پارس ناز پورتال

دلایل شکننده شدن ناخن خانم ها

دلایل شکننده شدن ناخن خانم ها

دلایل شکننده شدن ناخن خانم ها 

خانم ها اگر برخی از نکات را رعایت کنند ناخن های سالم و زیبایی خواهند داشت،بعوان مثال کشیدن سوهان ناخن روی ناخن ها کار درستی نیست. فرقی نمی کند خانم باشید یا آقا. برای اینکه ناخن هایتان شکننده و حساس نباشند، باید به شیوه ای مناسب مراقب سلامت آنها باشید،

 

بخصوص زمانی که کار خانه و یا کارهای یدی انجام می دهید. در این بین نجویدن ناخن ها، مرطوب نگه داشتن آنها و استفاده از دستکش و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب شما را با عوامل اصلی شکنندگی ناخن ها بیشتر آشنا می کنیم.

 

در سال های گذشته بخصوص طی یک دهه اخیر، ناخن ها جایگاه ویژه ای در دنیای زیبایی خانم ها پیدا کرده اند. ناخن برخی از خانم ها تبدیل به تابلوهای پرنقش و نگار شده و اساسا کارکرد طبیعی آنها کمرنگ شده است.کمااینکه ناخن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نشان دهنده بهداشت فردی ما هستند، دنیای مد تاثیر خود را دارد و خوب است که همه به فکر سلامتی و زیبایی ناخن هایشان باشند.

 

ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند که با ویتامین ها و مواد معدنی موجود برای استحکام و سلامتی ناخن ها لازم و ضروری هستند. یادتان باشد که قبل از هر چیز ناخن سالم، زیبا دیده می شود.

 

در این مطلب شما را با عوامل اصلی شکنندگی ناخن ها بیشتر آشنا می کنیم.

ناخن ها را می جوید 

اگر عادت دارید ناخن هایتان را بجوید، نباید امید زیادی به زیبایی و سلامت آنها داشته باشید. جویدن ناخن ها که در دنیای پزشکی به نام «اونیکوفاژی» معروف است، به شدت در بین کودکان و برخی بزرگسالان رواج دارد. خیلی از افراد زمانی  که دچار اضطراب و استرس می شوند، شروع به جویدن ناخن هایشان می کنند و این کار باعث تخریب ناخن ها و حتی بروز عفونت های جدی می شود.

 

بنابراین اگر می بینید ناخن های مریض و زشتی دارید، باید بیشتر حواستان به آرامش روحی تان باشد، چون استرس به طور ناخودآگاه افراد را به جویدن ناخن تشویق می کند. در نتیجه قبل از هر کاری لازم است استرس تان را کنترل کنید و بیشتر به زیبایی ناخن هایتان اهمیت بدهید. بافت ناخن هایی که به طور روزانه جویده می شوند، تخریب شده و ناخن ها شکننده می شوند.

 

مراقب لاک ناخن تان نیستید 

بسیاری از خانم ها علاقه خاصی به استفاده از لاک ناخن دارند. این محصول آرایشی در انواع رنگ ها و بافت ها تولید می شود و استفاده از آن کار سختی نیست. با این حال برخی از خانم ها عادت دارند که با گذشت مدتی، لاک را ورقه ورقه کرده و با ناخن آن را بکنند.

 

این کار به ظاهر ساده و بی خطر، کاملا آسیب رسان است، چون باعث حساس و آسیب پذیر شدن اولین لایه محافظ ناخن می شود. اگر از رنگ لاک تان خسته شده اید و می خواهید آن را عوض کنید، به جای کندن آن، از استون و یا پد لاک پاک کن استفاده کنید که حاوی ترکیبات لازم برای پاک کردن لاک هستند.

 

سطح رویی ناخن را نیز سوهان می کشید 

سوهان کشیدن روی ناخن یک عادت نادرست بوده و توصیه نمی شود، چون همین کار کم اهمیت باعث حساس و آسیب پذیر شدن سطح ناخن شده و امکان تکثیر برخی باکتری ها و همچنین قارچ ها را افزایش می دهد.

