پارس ناز پورتال

دخالت والدین در زندگی مشترک همسران

دخالت والدین در زندگی مشترک همسران

دخالت والدین در زندگی مشترک همسران 

دخالت والدین در زندگی همسران واقعا کار غلطی است و منجر به تلخ شدن زندگی برای زوج های جوان می گردد. زوجینی که زندگی خود را به تازگی شروع کرده اند قاعدتا با مشکلات مختلف مواجه خواهند شد وظیفه والدین آن ها در این زمینه چیست آن ها تا چه حد می توانند

 

در زندگی آن ها دخالت کنند مسیر ازدواج بسیار پرپیچ و خم و ناهموار است تصمیم گیری های مهم و مختلفی در زندگی زوجین می تواند آن ها را به سمت والدین برای مشاوره بکشاند .باید تصمیم گیری های کوچک را به فرزندان آموخت تا در زمان تصمیم گیری های بزرگ بتوان به فرزندان اعتماد کرد.

 

یکی از این تصمیمات مهم ، تصمیم برای ازدواج است. ازدواج چیزی است که تمام افکار آدمی را به خود مشغول می سازد. ازدواج، مهمترین قدمی است که یک فرد در زندگی بر می دارد. این اقدام می تواند تمام زندگی یک فرد را از نو بسازد و یا خراب کند. می تواند باعث رشد همه جنبه از اخلاق فرد گردد و یا وی را تبدیل به انسانی افسرده و شکست خورده کند.

 

همانطور که فرزندان به سمت بزرگسالی می روند باید تصمیم گیری را یاد بگیرند و انتخاب کردن را تمرین کنند و با پیامد انتخابشان مواجه شوند. دستور دادن های والدین مانع از یادگیری فرزندان می شود. تسلیم شدن نیز تصمیم گیری را به فرزندان یاد نمی دهد.

 

وقتی والدین دست از کنترل فرزندان بردارند آنها شروع به تغییر می کنند. اما تغییر هیچگاه یک شبه اتفاق نمی افتد. ممکن است کارها ابتدا بدتر شود و سپس رفته رفته بهبود یابد. وقتی والدینی که قبلا تسلیم می شدند ، علاقه و توجه نشان دهند، فرزندان احساس می کنند والدینشان آنها را بیشتر دوست دارند

 

و احترام بیشتری برایشان قایل هستند. به این ترتیب فرزندان به تدریج می توانند به والدینشان بیشتر اطمینان کنند. البته باز هم تاکید می کنیم که این تغییرات یک شبه رخ نمی دهد و احتمال دارد کمی طول بکشد تا فرزندان احساس مسئولیت کنند.

 

باید تصمیم گیری های کوچک را به فرزندان آموخت تا در زمان تصمیم گیری های بزرگ بتوان به فرزندان اعتماد کرد.یکی از این تصمیمات مهم ، تصمیم برای ازدواج است.متاسفانه برخی خانواده ها با پیاده نمودن الگوهای غلط معاشرتی و هزینه ای، مانعی بر سر راه ازدواج به موقع و آگاهانه جوانان قرار داده اند، لذا باید برای رهایی، از این رسوم غلط فرهنگ سازی لازم است.

 

ازدواج چیزی است که تمام افکار آدمی را به خود مشغول می سازد. ازدواج، مهمترین قدمی است که یک فرد در زندگی بر می دارد. این اقدام می تواند تمام زندگی یک فرد را از نو بسازد و یا خراب کند، ممکن است وجود و شخصیت وی را بنا کند و یا متلاشی سازد. می تواند باعث رشد همه جنبه از اخلاق فرد گردد و یا وی را تبدیل به انسانی افسرده و شکست خورده کند.

 

ازدواج ارتباطی است که دارای ویژگی های بی نظیر و گسترده ای است. به عبارت دیگر همزیستی زوجین در درون خانواده موجب چنان ارتباط عمیق و همه جانبه ای می شود که بی هیچ شک قابل مقایسه با هیچ یک از دیگر ارتباطات انسانی نمی باشد به نحوی که قرار داد ناشی از آن دارای نوعی تقدس است.

