پارس ناز پورتال

دندان درد را با این قرص ها تسکین دهید

دندان درد را با این قرص ها تسکین دهید

دندان درد را با این قرص ها تسکین دهید 

دندان درد یکی از بدترین  دردهایی است کـه در زندگی بـه سراغ ما می آید. قرص میتوانند تسکین دهنده این درد مزمن باشند. اگر چه با مراجعات دوره ای و معاینات منظم و افزایش بهداشت دهان و دندان ها، دندان دردهای غیرقابل پیش بینی و ناگهانی نسبت بـه گذشته دیگر کمتر برای مردم ممکن است پیش بیاید، اما دندان درد برای خیلی از مردم کماکان یک کابوس تلقی می شود.

 

چه وسط یک جلسه مهم کاری، چه شب هنگام خواب و چه در زمان صعود هواپیما، دندان درد ممکن است ما را گرفتار کند. بیشتر مردم هنگام دندان درد سراغ داروهای تسکین دهنده درد می روند اما اغلب این سوال برایشان پیش می آید کـه چه داروهایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند؟

دندان درد را با این قرص ها تسکین دهید

بهترین و موثرترین روش، خلاصی از دندان درد مراجعه بـه دندان پزشک است. تمام درمان هـای خانگی سنتی یا مدرن، دارویی و… در بهترین حالت میتوانند بـه طور موقت درد شما را برای مدت محدود تسکین دهند. تازه اگر بتوانند درد حاد شما را تسکین دهند، علت درد سر جای خود باقی می‌ماند

 

و شما باید بـه دندان پزشک مراجعه کنید تا علت درد را برایتان رفع کند، اما در مواردی کـه واقعا بـه دندان پزشک دسترسی ندارید، بهترین راه تسکین درد درمان هـای دارویی است کـه البته ملاحظات خودش را دارد. درمان هـای سنتی شاید بـه اندازه درمان هـای دارویی در تسکین درد درمان موثر نباشند. اما داروهای موثر بر دندان درد کدام اند؟ در ادامه، پاسخ این پرسش را خواهید گرفت.

 

ایبوپروفن

ایبوپروفن «با نام هـای تجاری Midol IB, Genpril, Advil, Smart Sense, Proprinal, Motrin IB» یکی از موثرترین و در دسترس ترین داروهای تسکین دندان درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف درست میتواند دندان درد شما را تسکین دهد طوری کـه بـه داروی دیگری نیاز نداشته باشید. ایبوپروفن در 2 دوز 200 و 400 میلی گرم در بازار دارویی ایران موجود است.

 

این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل تهیه است و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید «مثلا خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده بـه این دارو و…» می‌توانید آن را برای دندان درد خود استفاده کنید. شکل ژلاتینی کپسولی این دارو «با نام ژلوفن در ایران شناخته شده» جذب گوارشی راحت تری نسبت بـه قرص دارد.

 

کتوپروفن دارویی هم خانواده با ایبوپروفن است کـه اثر قوی ای بر تسکین دندان درد دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران بـه طور عمومی وجود ندارد. پیروکسیکام و کتورولاک در بازار ایران موجود است. کتورولاک از جمله داروهای این خانواده است کـه شکل تزریقی آن هم در بازار وجود دارد.

دندان درد را با این قرص ها تسکین دهیدآسپرین

در مواردی غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان درد است. آسپرین ضددرد و ضدالتهاب خوبی است و آثار جانبی کمی دارد. برای دندان درد کودکان نباید آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون بـه تاخیر می اندازد و بیمارانی کـه مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم هـای گوارشی دارند نباید از آن استفاده کنند.

 

استامینوفن

استامینوفن از داروهای موثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیا معروف است. هرچند خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضدالتهابی شناخته شده ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می شود.

 

در خانم هـای باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می شود. بـه گزارش پارس ناز  زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو میتواند مشکلات کبدی شدیدی ایجاد کند.

 

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها بـه طور مستقیم اثری روی دندان درد ندارند. بعضی از افرادی کـه دچار دندان درد می شوند بـه خیال این کـه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است، سرخود آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. در حالی‌کـه مصرف آنتی بیوتیک بـه تنهایی کمکی بـه کاهش درد نمی کند. در مواقع تورم و تب، آنتی بیوتیک ها ممکن است

 

در نظارت علائم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین اثر ضددردی ندارند.

 

ضددردهای مخدر

معروف ترین ضددرد مخدر کدیین است کـه در بازار ایران بـه صورت ترکیبی وجود دارد. ضددردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از انها برای دندان درد توصیه نمیشود. در برخی کشورها ضددردهای ترکیبی قوی تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی کدون هم برای دندان درد تجویز می‌شود

 

کـه در ایران این داروها فعلا برای تجویز دندان پزشکان در دسترس نیست. ترامادول و مخدرهای صناعی از این قبیل نباید برای دندان درد استفاده شوند.

 

مفنامیک اسید

معلوم نیست دقیقا چرا مفنامیک اسید بـه عنوان داروی تسکین دندان درد میان عامه مردم مطحر شده است. قضیه این است کـه حتی متاسفانه عده ای از داروخانه ها هم برای دندان درد بـه جای ایبوپروفن کـه داروی موثرتری برای تسکین دندان درد است، مفنامیک اسید می‌دهند.

 

مفنامیک اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان درد بهتر است و مفنامیک اسید بیشتر در دردهای عادت ماهیانه، میگرن و… تجویز می‌شود.

 

مسکن هـای ترکیبی

داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند کـه در درمان دندان درد موثر شناخته میشوند. این داروها اغلب بـه شکل کپسول و با نام هـای تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… عرضه میشوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد کـه بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه ها قابل تهیه است.

 

در کشور هـای دیگر داروهای ترکیبی ضددرد متنوعی کـه حاوی اکسی کدون «ضددرد مخدر» هستند، وجود دارند. هرچند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد تاثیر خوبی نشان داده اند ولی در مصرف انها باید احتیاط بیشتری نشان داد زیرا احتمال حساسیت با عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب هـای دارو ممکن است افزایش یابد.
دندان درد را با این قرص ها تسکین دهیدکورتون ها

دگزامتازون و بتامتازون از جمله داروهای کورتونی هستند کـه متاسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز انها بیش از حد لازم است کـه برای سلامت زیانبار است. برای دریافت کورتون از داروخانه تجویز پزشک ضروری و فروش انها بدون نسخه ممنوع است. کورتون هایی مانند دگزامتازون در دندان هـای معمولی نباید استفاده شوند.

 

اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلا در خط اول و دوم تجویز دندان پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی کـه ممکن است از آنها برای تسکین دندان درد استفاده نشود.