پارس ناز پورتال

دلایل درد های رزومره در بدن ما چیست؟

دلایل درد های رزومره در بدن ما چیست؟

دلایل درد های رزومره در بدن ما چیست؟

درد احساسی تجربه رایج مانند نیشگون گرفتن انگشت، سوزش انگشت، قرار دادن نمک در زخم و ضربه‌زدن استخوان آرنج و دیگر حالت‌های ممکن می‌باشد. حال دلیل درد های روزمره در بدن انسان ها چه می تواند باشد و علت این نوع درد ها از کجا نشات میگیرد.

 

درد حسی ناخوشایند و تجربه‌ای احساسی همراه با آسیب بافتی واقعی یا آسیبی به نوعی دیگر از بافت می‌باشد.  در آزمون زیر با ما همراه باشید.

 

برخی مردم فکر می‌کنند موهایشان درد می‌کند.

اگر برای مدت طولانی موهای خود را به شیوۀ دم‌اسبی ببندید درک خواهید کرد که چرا برخی از مردم فکر می‌کنند موهایشان درد می‌کند. این حس از پایانه‌های عصبی در پوست که شامل فولیکول مو است ناشی می‌شود.

 

فولیکول‌ها کیسه‌های ریزی در پوست سر هستند که مو از آنجا می‌روید. درد یا ناراحتی در پوست سر یا مو تریکودینیا (trichodynia) نامیده می‌شود.

 

بسیاری از افراد که ریزش مو دارند می‌گویند موهایشان درد می‌کند و همین دلیلی بر افزوده شدن بر اضطراب آنها است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تریکودینیا با افسردگی، اضطراب و وسواس فکری یا رفتاری همراه است.

 

درد همیشه علامت بروز مشکل در جایی از بدن است

درد شیوه‌ای است که مغز برای ترجمۀ اطلاعات یک حس خاص به کار می‌برد و هر کس به شیوه‌ای متفاوت درد را احساس و تحمل می‌کند.

 

با اینکه درد می‌تواند سیستمی هشداردهنده باشد که به شما می‌گوید دستتان را از روی بشقاب داغ بردارید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید اما همیشه دلیلی برای هشدار نیست.

 

سوزش عضلات شما پس از یک ورزش طاقت‌فرسا می‌تواند نمونه‌ای از یک “درد خوب” باشد.

 

موقرمزها بیشتر از دیگر کسانی که موهای رنگی دارند نسبت به درد حساس هستند.

زنانی که موهایشان به طور طبیعی قرمزرنگ است، گاهی نسبت به زنانی که موهای تیره دارند، باید بیشتر مورد بیهوشی قرار بگیرند. ممکن است جهش ژنی که بر رنگ مو تأثیر می‌گذارد دلیل این امر باشد.

 

محققان معتقدند که این حس درد شدید ممکن است بسیاری از افرادی که موهای قرمز دارند را برای مراجعه به دنداپزشک بیشتر عصبی کند.

 

مطالعاتی که در مجلۀ انجمن دندانپزشکی امریکا به چاپ رسید نشان می‌دهد که مردان و زنان موقرمز، دو برابر بیشتر از کسانی که موهای تیره دارند، از رفتن به دندانپزشکی اجتناب می‌کنند.

 

رایج‌ترین بیماری دردناک چیست؟

اگر تاکنون به شما گفته باشند که هنگام برداشتن چیز سنگینی با پاهایتان آن را بلند کنید نه با کمرتان، این کار دلیل خوبی دارد. از هر 10 نفر 8 نفر به نوعی کمر درد مبتلا هستند و امریکایی‌ها سالانه 50 میلیارد دلار برای تسکین کمردرد هزینه می‌کنند.

 

کمردرد دلیل اصلی ناتوانی در امریکایی‌های زیر 45 سال است و دومین بیماری رایج است؛ سرماخوردگی معمولی، در مورد دوری از کار و مراجعه به پزشک، در رتبۀ اول قرار دارد.

 

دردهای رشد واقعی هستند.

