پارس ناز پورتال

رتبه هوش و IQ در کشورهای جهان

رتبه هوش و IQ در کشورهای جهان

رتبه هوش و IQ در کشورهای جهان 

در رده بندی هوش و آی کیو در مردم کشورهای جهان چین و کره و ژاپن توانستند در صدر قرار گیرند. جمالی بر نقشه‌ آی‌کیو جهانی که در حوالی سال ٢٠٠٦ منتشر شد، نشان می‌دهد بالاترین متوسط‌ آی‌کیو به حوزه چین، ژاپن و کره تعلق دارد. در نقشه‌ آی‌کیو، این بخش با آبی تیره نمایش داده شده است. میانگین ‌آی‌کیو به دست‌آمده از بررسی‌ها در این حوزه حاکی از آن است این میزان بیش از ١٠٥ است.

 

پس از این حوزه، استرالیا و نیوزیلند، آمریکای شمالی، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، اروپا، روسیه و مغولستان و نیز جنوب شرق آسیا قرار دارند که با رنگ آبی آسمانی مشخص شده‌اند و متوسط‌ آی‌کیویی بین صد تا ٩٠ دارند. پس از این حوزه نیز خاورمیانه و شمال آفریقا به‌علاوه بخش‌هایی از آمریکای لاتین به همراه شبه‌قاره هند با متوسط‌ آی‌کیویی در حدود ٨٥ قرار دارند.

 

در این بررسی داده‌های‌ آی‌کیو در ٨٠ کشور دنیا بررسی شده‌اند. اعداد و ارقام بررسی در فاصله سال‌های ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٦ از سوی ریچارد لین، استاد روان‌شناسی بریتانیایی و تاتو وانهانن، استاد علوم سیاسی فنلاندی، به دست آمده است.

 

آنها این فرضیه را بررسی کرده بودند که متوسط درآمد کشورهای مختلف دنیا با متوسط‌ آی‌کیو در آنها ارتباط معناداری دارد. هرچند آنها تأکید کرده‌اند با وجود مهم‌بودن فاکتور‌ آی‌کیو، فاکتورهای مهم دیگری در میزان درآمد کشورها نقش دارند.

 

در این بررسی، کشورهای هنگ‌کنگ و سنگاپور با میانگین‌ آی‌کیوی در حدود ١٠٨ در بالاترین جایگاه‌ آی‌کیوی جهانی ایستاده‌اند. بلافاصله بعد از این دو کشور، کره جنوبی قرار دارد که متوسط‌ آی‌کیو در آن، ١٠٦ گزارش شده است. ژاپن و چین با میانگین‌ آی‌کیویی در حدود ١٠٥ به‌طور مشترک در جایگاه سوم قرار دارند.

 

تایوان نیز با میانگین‌ آی‌کیو ١٠٤ در جایگاه چهارم جهانی ایستاده است. کشور ایتالیا نخستین کشور اروپایی در فهرست بالاترین‌ آی‌کیو و در جایگاه پنجم جهان ایستاده است.

 

جایگاه ششم جهانی به‌طور مشترک به کشورهای ایسلند، مغولستان و سوئیس تعلق دارد. میانگین‌ آی‌کیو این کشورها، ١٠١ گزارش شده است. کشورهای اتریش، لوکزامبورگ، هلند، نروژ و انگلستان با میانگین‌ آی‌کیو صد در جایگاه هفتم جهان ایستاده‌اند.

 

جایگاه هشتم با میانگین‌ آی‌کیو ٩٩ به کشورهای بلژیک، کانادا، استونی، فنلاند، آلمان، لهستان و سوئد اختصاص دارد. پس از آن کشورهای آندورا، استرالیا، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، مجارستان، لتونی، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا با میانگین‌ آی‌کیو ٩٨ در جایگاه نهم قرار دارند.

 

کشورهای بلاروس، مالت، روسیه و اوکراین نیز با میانگین‌ آی‌کیو ٩٧ در جایگاه دهم جهان قرار دارند.
در این فهرست، ایران به همراه کشورهای افغانستان، باهاماس، بلیز، کلمبیا، اردن، جزایر میکرونزیا، جزایر مارشال، نیجریه، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، عربستان سعودی، جزایر سلیمان، اوگاندا، امارات متحده عربی، وانواتو و ونزوئلا در جایگاه بیست‌وسوم جهانی ایستاده است.

 

در حدود ١٠ سال بعد یعنی در سال ٢٠١٤، فهرست منتشرشده‌ آی‌کیو جهانی تفاوت چندانی با فهرست قبلی نداشت. کماکان شرق آسیا و سپس اروپا سردمداران بالاترین‌ آی‌کیو در جهان هستند.

 

در فهرست جدید، سنگاپور با میانگین عددی ١٠٨ در جایگاه نخست ایستاده است. پس از آن کره جنوبی با میانگین‌ آی‌کیو ١٠٦ در جایگاه دوم قرار دارد. در این فهرست، ژاپن با میانگین ١٠٥ در جایگاه سوم و ایتالیا با میانگین‌ آی‌کیو ١٠٤ در جایگاه چهارم جهانی ایستاده است.

 

اما نکته جالب اینکه مغولستان به همراه ایسلند، جایگاه پنجم جهانی را به لحاظ شاخص میانگین‌ آی‌کیو در اختیار دارد. پس از این دو کشور سوئیس در جایگاه ششم جهانی است.

 

اتریش، چین، لوکزامبورگ، هلند، نروژ و انگلستان با میانگین صد جایگاه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای بلژیک، کانادا، استونی، فنلاند، آلمان، نیوزیلند، لهستان و سوئد با عدد میانگین‌ آی‌کیو ٩٩ در جایگاه هشتم جهان هستند.

 

کشورهای آندورا، استرالیا، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، مجارستان، لتونی، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا با میانگین‌ آی‌کیو ٩٨ در جایگاه نهم جهان ایستاده‌اند. کشورهای بلاروس، مالت، روسیه و اوکراین با‌ آی‌کیو ٩٧ جایگاه دهم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

در این فهرست، ایران در کنار کشورهای افغانستان، بلیز، باهاماس، کلمبیا، اردن، جزایر مارشال، میکرونزیا، مراکش، نیجریه، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، عربستان سعودی، جزایر سلیمان، اوگاندا، امارات متحده عربی، وانواتو و ونزوئلا با میانگین‌ آی‌کیو ٨٤ در ردیف ٢٣ جهانی ایستاده است.