پارس ناز پورتال

دکمه wps مودم ها چه کاری انجام می دهد؟

دکمه wps مودم ها چه کاری انجام می دهد؟

دکمه wps مودم ها چه کاری انجام می دهد؟ 

روی همه مودم ها در قسمت پشتی یک دکمه به نام wps وجود دارد که مربوط به تنظیمات وایرلس است و برای راحتی کار می باشد. WPS یا WiFi Protected Setup و QSS یا Quick Security Setup یک روش استاندارد و ساده شده برای برقراری ارتباط بین دستگاه های سرویس گیرنده بیسیم (مانند نوت بوک ها، کارت های شبکه بیسیم و …) و روتر یا مودم های وایرلس می باشد که در سال 2007 توسط موسسه WIFI ارائه شد.

 

همانطور که میدانید تمامی دستگاه های وایرلس مانند انواع مودم ها و روتر ها و اکسس پوینت های وایرلس قابلیت رمز نگاری شبکه بیسیم خود را دارند به صورتی که شما با فعال کردن رمز گذاری بیسیم در داخل تنظیمات روتر، اجازه استفاده مجاز را فقط به دستگاه هایی خواهید داد که موقع اتصال، رمز صحیح شبکه را وارد کنند.دکمه wps مودم ها چه کاری انجام می دهد؟

با استفاده از دکمه WPS می توان بین دستگاه های سرویس گیرنده و مودم های وایرلس ارتباط برقرار کرد.

 

از آنجایی که برای کاربران معمولی این وسایل، فعال سازی آن و برقراری ارتباط بیسیم رمزگذاری شده ممکن است فرایند پرزحمت و پیچیده ای باشد ( به واسطه پروتکل های مختلف و …) بنابراین موسسه WiFi یک راه بسیار ساده برای برپایی رمز نگاری در شبکه های بیسیم بنا نهاد.

 

نام عمومی این روش WPS است اما ممکن است در محصولات مختلف از سازندگان مختلف نام دیگری استفاده شود، به عنوان مثال برخی از محصولات شرکت TP-LINK این روش را QSS نام گذاری می کنند. بنابراین دکمه ای که غالبا در مودم ها یا روتر های بیسیم به این نام ها می بینید برای این کار ساخته شده است.

 

4 روش برای استفاده از پروتکل WPS وجود دارد:
روش PIN: در این روش یک PIN کد (رمز عددی) از روی یک برچسب یا در داخل تنظیمات دستگاه بیسیم خوانده شده و به سادگی در دستگاهی که خواهان اتصال به شبکه بیسیم است وارد میشود. این روش را باید تمامی دستگاه های دارای WPS ارائه کنند.

 

روش دکمه فشاری (چه فیزیکی و یا مجازی): در این روش دستگاه روتر یا مودم بیسیم و دستگاهی که خواهان اتصال است با فشار دادن دکمه WPS به راحتی و سادگی به هم متصل خواهند شد. این روش برای اکسس پوینت ها ( و یا مودم و روترها) اجباری بوده ولی برای دستگاه های سرویس گیرنده وجود آن اختیاری است.

 

NFC یا Near Field Communication: در این روش کافی است دستگاه خواهان اتصال را در فاصله بسیار نزدیک دستگاه مرکزی بیسیم (یعنی همان اکسس پوینت، روتر یا مودم وایرلس) قرار داد تا تبادل رمز اجرا شده و دستگاه سرویس گیرنده به روتر متصل شود. این روش در همه دستگاه ها ساپورت نشده و در دستگاه های دارای WPS وجود آن اجباری نیست.

 

روش فلش USB: در این روش کلید وایرلس توسط یک فلش درایو USB از اکسس پوینت به کلاینت ها منتقل می شود. این روش نیز برای سازندگان دستگاه های وایرلس اختیاری می باشددکمه wps مودم ها چه کاری انجام می دهد؟

کاربردهای دکمه WPS در مودم وایرلس

 

به گزارش پارس ناز پس شما بواسطه یکی از روش های فوق براحتی و بدون داشتن دانش فنی درباره روش های رمز نگاری وایرلس، می توانید دستگاه سرویس گیرنده خود را با استفاده از پروتکل WPS، به شبکه بیسم موجود متصل کنید. به عنوان یک مثال ساده در مودم های بیسیم سری N تی پی لینک شما با فشار دادن دکمه WPS یا QSS خواهید دید که چراغ WPS یا QSS شروع به چشمک زدن خواهد نمود.

 

تا خاموش شدن این چراغ وقت دارید که دکمه WPS روی کارت شبکه خود را نیز فشار دهید تا کارت شبکه شما به مودم متصل شود. اگر کارت شبکه شما دارای دکمه فیزیکی WPS نیست ولی WPS را ساپورت میکند، معمولا در محیط ویندوز و با نصب کامل نرم افزار همراه کارت شبکه به شما این امکان داده خواهد شد تا بصورت مجازی و در محیط نرم افزاری عملکرد WPS را روی کارت شبکه فعال کنید.