پارس ناز پورتال

راز رشد دوباره دم مارمولک کشف شد

راز رشد دوباره دم مارمولک کشف شد

راز رشد دوباره دم مارمولک کشف شد 

همه ما میدانیم که اگر دم مارمولک قطع شود , دوباره از تو دم تازه رشد خواهد کرد . راز این پدیده به تازگی کشف شده است . پژوهشگران توانسته‌اند عوامل ژنتیکی موثری را بیابند که حیوانی مثل مارمولک به کمک این عوامل می‌تواند دم از دست ‌رفته‌اش را دوباره برویاند.

 

معروف است که مارمولک‌ها برای اینکه گرفتار مهاجمان نشوند دمشان را از بدن جدا می‌کنند. البته پس از آن می‌توانند جای دم از دست رفته دم دیگری درآورند.

 

دانشمندان پیش از این نمی‌دانستند مارمولک‌ها چگونه می‌توانند از پس چنین کار خارق‌العاده‌ای برآیند، اما اکنون برای نخستین بار سوییچ‌هایی ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که در رویش مجدد دم مارمولک‌ها نقش دارند، یافته‌ای که می‌تواند کلید بازسازی و ترمیم عضلات، غضروف‌ها، و حتی نخاع در انسان باشد.

 

مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه BMC Genomics منتشر شده نشان می‌دهد پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا سه سوییچ آر ان ای را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند ژن‌های موثر در رویش مجدد دم مارمولک را خاموش و روشن کنند. آر ان ای،‌ درواقع، ساختار پیچیده مولکولی است که انواع گوناگونی دارد و در تولید پروتئین‌های سلولی نقش مهمی بازی می‌کند.

 

دکتر کنرو کوزومی، استاد دانشگاه آریزونا، می‌گوید میکرو آر.ان.ای‌ها توانایی رهبری فوق‌العاده‌ای دارند. آنها، درست مانند رهبر ارکستر که نوازندگان بسیاری را رهبری می‌کند، می‌توانند در زمان واحد تعداد بسیار زیادی از ژن‌ها را هدایت و هماهنگ کنند. احتمالا این قدرت هماهنگی نقش مهمی در رویش مجدد اندام‌ها بازی می‌کند.

 

او در ادامه توضیح می‌دهد: پژوهش‌هایی که پیشتر در این زمینه انجام داده بودند نشان می‌داد صدها ژن در بازسازی اندام‌ها نقش بازی می‌کنند،‌ اما یافتن این سه میکرو آر ان ای جدید برایشان بسیار هیجان‌انگیز است زیرا افق‌های بسیار روشنی در حل این معما در برابر چشم دانشمندان گشوده است.

 

به همین دلیل است که این پژوهشگران امیدوارند یافته‌هایشان سرانجام بتواند کمک موثری در بازسازی و ترمیم غضروف‌ها، عضلات، و حتی نخاع آسیب‌دیده افراد بسیاری در سراسر جهان باشد. افرادی که به دلایل گوناگونی، از تصادفات رانندگی گرفته تا جنگ، گرفتار آسیب و ضایعه شده‌اند و رنج فراوانی را متحمل می‌شوند.