پارس ناز پورتال

راهنمای خرید گوشی کاربردی و مفید

راهنمای خرید گوشی کاربردی و مفید

راهنمای خرید گوشی کاربردی و مفید

 اگر الان برای خرید گوشی با پاساژها و مراکز گوشی فروشی مراجعه کنید حتما سردرگم خواهید شد چون با انواع برندها و محصولات روبرو می شوید. تلفن‌های همراه هوشمند روزبروز پیشرفته‌تر شده و مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آنها نیز هر روز دستخوش تغییرات بیشتری می‌شود.

 

تا همین چند سال پیش اگر قصد خرید یک گوشی تلفن همراه را داشتید براحتی می‌توانستید با مقایسه شکل ظاهری تلفن‌های همراه موجود، مدل مورد پسندتان را انتخاب کرده و به نیازهای خود پاسخ دهید؛ اما این روزها برخلاف گذشته، شکل ظاهری گوشی‌ها خیلی به هم شبیه شده، اما سخت‌افزار به‌کار گرفته شده در آنها آن‌قدر متنوع شده که انتخاب را برای کاربران دشوار کرده است.

 

این دشواری در انتخاب به حدی است که چنانچه محدودیت بودجه را نیز در نظر نگیرید و فقط بخواهید یک گوشی را به‌ عنوان بهترین گوشی انتخاب کنید، باز هم انتخابی با شک و تردید خواهید داشت و حتی ممکن است برخی کاربران با انتخاب شما هم عقیده نباشند.

 

حالا فرض کنید در این شرایط قصد دارید با وجود محدودیت بودجه، بهترین گزینه ممکن را خریداری کنید تا نه‌ تنها دستگاه انتخابی از امکانات سخت‌افزاری مناسبی برخوردار باشد، بلکه نیازهای شما را نیز به‌ طور کامل پاسخ دهد و برای چند وقت (حداقل یک یا دو سال) بدون نگرانی از عقب‌‌ماندن در دنیای فناوری،

 

بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. در ادامه ایمیل، راهنمای خرید یک تلفن همراه میان‌رده در محدوده قیمتی 400 تا 800 هزار تومان را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

آنچه باید بدانید

لازم می‌دانیم پیش از ارائه راهنمای جزء به جزء، شما را با مجموعه نکاتی کلی پیش از انتخاب و خرید تلفن همراه آشنا کنیم. این نکات فارغ از بودجه موردنظر شما با کاربری تلفن همراه و نیازهای مهم شما از تلفن همراه جدیدتان رابطه مستقیم دارد.

 

به‌عبارت دقیق‌تر هنگام انتخاب تلفن همراه این نکته را باید در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه یک دستگاه تمام مزایا را در خود جای نمی‌دهد و همواره ممکن است معایبی داشته باشد. این معایب برای برخی کاربران عیب به‌شمار آمده و برای برخی دیگر اهمیت ندارد، چراکه کاربری‌ها و نیازها از یک تلفن همراه متفاوت است.

 

به‌عنوان مثال ممکن است یک کاربر برای عکاسی و فیلمبرداری از دوربین‌های حرفه‌ای کمک بگیرد که در این شرایط مطمئنا هنگام انتخاب تلفن همراه می‌تواند از کیفیت عکاسی و فیلمبرداری آن چشم‌پوشی ‌کند و دستگاهی با مشخصات سخت‌افزاری قوی‌تر در دیگر موارد را بخرد،

 

اما فردی که قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند و نیازی به خریدن دوربین عکاسی یا فیلمبرداری مجزا نداشته باشد، مطمئنا کیفیت دوربین را به‌عنوان یک مزیت مهم مورد توجه قرار می‌دهد.

 

پس در حالت کلی این شما هستید که باید با توجه به نیازهایتان بهترین انتخاب را از میان گزینه‌های موجود داشته باشید و ساده‌ترین روش برای انتخاب هوشمندانه نیز اولویت‌بندی این نیازها و فیلتر کردن انتخاب‌ها از میان مدل‌های موجود است. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که همواره در برخی موارد باتوجه به محدودیت‌های مالی ‌باید برخی امکانات را فدای امکانات دیگر کنید.

 

سیستم‌عامل

شاید پیشنهاد ما در این بخش کمی سلیقه‌ای باشد، اما تجربه نشان داده که تلفن‌های همراه میان‌رده با سیستم‌عامل اندروید در کسب رضایت کاربران موفق‌تر بوده و مشکلات عقب‌ماندگی در دنیای فناوری را نیز ندارند. پس باتوجه به این‌که محصولات اپل با سیستم‌عامل آی‌او‌اس جزو گزینه‌های لوکس به‌شمار می‌رود

 

و ویندوزفون نیز به‌دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری از استقبال کمتری برخوردار است، فقط دستگاه‌های مجهز به اندروید را در انتخاب یک میان‌رده مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم. باتوجه به انتشار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، میان‌رده‌ای که از اندروید 5 و بالاتر پشتیبانی نکند، گزینه مناسبی برای خرید به‌شمار نمی‌رود.

 

صفحه‌نمایش

امروزه میان‌رده‌ها دارای شکل ظاهری نسبتا مشابهی هستند و بخش بزرگی از فضای تلفن همراه توسط صفحه‌نمایش پوشانده شده است. اندازه عمومی صفحه‌نمایش در میان‌رده‌ها بین 4.5 تا 5 اینچ است و مهم‌ترین مشخصه‌ای که پس از اندازه صفحه‌نمایش ‌باید مورد مقایسه قراردهید،

 

رزولوشن و تراکم پیکسلی است. هرچه رزولوشن تصویر بزرگ‌تر باشد، پیکسل‌های تصویری بیشتری در نمایشگر جای می‌گیرد که موجب می‌شود کیفیت تصویر از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. همچنین پس از رزولوشن نیز تراکم پیکسلی در هر اینچ دارای اهمیت است که به آن DPI نیز گفته می‌شود. افزایش تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ نیز در شفافیت کیفیت تصویر تاثیر بسزایی دارد.

