایناسوری به طول 30 متر و ارتفاع 20 متر بوده است.

 

این که چه نوع تایتاناسوری این ردپا را بر جای گذاشته به درستی مشخص نشده؛ اما صحرای گبی، بستر غنی فسیلی است، شاید این شن‌ها، سرنخ های بیشتری از این جانوران غول پیکر را در خود داشته باشند.