پارس ناز پورتال

رابطه موها و سلامت انسان

مجموعه : نکات سلامت مو
رابطه موها و سلامت انسان

رابطه موها و سلامت انسان 

موهای شما می توانند رازهای بسیاری را درباره سلامت بدن به شما بگویند. 8راز سلامتی که مو می تواند نشان دهد را می خوانید. بررسی های مختلفی که طی سال های متمادی انجام شده است نشان می دهد، آنچه در بدن افراد می گذرد از میزان اضطراب فرد تا اینکه چه مدتی را در معرض نور خورشید می گذراند، همه و همه در موی سر بروز می کند.

رابطه موها و سلامت انسانحقیقت شماره 1: از کرم ضدآفتاب استفاده نمی کنید.

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید علتش این است که زمان زیادی را در محیط باز می گذرانید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید سبب آسیب به مو خصوصا افراد با موهای بور می شود. افزون بر خشکی موها، قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب سبب سوختن موهایتان می شود.

 

پزشکان توصیه می کنند زمانی که قرار است زمان زیادی را خارج از محیط بسته بگذرانید، حتما از کرم های ضدآفتاب و کلاه لبه دار استفاده کنید.

 

حقیقت شماره 2: غذاهای مضر و بی ارزش می خورید.

به گزارش پارس ناز استفاده از غذاهای فرآوری شده (نظیر سوسیس و کالباس) سبب نازکی و کم پشتی موهای شما می شود. بدن شما مواد مغذی که در بدن ذخیره شده است را به ارگان های مهم بدن از جمله به قلب می رساند و باقی مواد را به بخش های کم اهمیت تر از جمله به موهای شما می برد.

 

اگر موهای شما رشد کندی دارد باید پروتئین بیشتری مصرف کنید، چرا که پروتئین بدنه اصلی موهای شما را تشکیل می دهد. بنابراین ضمن استفاده روزانه از غذاهای حاوی پروتئین همچون گوشت، تخم مرغ، ماهی، غلات کامل و آجیل، عادت استفاده از غذاهای بی ارزش و مضر را کنار بگذارید.

 

حقیقت شماره 3: وسواس دارید.

پژوهشگران می گویند، افراد وسواسی زمانی که به استانداردهای بالایی که برای خود تعیین کرده اند دست نمی یابند عصبی می شوند و موهای سرشان یا حتی موهای ابرو و مژه شان را می کنند. این عادت نوعی ناهنجاری به حساب می آید نامش تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو است. پزشکان مراجعه به روانپزشک و استفاده از درمان های رفتاری را برای غلبه بر اضطراب به افراد توصیه می کنند.

 

حقیقت شماره 4: باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

افرادی که دچار ریزش شدید مو به علت جهش کراتینی هستند، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند. کراتین نوعی پروتئین است که بدنه اصلی مو و مینای دندان را تشکیل می دهد. جهش پروتئینی سبب نرم شدن سطح دندان شما و در نتیجه افزایش خطر پوسیدگی دندان ها می شود.
رابطه موها و سلامت انسانحقیقت شماره 5: فرد بسیار مضطربی هستید.

به طور طبیعی افراد روزانه بین 80 تا 100 تار موی خود را از دست می دهند. اما اگر میزان ریزش موی شما بیش از این حد بشود شما دچار بیماری (تلوژن افلویویم) یا همان (ریزش ناگهانی مو) هستید که پس از تحمل یک دوره فشارهای جسمی و روحی نظیر بیماری سخت، افسردگی یا بارداری ایجاد می شود. خوشبختانه این نوع ریزش مو موقتی است، اما باید علت ریزش موی خود را شناسایی کنید.

 

حقیقت شماره 6: از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید.

آیا می دانستید واکنش بدن شما به هورمون های ناشی از قرص های ضدبارداری داشتن موهای خشک تر و نازک تر است؟ این قضیه حتی با رنگ کردن منظم موهایتان بیشتر پدیدار می شود.

 

حقیقت شماره 7: بیشتر مراقبت سلامتی چشم هایتان باشید.

افرادی که موهای بور و چشمان آبی دارند رنگ دانه محافظتی کمتری تولید می کنند. (دژنراسیون ماکولا) مربوط به سن شایع ترین علت کاهش بینایی مرکزی غیرقابل برگشت در افراد بالای 50 سال است.فرقی نمی کند که موهایتان بور است یا تیره حتما مراقبت چشم هایتان باشید. پزشان زدن عینک های آفتابی پس از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب را به شما توصیه می کنند.

 

حقیقت شماره 8: مشکلات تیروییدی دارید.

اگر موهای پرپشت شما تراکم خود را از دست داده، ممکن است دچار کم کاری غده تیرویید باشید. از پزشک خود بخواهید تیرویید شما را بررسی کنید چرا که این غده یکی از غدد درون ریز مهم است که وظیفه دارد به میزان لازم هورمون تولید کند. کم پشت شدن موهایتان در حقیقت به عدم تعادل میزان هورمون در بدنتان مربوط است.