پارس ناز پورتال

در روزهای گرم این نوشیدنی ها را نخورید

در روزهای گرم این نوشیدنی ها را نخورید

در روزهای گرم این نوشیدنی ها را نخورید 

در روزهای گرم خطر گرمازدگی برای ما وجود دارد و باید به نکته های سلامت دقت کنیم.نوشیدنی های ممنوعه در فصل گرما را به شما معرفی می کنیم. خیلی گرم‌تان است و خیسِ عرق هستید، و دنبال چیزی می‌گردید که تشنگی‌تان را برطرف کند.

 

آیا هر نوشیدنی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ عجله نکنید – تجربه ثابت کرده است برخی نوشیدنی ها می‌توانند واقعا کم آبی بدن‌تان را بدتر کنند.در ادامه، به دو نوشیدنی اشاره می‌کنیم که باید در روزهای گرم از خوردن‌شان اجتناب کنید.

 

۱. نوشابه‌های گازدار

می‌دانید نوشابه‌های گازدار الکلی خطر ابتلا به دیابت، و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند و در طولانی مدت سلامت دندان‌های‌تان را نیز به خطر می‌اندازند، ولی نوشابه‌های گازدار معمولی نیز می‌توانند تاثیری سریع بر سلامتی داشته باشند: کم آب شدن بدن.

 

پژوهش‌گران انجمن فیزیولوژی امریکا دریافتند مصرف نوشابه‌های گازدار – که عده‌ای برای آب‌رسانی به بدن آنها را می‌نوشند – در حقیقت، کم‌آبی بدن را بدتر می‌کنند و در مقایسه با آب معمولی یا آب‌های طعم‌دار (یا شیرین‌شده با شکر برگ) می‌توانند آسیب‌های کلیوی را تشدید کنند.

 

علی‌رغم این‌که این پژوهش بر روی موش‌ها انجام شد، پژوهش‌گران هم‌چنان معتقدند آدم‌هایی که مرتبا از نوشابه‌های گازدار برای رفع تشنگی‌شان استفاده می‌کنند دچار مشکلات جدی خواهند شد. اگر هم‌چنان دوست دارید در روزهای گرم تابستان یک نوشیدنی شیرین و حباب‌دار بنوشید، آب میوه‌ی تازه را با آب گازدار مخلوط کنید و بنوشید.

 

2. قهوه یا چای

سابقا اعتقاد داشتند هرگونه نوشیدنی کافئین‌دار خطر کم‌آبی را در بدن افزایش می‌دهد. ولی پژوهش‌گران به تازگی دریافتند آدم‌هایی که مرتبا به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر قهوه یا چای عادت دارند، از نظر کم‌آبی در معرض خطر نیستند.

 

مانجیری می‌گوید: “‌آن‌هایی که دائما نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر چای سرد یا قهوه می‌نوشند، می‌توانند در طول روز آب مورد نیاز بدن‌شان را از این طریق تامین کنند.‌” ولی اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که لذت نوشیدن چای قند پهلو را درک نکرده‌اید، یک روز گرم تابستانی فرصت مناسبی برای تجربه‌ی این لذت نیست.

 

مانجیری می‌گوید: ” برای آن‌هایی که به مصرف ‌نوشیدنی‌های کافئین‌دار عادت ندارند، این قبیل نوشیدنی‌ها می‌تواند مضر و خطرناک باشد، به ویژه در روزهای گرم تابستان.‌” ولی طرفداران پر و پا قرص قهوه یا چای هم باید در عصرهای تابستان کمی از زیاده‌روی خودداری کنند. وی می‌گوید: “‌اگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار تنها منبع تامین آب بدن‌تان است، اکیدا توصیه می‌کنم در طول روز کمی آب نیز بنوشید.‌”