پارس ناز پورتال

راههای جلوگیری کننده از آنفولانزا و سرماخوردگی

راههای جلوگیری کننده از آنفولانزا و سرماخوردگی

راههای جلوگیری کننده از آنفولانزا و سرماخوردگی

هولی فیلیپس، پزشک داخلی در نیویورک می گوید: در کنار خوب شستن دستها ( با صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه ) کارهای زیادی هست که می توانید برای مریض نشدن انجام دهید و اگر هم بیمار شدید می توانید کاری کنید که مدتش زیاد طول نکشد.در این مطلب راه های جلوگیری کننده از آنفولانزا و سرماخوردگی را بهتر بشناسید.

 

با توجه به آمار مراکز پیشگیری و درمان بیماری ها، یک فرد بالغ هر سال باید انتظار ۲ تا ۳ مرتبه سرماخوردگی را داشته باشد. اما در امان ماندن از بیماری کارهایی را می طلبد!

 

با این نکات که متخصصان به آنها اشاره کرده اند خود را مجهز کنید و این فصل سرماخوردگی و آنفولانزا را تبدیل به سالم ترین فصل برای خود کنید.

 

در صبحانه ماست میل کنید

همان مواردی که به گوارش بهتر کمک می کنند می توانند سرماخوردگی را نیز دور نگه دارند.

 

دانشمندان متوجه شده اند کسانی که پروبیوتیک را به صورت مکمل یا ترکیب در غذا ( برای مثال ماست و کفیر ) مصرف می کنند، ۱۲ درصد کمتر در خطر عفونت های تنفسی فوقانی قرار می گیرند.

 

یک پنجره را کمی باز کنید

ماندن در یک اتاق گرفته با کسی که مقداری مریض است احتمال سرماخوردنتان را بسیار بالا می برد. در چنین مواقعی کمی پنجره را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند. با اینکار احتمال بیمار شدن را کاهش می دهید.

 

کمی قارچ میل کنید

تحقیقات جدید نشان داده قارچ ها تقویت کننده های سیستم ایمنی خاص خود را دارند. افرادی که در طول یک ماه مصرف قارچ خود را بالا برده اند کمتر دچار بیماری و التهاب شده اند.

 

از سرفه کننده ها دوری کنید

مطمئنا دوست ندارید بی ادب به حساب بیایید، اما خارج شدن از محدوده آتش بسیار ضروری است. میکروب ها با ذرات سرفه می توانند تا ۶ متر پرواز کنند.

 

اگر شخصی در کنار شما شروع به سرفه و عطسه کرد از او عذر خواهی کنید و محل نشستنتان را تغییر دهید. تنها چیزی که لازم است بگویید این است که، ببخشید من همیشه خیلی زود سرما می خورم.

 

لب های خود را لمس نکنید

دستتان در طول روز به خیلی جاها برخورد می کند، پس تا جای ممکن صورت خود را ( به خصوص لب ها ) لمس نکنید تا احتمال مریض شدنتان کم شود.

 

هر فرد در طول یک ساعت بیش از سه بار صورت و لب های خود را لمس می کند، برای جلوگیری از این عادت وقتی دست ها بیکار هستند سعی کنید روی آنها بنشینید.

 

خواب مرتب داشته باشید

شب ها طولانی تر شده پس از این مزیت استفاده کنید و بیشتر بخوابید. تحقیقات نشان داده افرادی که کمتر از ۷ ساعت می خوابند سه برابر کسانی که حداقل ۸ ساعت در شب می خوابند بیشتر در خطر بیمار شدن قرار دارند.

 

بینی خود را خالی کنید

در طول فصل سرما، به روتین شبانه خود این کار را اضافه کنید: بینی خود را با مقدار قابل توجهی آب گرم و نمک یا محلول سالین شستشو دهید.

 

این کار کمک می کند ذرات ویروسی که در طول روز آنها را نفس کشیده اید قبل از نفوذ به سیستم بدن بیرون بیایند.

 

قرص روی مصرف کنید

همین که حس کردید در حال مریض شدن هستید از این قرص ها استفاده کنید.

 

زینک ماده معدنی ضروری برای سلول های ایمنی بدن است و مطالعات نشان داده استفاده از آن در ۲۴ ساعت اولیه مشاهده علائم باعث می شود طول سرماخوردگی بسیار کم شود.

 

محققان این مطالعه دوز روزانه ۷۵ میلی گرم را توصیه کرده اند. غذاهای حاوی زینک نیز می توانید استفاده کنید ( کاشو، نخود، بادام ).

 

زینک نه تنها باعث بالا رفتن قدرت ایمنی بدن می شود بلکه میل جنسی را نیز تقویت می کند، زخم ها را زودتر ترمیم می کند و التهاب غیر قابل کنترل را پیش گیری می کند.