 

رزولوشن 1280 در 720 با تراکم پیکسلی نزدیک به 300 و رزولوشن 1920 در 1080 با تراکم پیکسلی بیش از 400 از جمله مشخصات نمایشگرهای میان‌رده‌ها به‌شمار می‌رود که در هر دو حالت با کمی تفاوت جزو انتخاب‌های خوب محسوب می‌شود.

 

دوربین

تب سلفی روز به روز بیشتر می‌شود و افرادی که به این تب دچار شده‌اند، هنگام خرید تلفن همراه جدید خود باید توجه ویژه‌ای به دوربین جلوی دستگاه داشته باشند. کیفیت دوربین مناسب برای میان‌رده‌هایی در محدوده قیمتی 400 تا 800 هزار تومان از پنج تا 13 مگاپیکسل متفاوت است و در این بخش باید باتوجه به نیاز خود دوربین پشت و جلوی مدل‌های مختلف را مقایسه و مدل موردنظر را انتخاب کنید.

 

نکته‌ای که ‌باید به آن توجه داشته باشید بررسی نمونه عکس‌های گرفته شده با هر دوربین و اکتفا نکردن به عدد نشانگر رزولوشن عکس است، چراکه در مواردی دوربینی با رزولوشن پنج مگاپیکسل عکس با کیفیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که دوربین 13 مگاپیکسلی قادر به تصویر کشیدن آن نیست.

 

برای اطمینان بیشتر در مقایسه کیفیت عکس دوربین‌ها پیشنهاد می‌کنیم نظرات دیگر کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی را مرور کنید و از انتخاب دستگاه‌های مجهز به دوربین‌هایی با کیفیت کمتر از هشت مگاپیکسل خودداری کنید.

 

حافظه‌ها

توجه به پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در دستگاه‌های هوشمند مهم است، اما گزینه بسیار مهم‌تر در دستگاه‌های هوشمند بخصوص دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید، حافظه داخلی و حافظه رم است. حداقل حافظه داخلی مناسب برای یک میان‌رده 16 گیگابایت است

 

و حداقل حافظه رم نیز یک گیگابایت است که این مقدار حافظه رم در تمام میان‌رده‌ها پشتیبانی می‌شود. پس هنگام مقایسه بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که از حافظه رم بیشتری (به‌عنوان مثال دو گیگابایت) برخوردار باشد.

 

شبکه‌های ارتباطی

خوشبختانه اغلب میان‌رده‌های موجود در بازار از شبکه نسل 3 یا همان 3G پشتیبانی می‌کنند، اما برخی از آنها علاوه بر نسل 3، نسل 4 (4G) را نیز پشتیبانی می‌کنند که گاهی باعث تغییر قیمت محسوسی می‌شود. تجربه نشان داده پوشش کامل نسل 3 می‌تواند تمام نیازهای شما را در برقراری تماس و ارتباطات اینترنتی پرسرعت برآورده کند،

 

پس چنانچه می‌خواهید مزیتی را فدای مزیتی دیگر کنید، پیشنهاد می‌کنیم در پشتیبانی از شبکه نسل 4 آن‌قدرها سختگیر نباشید و در صورت نیاز از این مزیت چشم‌پوشی کنید، چراکه مهم‌ترین مزیت شبکه نسل 4 در مقایسه با نسل 3، سرعت بالاتر در ارتباطات اینترنتی است

 

و این در حالی است که قرارگرفتن در منطقه‌ای با پوشش نسل 3 نیز می‌تواند ارتباطی با سرعت مناسب در حد اینترنت‌های پرسرعت ADSL را برای شما فراهم کند.

 

باتری

حضور در شبکه‌های اجتماعی، اتصال مداوم به شبکه‌های وای‌فای، استفاده از دیتای سیمکارت، مشاهده فیلم، گوش دادن به موسیقی و … از جمله عواملی است که موجب می‌شود باتری دستگاه هوشمندتان هر روز نیازمند شارژ مجدد باشد.

 

در این شرایط ظرفیت باتری توصیه شده برای میان‌رده‌ای با صفحه‌نمایش 4.5 تا پنج اینچ حداقل 3000 میلی‌آمپر‌ساعت است. پس چنانچه می‌خواهید ظرفیت باتری دستگاهتان باتوجه به میزان کارکردتان با دستگاه، تناسب داشته باشد، به این مقدار حداقلی نیز توجه داشته باشید.

 

حرف آخر

حسگرها، درگاه‌های ارتباطی، فناوری‌های ارتباطی (بلوتوث، وای‌فای و جی‌‌پی‌‌آر‌‌اس)، پشتیبانی از چند لمس همزمان، حداکثر ظرفیت کارت حافظه، جنس بدنه، اندازه سیمکارت و مواردی از این قبیل نیز جزو گزینه‌های مشابه در میان‌رده‌ها به‌شمار می‌رود که در اغلب موارد نیز مقادیر یکسانی را به خود اختصاص می‌دهند و می‌توانید هنگام مقایسه از آنها چشم‌پوشی کنید.

 

همچنین موارد دیگری همچون تعداد سیمکارت (یک یا دو سیمکارته بودن دستگاه)، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و … جزو مشخصه‌های خاصی به‌شمار می‌رود که تنها در صورت نیاز باید به آنها توجه داشته باشید و در دیگر موارد تفاوتی در عملکرد دستگاه ایجاد نخواهند کرد.