پزشکان فکر می‌کنند حدود 20 درصد از کودکان بین 2 تا 12 سال، شب‌هنگام، دردهای خفیف تا شدیدی در پاهای خود دارند. با اینکه این دردها معمولاً “دردهای رشد” نام دارند کمی هم گمراه‌کننده هستند زیرا رشد به‌خودی‌خود درد ندارد.

 

پادرد می‌تواند به دلیل استفادۀ بیش از حد از عضلات باشد. برخی کودکان که این دردها را دارند ممکن است نسبت به درد حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

آب‌وهوا می‌تواند محرکی برای درد در برخی از افراد باشد.

افرادی که میگرن دارند می‌گویند تغییرات جوی باعث سردرد آنها می‌شود اما الگوهای دقیق جوی که سردرد را جلو می‌اندازد هنوز مشخص نشده‌اند و معلوم نیست چه نوع آب‌وهوایی سردرد را بیشتر می‌کند.

 

تحقیقات دانشگاه تافتز به این نتیجه رسید که درد آرتروز با هر 10 درجه کاهش دما افزایش پیدا می‌کند و این افزایش بارومتری فشار منجر به تحریک درد هم می‌شود.

 

افراد مبتلا به آسم ممکن است بعد از طوفان دچار حمله شوند زیرا باران موجب شکسته شدن ریزگردها به قطعات کوچکتر می‌شود و به راحتی می‌توانند استنشاق شوند.

 

زنان آستانۀ تحمل بیشتری برای درد دارند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که زنان آستانۀ تحمل بیشتری برای درد دارند زیرا بدن آنها برای تحمل درد زایمان تکامل یافته‌اند. محققان دانشکدۀ پزشکی دانشگاه استفورد در بیش از 72 هزار بیمار بزرگسال افزون بر 160 هزار شدت درد را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

 

و به این نتیجه رسیدند که زنان در بسیاری از طبقه‌بندی بیماری‌ها، مانند سینوزیت حاد، درد بیشتری را احساس می‌کنند. با این حال، محققان نمی‌توانند قاطعانه بگویند که آیا زنان و مردان واقعاً حس متفاوتی از درد دارند یا نه.

 

تفاوت بین درد مزمن و حاد

درد مزمن ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد و در همان حال سیگنال‌های درد در سیستم اعصاب در تب و تاب هستند. فیبرومبالژیا و اندومتریوز (درد دائمی رحم) نمونه‌هایی از بیماری‌های مزمنی هستند که با درد همراه‌اند.

 

درد مزمن بیشتر از سرطان، دیابت و بیماری قلبی بر بزرگسالان امریکایی تأثیر می‌گذارد. درد حاد معمولاً به طور ناگهانی به وجود می‌آید و ممکن است لحظه‌ای باشد یا تا چندماه طول بکشد.

 

ورزش می‌تواند به‌تدریج باعث کاهش درد شود.

در طی ورزش، بدن مواد شیمایی لذت از خود آزاد می‌کند. این ماده که اندورفین نام دارد به کاهش استرس و افسردگی که با درد به وجود می‌آیند کمک می‌کند.

 

ورزش‌های مرتب قلبی-عروقی و تحمل وزن موجب تقویت قلب، ریه و عضلات می‌شود و ورزش افراد مسن را زمین خوردن و شکسته شدن استخوان محافظت می‌کند. پیاده‌روی، شنا و دیگر ورزش‌های آبی به تسکین درد آرتروز کمک می‌کند.

 

همیشه قبل از شروع هر برنامۀ ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

یخ گذاشتن روی موضع رگ‌به‌رگ‌شده

کیسه‌های یخ پوست را بی‌حس می‌کنند، درد و گرفتگی را کاهش می‌دهد و تورم و التهاب را نیز کم می‌کند. یخ را روی زخم‌های باز و پوست سوخته یا تاول‌زده نگذارید.

 

کیسۀ یخ را تقریباً به مدت 20 دقیقه روی موضع رگ‌به‌رگ‌شده بگذارید. دو روز اول، این کار را چند بار در طول روز انجام دهید.

