پارس ناز پورتال

درباه چای سفید چه می دانید؟

درباه چای سفید چه می دانید؟

درباه چای سفید چه می دانید؟ 

با چای سیاه و چای سبز آشنایی کامل داریم.اما بهتر اسـت بدانید کـه چای سفید هم وجوددارد و مـا دراین پست آن رابه شـما معرفی می‌کنیم. 

 

چای سفید مانند چای سیاه و سبز، از گیاه Camellia Sinensis بـه دست می آید. چای سفید، برگ‌هاي این گیاه هستند کـه قبل از باز شدن بطور کامل برداشت می شوند. دراین وضعیت برگ‌ها بـه صورت جوانه‌هایي با غلاف پرزدار متمایل بـه نقره‌اي می‌باشند. چای سفید حتی کمتر از چای سبز تحت فرآوری قرار می گیرد.

 

در تهیه چای سفید، برگ‌هاي چای در شرایطی قرار می گیرند كه بـه آرامی پژمرده و خشک می شوند، بنابر این كمترین میزان اكسیداسیون را متحمل خواهند شد و بهمین علت چای سفید از نظر طعم و مزه با چای سبز و سیاه متفاوت اسـت.

 

نوع فرآوری چای سفید سبب شده اسـت کـه این نوع چای دارای کافئین کمتر، طعم ملایم و مایل بـه شیرین باشد. چای سفید نسبت بـه سایر چای‌هاي سنتی کمیاب‌تر و گران‌تر اسـت. ترکیبی بنام میریستین تری‌گلیکوزید در چای سفید وجوددارد کـه در سایر چای‌ها یافت نمیشود. 

 

خواص درمانی چای سفید بدلیل وجود ترکیبات پلی‌فنولی بیشتر، قویتر از چای سبز اسـت. در ادامه بـه خواص چای سفید میپردازیم: 

 

چای و شادابی پوست

چای سفید سبب شادابی پوست شده و چروکیدگی پوست رابه تعویق می‌اندازد.

 

چای سفید و سلامتی دهان و دندان

فلورین موجود در چای سفید سبب محکم شدن ساختار داخلی دندان شده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیري میکند. 

 

چای سفید و سلامتی مغز و اعصاب

چای سفید سبب کاهش میزان استیل کولین در سلول‌هاي مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلول‌هاي مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود. از طرف دیگر، درصد بالای آنتی اکسیدان‌هاي موجود در چای سفید، مانع از تخریب سلول‌هاي مغزی و بروز بیماری پارکینسون می شود.

 

چای سفید و کاهش وزن

چای سفید نسبت بـه چای سبز در کاهش وزن و کاهش توده چربی موثرتر اسـت. چای سفید از طریق افزایش متابولیسم پایه، تجمع چربی در بدن را کاهش میدهد. شایان ذکر اسـت کـه درصورت رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، اثرات کاهندگی وزن توسط چای سفید سریع‌تر اثرات خودرا نشان می دهد. 

 

چای سفید و ضد سرطان

چای سفید دارای میزان كاتچین بالاتری نسبت بـه چای سبز اسـت. کاتچین یک ترکیب آنتی اکسیدانی اسـت کـه میتواند از تشکیل سلول‌هاي سرطانی و آسیب بـه سلول‌ها پیشگیری کند. در افراد مبتلا بـه سرطان، مصرف مداوم چای سفید میتواند از پیشرفت سریع بیماری نیز پیشگیري کند. 

 

چای سفید و کاهش چربی خون

كاتچین موجود در چای سفید، ‌فعالیت لیپاز پانکراسی «آنزیم مسئول هضم چربی‌ها» را مهار می‌كند. در نتیجه، شكسته شدن چربی و تبدیل آن بـه اجزای قابل جذب با سرعت بسیار كمتری انجام میشود. چای سفید در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون و افزایش کلسترول خوب «HDL-C» موثر اسـت، بنابر این میتواند برای پیشگیری از ابتلا بـه بیماری‌هاي قلبی- عروقی مفید واقع شود. 

 

چای سفید و پیشگیری و کمک بـه درمان دیابت

مصرف مداوم چای سفید درکنار رژیم غذایی مناسب و پیگیری بیماری، می تواند از افزایش قند خون و بـه دنبال آن عوارض ناشی از دیابت پیشگیری کند. یکی از مكانیسم‌هاي احتمالی چای سفید، ‌مهار فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده «آنزیم لازم جهت هضم نشاسته» اسـت.

 

با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته بـه آهستگی می‌شكند ودر نتیجه قند خون با سرعت كمتری بالا می رود. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی چای سفید از آسیب بـه سلول‌هاي بتای پانکراس و ابتلا بـه دیابت میتواند پیشگیری کند. 

 

سایر خواص

از سایر خواص چای سفید میتوان بـه اثرات کمک درمانی آن در بیماری‌هاي آرتریت روماتوئید، پرفشاری‌خون، آسم و بیماری‌هاي کبدی و هم چنین اثرات آن در جلوگیري از ایجاد لخته‌هاي خونی و سكته  اشاره کرد.