دلایل شکننده شدن ناخن خانم ها

سوهان کشیدن روی ناخن یک عادت نادرست بوده و توصیه نمی شود‎

 

محکم لبه های ناخن را سوهان می زنید 

برخی افراد برای مدل دادن به ناخن هایشان، لبه های ناخن ها را سوهان می زنند، غافل از اینکه در حال آسیب زدن به ناخن هایشان هستند. با وجود این، آسیب وارد آمده به ناخن ها به سرعت بروز نمی کند، اما به تدریج ناخن ها حساس و شکننده می شوند.

 

مراقب کوتیکول ناخن نیستید 

کوتیکول یا قاعده ناخن، همان پوست نازک و ظریف ابتدای ناخن است. این بخش از ناخن معمولا نادیده گرفته می شود و افراد بسیار کمی به آن اهمیت می دهند. خیلی از افراد نیز با ناخن گیر یا چاقو و یا حتی با دندان این پوست نازک اطراف ناخن را جدا می کنند (تصویر بالا). تمام این کارها به سلامت و زیبایی ناخن لطمه می زند.

 

شاید تصورش برایتان سخت باشد. اما کوتیکول در سلامت ناخن ها اهمیت فوق العاده ای دارد و این پوست نازک بی دلیل تعبیه نشده است. کندن آن و یا نادیده گرفتن سلامت آن باعث شکنندگی و حساس شدن کل ناخن می شود. برای مراقبت هر چه بیشتر از ناخن و کوتیکول بهتر است از لوسیون مخصوص کوتیکول استفاده کنید.

 

ناخن هایتان را از آسیب های خارجی محافظت نمی کنید 

آیا می دانید که ترکیبات شیمیایی موجود در مواد شوینده خانگی بسیار آسیب رسان هستند؟ اگر نسبت به آسیب های این ترکیبات شیمیایی بی توجه باشید و آنها را نادیده بگیرید، به مرور ناخن هایتان آسیب دیده و شکننده می شوند.

 

در واقع عدم استفاده از دستکش در حین انجام کارهای منزل و دست زدن به مواد شوینده و خطرزا جزو عادت هایی هستند که به سلامت ناخن ها رحم نمی کنند.بنابراین توصیه می کنیم قبل از شستن ظرف یا کار کردن با شوینده ها و پاک کننده ها و همچنین قبل از دستکاری هر ماده خطرناکی مانند بنزین و غیره حتما از دستکش استفاده کنید.

 

از ناخن به جای ابزار استفاده می کنید 

ناخن ها انبردست، گیره، موچین ، چنگک و غیره نیستند. نباید از ناخن ها به جای ابزار کار استفاده کرد. اگر عادت دارید برای کندن یا خراشیدن اتیکت از روی محصولاتی که خریداری می کنید، از ناخن استفاده کنید، آسیب زیادی به سلامت ناخن ها زده و به مرور آنها را شکننده می کنید. از ابزار مخصوص هر کار استفاده کنید. توصیه می کنیم در حین انجام کارهای یدی، بیشتر به فکر ناخن هایتان باشید و از آنها محافظت کنید.

 

ناخن ها را مرطوب نمی کنید 

مانند تمام بخش های بدن و پوست، ناخن ها نیز نیاز به مرطوب شدن دارند تا قوی، محکم و سالم بمانند. علاوه بر اینکه لازم است آب بیشتری بنوشید، باید از کرم های مرطوب کننده مخصوص ناخن ها نیز استفاده کرده و بویژه کوتیکول ناخن را با دقت مرطوب کنید.

 

حرف آخر 

اگر هر یک از این عادت ها را دارید طبیعی است که ناخن هایتان به مرور شکننده، بدفرم و ناسالم شوند. بنابراین لازم است که از همین امروز این عادت ها را کنار بگذارید و بیشتر مراقب سلامتی دست ها و ناخن هایتان باشید.