 

اگر آرتروز دارید:

آرتروز یک واژۀ عمومی برای گروهی از بیماری‌هاست که شامل استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می‌شود. آرتروز بر سیستم عضلانی-اسکلتی و مخصوصاً مفاصل تأثیر می‌گذارد.

 

مشکلات مفاصل که منشأ آن آرتروز است منجر به درد، التهاب و آسیب رسیدن به غضروف‌ها می‌شود. آرتریت روماتوئید بیماری خودایمنی مزمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت‌های بدن حمله می‌کند.

 

برخی اشکال آرتروز می‌تواند در اوایل کودکی رخ بدهد و برخی دیگر جوانان را مبتلا کند.

 

در مورد درد، نگرش مثبت داشته باشید.

مثبت‌اندیشی تأثیر بیشتری از ایجاد حس شادی در شما دارد؛ این کار می‌تواند نقش مهمی در مدیریت درد‌های مزمن داشته باشد. محققان دریافتند که افکار مردم بر درد‌های آنها تأثیر می‌گذارد.

 

افرادی که انتظار درد کمتری دارند درد کمتری احساس می‌کنند. طبق یافته‌های دانشگاه استنفورد، اثرات تسکین‌دهندۀ درد هنگامی که احساس شدید عشق به وجود می‌آید می‌تواند با داروهای مسکن مشابه باشد.

 

داروهایی که بیشتر برای کنترل درد توصیه یا تجویز می‌شوند:

قفسۀ داروهای شما احتمالاً پر از داروهایی مانند استامینوفن یا داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب شامل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن است. این داروها، که بدون نسخۀ پزشک هم در دسترس هستند، دردهای خفیف یا متوسط را کنترل می‌کنند.

 

تسکین‌دهنده‌های مخدر، که به عنوان نارکوتیکس یا مسکن هم شناخته می‌شوند، با مسدود کردن پیامِ درد در بدن عمل می‌کنند. برخی داروها، که در اصل برای درمان مشکلاتی به جز درد استفاده می‌شدند، می‌توانند برای بیماری‌های خاصی که همراه با درد هستند تجویز شود.

 

مثلاً برخی داروها مانند مسدودکننده‌های آزمایشی، داروهای ضدافسردگی خاص و ضدتشنج‌ها برای پیشگیری از میگرن مفید هستند.

 

اگر کمردرد دارید، باید روی تشک سفت بخوابید.

اگرچه، مدت زمان زیادی باور بر این است که تشک سفت برای افرادی مناسب است که قسمت تحتانی کمر آنها درد می‌کند هنوز هیچ شواهدی برای پشتیبانی از این نظریه وجود ندارد.

 

افرادی که می‌گویند هنگام خوابیدن روی تخت کمردرد دارند یا وقتی روی تشکی می‌خوابند که سفتی متوسطی دارد، نسبت به زمانی که روی تشک سفت‌تر می‌خوابند، درد کمتری حس می‌کنند.

 

تشک‌هایی که سفتی متوسطی دارند فشار کمتری به شانه‌ها و باسن وارد می‌کنند و وضعیت خواب طبیعی‌تری، اغلب در حالت جنینی، فراهم می‌کنند.

 

دندان‌درد علامت چیست؟

سینوس‌های شما حفره‌های هوایی روی گونه‌ها، پیشانی و اطراف و زیر بینی هستند که دارای خلط یا مخاط هستند. سینوس‌ها موهای ریزی به نام مژک دارند که خلط‌ها را از سینوس به سمت بیرون می‌رانند تا بتواند از بینی تخلیه شود.

 

وقتی غشای سینوس ملتهب می‌شود، به آن سینوزیت می‌گویند. علائم سینوزیت درد یا فشار در پیشانی، اطراف گونه‌ها و بینی است. احساس درد در فک و دندان نیز می‌تواند یکی از علائم باشد.

 

حساسیت‌های بینی یا سرماخوردگی اخیر که برطرف نشده است خطر ابتلا به سینوزیت را افزایش می‌دهد. استفادۀ زیاد از اسپرس بینی، شنا کردن، غواصی یا سیگار کشیدن هم تأثیری مشابه دارد.