پارس ناز پورتال

دعوای پدر و مادر جلوی فرزندان

دعوای پدر و مادر جلوی فرزندان

دعوای پدر و مادر جلوی فرزندان 

وقتی پدر و مادر بدون توجه به فرزند دعوا را شروع می کنند و بحث را ادامه می دهند در تمامی این لحظات فرزند آن ها نظاره گر است. کاملاً عادی است که گاهی والدینتان با هم دعوایشان شود. ممکن است پدر و مادر سر مسائل پولی؛ کارهای خانه یا گذراندن وقت با هم هم‌عقیده نباشند.

 

ممکن است درمورد مسائل بزرگ هم با هم اختلاف داشته باشند—مثل تصمیمات مهمی که باید برای خانواده گرفته شود. حتی ممکن است سر چیزهای خیلی کوچک هم که اصلاً مهم به نظر نمی‌رسد با هم مخالفت کنند—مثل اینکه شام چه داریم و اینکه کی چه وقت به خانه بیاید

 

گاهی اوقات والدین می‌توانند با وجود اختلافی که با هم دارند اما خیلی آرام با هم حرف بزنند، طوریکه هر دو آنها هم فرصت حرف زدن و هم شنیدن داشته باشند. اما خیلی‌وقت‌ها وقتی پدرومادرها با هم مخالفت می‌کنند، دعوایشان می‌شود.

 

بیشتر بچه‌ها وقتی پدرومادرشان با هم دعوا می‌کنند، نگران می‌شوند. صدای بلند آنها و جمله‌های عصبانی که به هم می‌گویند، باعث ترس و ناراحتی بچه‌ها می‌شود. حتی دعواهایی که در آن حرف نمی‌زنند—مثل وقتی که پدرومادر عصبانی رفتار می‌کنند و با هم اصلاً حرف نمی‌زنند—هم می‌تواند برای بچه‌ها ناراحت‌کننده باشد.

 

اگر دعوا مربوط به بچه‌ها باشد، ممکن است فکر کنند که آنها باعث دعوای پدرومادرشان شده‌اند. اگر بچه‌ها فکر کنند که تقصیر آنهاست ممکن است احساس گناه کنند یا حتی بیشتر ناراحت شوند. اما رفتار پدرومادرها هیچوقت تقصیر بچه‌ها نیست.
دعوای پدر و مادر جلوی فرزندانوقتی والدین دعوا می‌کنند یعنی چه؟

بچه‌ها معمولاً نگران این هستند که دعوای پدرومادرشان چه معنی می‌تواند داشته باشد. به گزارش پارس ناز ممکن است برای خودشان نتیجه‌گیری کنند و فکر کنند که دعوای آنها به این معنی است که دیگر همدیگر را دوست ندارند. ممکن است فکر کنند که والدینشان می‌خواهند از هم جدا شده یا طلاق بگیرند.

 

اما دعوای پدرومادرها معمولاً به این معنی نیست که آنها همدیگر را دوست ندارند یا می‌خواهند طلاق بگیرند. بیشتر وقت‌ها این دعواها فقط راهی برای خالی کردن عصبانیتشان بخاطر روز سختی که داشته‌اند است. همه آدم‌ها هرازگاهی کنترل خود را از دست می‌دهند و از کوره در می‌روند.

 

والدین هم درست مثل بچه‌ها ناراحت می‌شوند، ممکن است گریه کنند یا حرف‌هایی را به زبان بیاورند که منظور ندارند. گاهی‌اوقات یک دعوا ممکن است هیچ معنی جز اینکه پدریا مادرتان یا هر دو آنها از کوره در رفته است نداشته باشد. والدین هم درست مثل بچه‌ها اگر حالشان خوب نباشد و برای کار یا دغدغه‌های دیگر زندگی استرس زیادی داشته باشند، بیشتر دعوا می‌کنند.

 

وقتی والدین دعوا می‌کنند، بچه ‌ها چه حسی دارند؟

معمولاً بچه‌ها وقتی می‌بینند پدر و مادرشان دعوا می‌کنند ناراحت می‌شوند. شنیدن صدای داد زدن آنها و کلمات نامهربان خیلی سخت است. ناراحت و عصبانی دیدن والدین ممکن است باعث شود بچه‌ها بترسند.ممکن است بچه‌ها نگران یکی از والدینشان شوند. ممکن است نگران شوند که یکی از والدینشان خیلی ناراحت شده باشد

 

چون آن دیگری سر او داد زده است.ممکن است نگران این شوند که یکی از والدینشان آنقدر عصبانی شده که کنترل خود را از دست داده است. ممکن است نگران این شوند که والدینشان از دست آنها هم عصبانی باشند یا اینکه ممکن است به یکی آسیب برسد.

 

بعضی وقت‌ها دعوای پدرومادرها ممکن است باعث شود بچه‌ها گریه کنند. نگرانی و ناراحتی از دعوا والدین حتی ممکن است باعث شود بچه‌ها نتوانند بخوابند یا به مدرسه بروند.

