پارس ناز پورتال

راه های تقویت انگیزه درونی در انسان

راه های تقویت انگیزه درونی در انسان

راه های تقویت انگیزه درونی در انسان 

همه انسان ها برای انجام کارهای خود نیاز به انگیزه دارند و باید در این راه روش های انگیزه دهی را فرا گیرند که ما معرفی می کنیم. بهترین انگیزه این است که به خود انگیزه دهیم. چگونه می توان با انگیزه و با روحیه بود؟ چگونه می‌توان اشتیاق خود را حفظ کرد و هیجان خود را بالا برد؟

 

با این روش ها می توان به تقویت انگیزه بر پایه اصولی متداول دست یافت:

 1. در تصمیم خود جدی باشید

تصمیم بگیرید که تمام مسیر را تا نوک قله پیش بروید. اگربرای شروع قدمی برداشته اید و تا این زمان، تصمیمی از ذهن شما گذشته است، حال ذهن خود را برای پیمودن کل مسیر تا نوک قله آماده کنید، پس از آن است که ذهن شما به پرواز درخواهد آمد.

 

زندگی شما مانند سایه‌ای است که از گوشه تاریک یک تپه سر بر می‌آورد تا لحظه‌ای که تصمیم بگیرید «می‌خواهم در کاری که می‌کنم بهترین باشم.» و ناگهان به سوی خورشید بالا می روید، و زندگی شما تا ابد متفاوت و فوق العاده می‌شود. پس مصمم باشید و دیگر با بی خیالی روزگار نگذرانید.

 

2. محدودیت ها را بشناسید

محدودیت هایی را که مانع پیشرفت شما می شود، بشناسید. دریابید برای این که در کارتان بهتر شوید چه گام‌هایی باید بردارید و چگونه؟ از دیگران هم بپرسید. دریابید چگونه می‌توانید در گام‌هایتان جدیت و پشتکار داشته باشید. هر گامی که با جدیت برداشته شود موفقیت امروز شما را تأمین می‌کند.

 

3. با افراد مناسب ارتباط داشته باشید

چه کسانی افرادی مناسب هستند؟ برنده ها یا مثبت اندیش ها؟ با افرادی همنشین باشید که برای خود هدف و برنامه ریزی دارند. با افرادی که از روحیه ای قوی برخوردارند. با عقاب ها همراه باشید. به گفته زیگ زیگلار، «اگر می‌خواهی با عقاب‌ها پرواز کنی، با بوقلمون‌ها نگرد.» و با افراد منفی نگر و کسانی که افکار مسموم دارند و دائم ناله و شکایت می‌کنند ارتباط‌مان را کم کنیم.

 

4. از خودتان مراقبت کنید

خیلی خوب از خودتان مراقبت کنید. به این معنی که مراقب رژیم غذایی خود باشید و ورزش کنید. همه می‌دانند که باید غذای بهتری بخورند، مرتب ورزش کنند و خوب بخوابند. اگر می‌خواهید در هفته پنج روز به سختی کار کنید، شب ها زود بخوابید.

 

5. خود را بهترین بدانید

مجسم کنید در هر کاری که انجام می‌دهید، همیشه بهترین هستید. به یاد داشته باشید تمام پیشرفت‌های زندگی شما با تصویری که از پیشرفت خود در ذهن دارید، شروع می‌شود.

 

6. با خود به خوبی سخن بگویید

گفت و گوی درونی خود را کنترل و تمرین کنید که با خود مثبت سخن بگویید. چگونه می‌توان چنین کاری انجام داد؟ بگویید، « من بهترین ام.» همین جمله را بگویید. بگویید، « من خودم را دوست دارم،» « می توانم این کار را انجام دهم،»، « عاشق کارم هستم.» اگر این جملات را به خود بگویید در حالی

 

که به آن ها اعتقادی ندارید، این کار گفتن حقیقتی است که هنوز اتفاق نیفتاده است. مهم نیست از کجا می‌آیی،- مهم این است که به کجا می‌روی و مقصدت کجاست.با خود آن طور سخن بگویید که می‌خواهید باشید، نه آن طور که بر حسب اتفاق هم اکنون هستید. به یاد داشته باشید ممکن است

 

موقعیت فعلی شما در حد زیادی بر اثر یک اتفاق به وجود آمده باشد، ولی موقعیتی که می‌خواهید در آینده به آن برسید چیزی است که هم اکنون طراحی می‌کنید و تصمیم می‌گیرید که باشید.

 

7. فعال باشید

به سرعت حرکت کنید. احساس نیاز و ضرورت انجام یک کار در شما حسی است که باید تقویت کنید. این حس، شما را از هر کس دیگری متمایز می‌کند. تعصب داشته باشید و آن را تقویت کنید. هر گاه ایده خوبی به ذهن تان رسید، آن را عملی کنید. هر چه سریع تر حرکت کنید، سریع تر به هدف می‌رسید.

 

هر چه بهتر به هدف برسید، بیشتر خود را دوست خواهید داشت و هر چه بیشتر خود را دوست بدارید، عزت نفس شما بالاتر می رود و هر چه عزت نفس شما بیشتر باشد، نظم فردی شما بیشتر می‌شود و هر چه بیشتر در کارتان پیگیری و مداومت داشته باشید، در نهایت غیر قابل توقف می شوید و به مسیر خود به سوی موفقیت ادامه می دهید.

 

منبع: سلامت نیوز