پارس ناز پورتال

دلیل چاق شدن افراد در فصل زمستان چیست؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
دلیل چاق شدن افراد در فصل زمستان چیست؟

دلیل چاق شدن افراد در فصل زمستان چیست؟ 

افراد در فصل سرد سال معمولا با اضافه وزن مواجه هستند که این امر دلیل خاص خودش را دارد. باز شدن اشتها در زمستان یکی از دلایل چاقی است. زمستان معمولا همراه می‌شود با مصرف نوشیدنی‌های داغ و پُرکالری، انواع کیک‌ها، جمع شدن دور آتش و انواع تفریحات لذت‌بخش دیگر. این رفتارهای وسوسه‌انگیز در کنار کاهش فعالیت‌های بدنی،

 

دریافت کالری‌ها را افزایش می‌دهند ولی سوزاندن آن‌ها را کم می‌کنند. نتیجه چنین اتفاقی، دریافت کالری مازاد است که درنهایت به اضافه‌وزن منجر می‌شود. زمستان معمولا همراه می‌شود با مصرف نوشیدنی‌های داغ و پُرکالری، انواع کیک‌ها، جمع شدن دور آتش و انواع تفریحات لذت‌بخش دیگر. این رفتارهای وسوسه‌انگیز در کنار کاهش فعالیت‌های بدنی،

 

دریافت کالری‌ها را افزایش می‌دهند ولی سوزاندن آن‌ها را کم می‌کنند. نتیجه چنین اتفاقی، دریافت کالری مازاد است که درنهایت به اضافه‌وزن منجر می‌شود.با این‌حال، فقط این روند و سرمای زمستان نیست که شما را چاق می‌کند. افسردگی ناشی از تغییرات فصلی نیز روی اشتهای افراد و خلق‌وخوی آنان تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، بدن ما از نظر ژنتیکی طوری برنامه‌ریزی شده است که کالری‌های بیشتری را در فصل زمستان دریافت کند.

 

افسردگی فصلی

 به گزارش پارس ناز زمستان برای بعضی از افراد، نوعی محرک افسردگی فصلی است. این مشکل معمولا با افسردگی در پاییز شروع می‌شود، در زمستان به اوج خودش می‌رسد و در بهار پایان می‌گیرد. علائم افسردگی فصلی بدین ترتیب هستند: غم و اندوه عمیق، تحریک‌پذیری عصبی، بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های لذت‌بخش، عدم تمرکز، خستگی بیش از حد و نیاز شدید به خواب.

 

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی فصلی، هوس استفاده از مواد غذایی کربوهیدراتی را تجربه می‌کنند و با تلاش برای ارضای این هوس‌های کاذب با افزایش وزن مواجه می‌شوند. داشتن رژیم غذایی سالم و کنترل هوس‌های غذایی، بخشی از برنامه درمانی افسردگی فصلی را تشکیل می‌دهند.