 

وقتی والدین دعوا می‌کنند چه باید کرد

خیلی مهم است که به یاد داشته باشید که این والدینتان هستند که دعوا یا بحث می‌کنند نه بچه‌ها. به خاطر همین بهترین کار این است که خودتان را دارو دعوا نکنید و یک جای دیگر بروید تا از دعوا و مشاجره والدینتان دور بمانید. پس به اتاقتان بروید، در را ببندید، و خودتان را به یک کار دیگر مشغول کنید تا دعوای آنها تمام شود. این وظیفه بچه‌ها نیست که در دعوا دخالت کنند.

دعوای پدر و مادر جلوی فرزندان

وقتی دعوای والدین خیلی پیش برود

وقتی والدین دعوا می‌کنند ممکن است خیلی داد و بیداد و حرف‌های بد و نامهربان بشنوید. بااینکه خیلی از والدین این کار را می‌کنند، اصلاً درست نیست که با اعضای خانواده‌تان بدرفتاری کنید، حرف‌های زشت بزنید یا سر آنها داد بزنید.

 

بعضی‌وقت‌ها ممکن است دعوای والدین خیلی پیش برود و والدین وسایل خانه را پرت کنند یا حتی زدوخورد کنند. این چیزها اصلاً درست نیست. وقتی دعوای والدینتان وارد برخوردهای فیزیکی اینچنینی شود، والدین باید یاد بگیرند که عصبانیت خودشان را کنترل کنند. شاید به کمک یک بزرگتر دیگر نیاز باشد تا این مسئله را به آنها بگوید.

 

بچه‌هایی که در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که دعوای پدرومادرشان معمولاً خیلی پیش می‌رود، باید یک نفر بفهمد که چه اتفاقی می‌افتد. حرف زدن درمورد این دعواها با یکی از اقوام نزدیک، معلم مدرسه، مشاور مدرسه یا هر بزرگتر دیگری که به او اعتماد دارید، خیلی مهم است.

 

اگر به کسی صدمه برسد

بعضی‌وقت‌ها والدینی که دعوا می‌کنند آنقدر کنترلشان را از دست می‌دهند که ممکن است به همدیگر آسیب برسانند و بعضی وقت‌ها ممکن است به بچه‌ها هم صدمه برسد. اگر این اتفاق افتاد، باید به یک بزرگتر دیگر خبر دهید تا به خانواده کمک کنند تا به کسی صدمه نرسد.

 

اگر دعوا کردن در خانواده از کنترل خارج شود و بخاطر این دعواها به کسی آسیب برسد، یا اگر اعضای خانواده از دعوا کردن خسته شوند، کسانی برای کمک هستند. مشاوران خانواده می‌دانند چطور باید به خانواده‌ها کمک کنند تا با مشکلاتشان کنار بیایند.

 

آنها می‌توانند به اعضای خانواده آموزش دهند که چطور به حرف‌های هم گوش دهند و بدون داد و بیداد احساسات خود را بیان کنند. بااینکه کمی زمان، تلاش و تمرین می‌خواهد اما خانواده‌های می‌توانند یاد بگیرند که با هم بهتر کنار بیایند.

 

آیا اشکالی ندارد که والدین گاهی اوقات با هم دعوا کنند؟

دعوا کردن گاه‌به‌گاه والدین اگر باعث شود بتوانند احساسات خود را بیان کنند اشکالی ندارد و طبیعی است. خیلی مهم است که اعضای خانواده حرف‌ها و احساسات خود را بیان کنند و در دل خود نریزند، حتی اگر با هم اختلاف دارند. نکته خوب درمورد اختلاف داشتن این است که بعد از آن معمولاً همدیگر را بهتر درک می‌کنند و به هم نزدیک‌تر می‌شوند.

 

والدین به دلایل مختلف با هم دعوا می‌کنند. ممکن است روز سختی را سر کار داشته‌اند یا حالشان خوب نباشد و خسته باشند. والدین هم درست مثل بچه‌ها وقتی حالشان خوب نیست ممکن است ناراحت شوند و احتمال اینکه دعوا کنند بیشتر باشد. اکثر اوقات، دعواها خیلی زود برطرف می‌شود، والدین از هم معذرت می‌خواهند و آشتی می کنند و همه دوباره حالشان خوب می‌شود.
دعوای پدر و مادر جلوی فرزندانخانواده ‌های سالم و خوشبخت

هیچ خانواده‌ای کامل نیست. حتی در خوشبخت‌ترین خانواده‌ها هم گاهی اوقات دعوا و مشاجره پیش می‌آید. معمولاً اعضای خانواده باید بتوانند چیزهایی که اذیتشان می‌کند را آزادانه بیان کنند. اینطوری همه حالشان بهتر می‌شود و زندگی دوباره به حالت عادی برمی‌گردد.

 

اینکه عضوی از یک خانواده باشید یعنی هرکس باید تلاش کند زندگی را برای بقیه اعضای خانواده بهتر کند. دعوا پیش می‌آید و هیچ اشکالی ندارد اما با عشق و محبت و درک و کمی تلاش، خانواده‌ها می‌توانند تقریباً هر مشکلی را حل کنند.