 

به قفسه سینه خود ضربه بزنید

یک نقطه طب فشاری درست در استخوان وسط سینه قرار دارد، در سطح سوین دنده، هرچند ساعت وارد آوردن چند ضربه به این نقطه باعث می شود غده تیموس سلول های T بیشتری برای مبارزه با پاتوژن ها تولید کند.

 

مایعات زیاد مصرف کنید

مایعات کمک می کند مخاطی که بدنتان هنگام مریضی می سازد بیرون بیاید. هنگامی که این مخاط پر از میکروب نازک شود تمیز شدن بدنتان نیز ساده تر می شود. توصیه می شود در طول روز ۲ لیتر آب یا دیگر مایعات مصرف کنید.

 

فکر می کنید آنفولانزا است؟ داروی با نسخه تامیفلو مصرف کنید

اگر در ۴۸ ساعت ابتدایی علائم آنفولانزا این دارو خورده شود، جلوی تکثیر ویروس را می گیرد و مدت زمان مریضی را تا حدود زیادی کم می کند.

 

قبل از اینکه نسخه این دارو برایتان نوشته شود، ممکن است پزشک چند آزمایش برای تشخیص کامل از شما بگیرد.

 

از پروبیوتیک کمک بگیرید

در یک مطالعه محققان دو گروه از دانشجویانی که سرما خورده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. گروهی که پروبیوتیک و رامنوز لاکتوباسیلوس استفاده می کردند دو روز زودتر از گروهی که این موارد را مصرف نمی کرد زودتر ریکاوری شدند.

 

دستگاه بخور را روشن کنید

هوای خشک داخل باعث می شود گلو درد و سرفه های دردناک بدتر شوند. دستگاه بخور هوایی که آن را تنفس می کنید را مرطوب می کند و باعث می شود تحمل این نشانه ها آسان تر شود.

 

ادویه های تند را امتحان کنید

فلفل ها و دیگر ادویه های آتشین به تمیز شدن سینوس ها کمک می کند. باعث آب آمدن از بینی و چشم ها می شود و می تواند موقتا گرفتگی را التیام ببخشد.

 

اسپری های بینی که با مواد شیمیایی به نام کپسایسین ساخته می شوند نیز برای برطرف کردن گرفتگی بینی مورد استفاده قرار می گیرند، این ماده هم از فلفل های تند گرفته می شود.

 

با روغن های مفید بخور بگیرید

چندین مرتبه در روز چند قطره روغن آویشن یا اکالیپتوس به آب جوش اضافه کنید، سپس بخار حاصل از آب جوش را تنفس کنید. بوی شبیه به منتول این بخور کمک می کند بینی تان باز شود.

 

علاوه بر این ذرات ضد میکروبی که در بخار این روغن ها وجود دارد غشاء مخاطی که دیواره بینی را پوشانده است تمیز می کند.

 

وقتی مریض هستید، ورزش سنگین ممنوع

وقتی مریض هستید مقداری ورزش سبک هوازی می تواند گردش خون را تقویت ببخشد.

 

اما اگر با یک سرماخوردگی یا آنفولانزا سخت درگیر هستید، شاید انجام ورزش سنگین کار عاقلانه ای نباشد. بدنتان برای مبارزه با بیماری به انرژی نیاز دارد پس آن را ذخیره کنید.

 

آب نمک گرم غرغره کنید

مادرتان راست می گوید، این کار در واقع جواب می دهد. نمک به از بین رفتن پاتوژن ها کمک می کند.

 

همچنین تر کردن گلو با آب نمک ( یک دوم قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم ) التهاب را کاهش می دهد و مخاط را کم می کند، که باعث بیرون ریخته شدن میکروب ها می شود.

 

سوپ مرغ میل کنید

این غذای ساده و کلاسیک چند کار را با هم انجام می دهد: بخارش به باز شدن مسیر گرفته بینی کمک می کند، و آب مرغ نمکی به تسکین گلو درد کمک می کند. اما این همه چیز نیست.

 

تحقیقات نشان داده سوپ مرغ خواصی دارد که باعث کند شدن حرکت عفونت هایی که با سلول های سفید خونی مبارزه می کنند می شود. اگر این سلول ها کند حرکت کنند دیر به جاهایی که بدن به آنها احتیاج دارد می رسند.

 

یک قاشق عسل میل کنید

عسل تاثیر ضد میکروبی دارد و خوردنش باعث تسکین گلو درد نیز می شود.

 

کمی پاپسیکل بخورید

گلویتان خیلی درد می کند و نمی توانید چیزی را ببلعید؟ مکیدن بستنی یخی می تواند این قسمت را بی حس کند و به صورت موقت باعث التیامتان شود.

 

خود را سرپا نگه دارید

وقتی روی پشت دراز کشیده اید، مخاط در حفره های سینوس جمع می شود که باعث عفونت دوم و سینوزیت مزمن می شود. به جای دراز کشیدن در حالت ۴۵ درجه استراحت کنید.

 

سرپا نشستن همچنین کمک می کند جریان خون از سرتان دور شود. این وضعیت باعث کاهش التهاب سینوس و بینی می شود.