 

البته نقش پدر و مادر در زندگی هر فردی آنقدر پر رنگ و واضح است که نیازی به توضیح ندارد. اما گاهی شرایطی به وجود می آید که لازم است والدین به ایفای نقش متفاوتی پرداخته و علاوه بر پدر یا مادر بودن ، در جایگاه یک دوست، مشاورو غم خوار نیز برای جوان خود ظاهر شوند. یکی از این جایگاه ها زمانی است که خانواده به ثمر نشسته و فرزندان در سن ازدواج قرار گرفته اند.

 

بر همین اساس است که خانواده ها در امر ازدواج مهمترین راهنما برای فرزندانشان محسوب می شوند و خانواده هایی که توانایی برقراری ارتباط خوب با جوان خود را دارند ؛ لازم است مواردی را حتما مد نظر داشته باشند:
فقط پیشنهاد دهنده باشید

 

والدینی که سعی می کنند دنیا و به خصوص مسیر ازدواج را از زاویه دید جوان خود نگاه کنند، و با فرزند در مسیر ازدواج خود هم قدم شده و احساس درونی او را جستجو کنند؛ می توانند او را به یک ازدواج موفق رهنمون سازند. در یک جمله بهتر است اینگونه بیان شود که لازم است تا والدین دنیا را از دید فرزند خود ببینند تا میزان علاقه او به فرد مورد نظرش یا به زندگی آینده اش را درک کنند.

 

والدین باید سعی کنند در چنین زمانی در نقش یک پیشنهاد دهنده ظاهر شوند و به صورت بدون تاکید و خیلی دوستانه منظور خود را در قالب یک پیشنهاد برای فرزند خود اعلام کنند.

 

به فرزند‌تان فرصت انتخاب بدهید
پدر و مادر نقش یک راهنما و کمک ‌دهنده را برای فرزندان خود دارند. در زمان گذشته به دلیل آن‌که محرک‌های بیرونی کمتر بوده است، اگر پدر و مادر برای ازدواج فرزند تصمیم می‌گرفتند، احتمال موفقیت فرزندان در زندگی مشترک بیشتر بود.

 

اما در جامعه امروز ما به دلیل محرک‌های خارجی توقعات هر دو جنس برای همسرگزینی بالا رفته است لذا فرصت دادن به فرزندان برای این انتخاب مهم بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

 

فرزندان را به حال خود رها نکنید
برخی والدین بر این عقیده‌اند که اگر در زندگی فرزندشان دخالت کنند، احتمال این‌که فرزند بعدها مشکلات و کمبودهای زندگی خود را از چشم آنها ببیند، زیاد است. بنابراین فرزند را در سن ازدواج آزاد می‌گذارند تا خود تصمیم گرفته و برای خود همسریابی کند، اما به گفته نصیر عابدینی، این‌که پدر و مادر به جای فرزند تصمیم‌گیری کنند یا آن‌که فرزند را به حال خود رها کنند هر دو کاری نادرست

 

زیبایی‌های زندگی مشترک را برای فرزندان بیان کنید
یکی از راهکارهای مهم در امر تشویق جوانان به ازدواج، بیان شیرینی‌های زندگی مشترک برای جوانان است. البته موفقیت در این امر منوط به ان است که واقعا خود والدین نیز یک عمر با گذشت و فداکاری و رضایت در کنار هم زندگی کرده باشند و الگوی عملی خوبی برای فرزندان خود باشند.

 

فرهنگ ساده‌زیستی را برای فرزندتان نهادینه کنید
گاهی شرایطی به وجود می آید که لازم است والدین به ایفای نقش متفاوتی پرداخته و علاوه بر پدر یا مادر بودن ، در جایگاه یک دوست، مشاورو غم خوار نیز برای جوان خود ظاهر شوند. یکی از این جایگاه ها زمانی است که خانواده به ثمر نشسته و فرزندان در سن ازدواج قرار گرفته اند.

 

گرایش به تجملات، سخت ‌گیری خانواده‌ها مانع از شکل گیری ازدواج‌ها آسان در کشور شده و تاخیر در ازدواج سبب افزایش بی‌بند و باری در جامعه می‌شود.متاسفانه برخی خانواده ها با پیاده نمودن الگوهای غلط معاشرتی و هزینه ای، مانعی بر سر راه ازدواج به موقع و آگاهانه جوانان قرار داده اند، لذا باید برای رهایی، از این رسوم غلط فرهنگ سازی لازم است.

 

با توجه به اینکه امروز افزایش تجملات و هزینه های بی مورد موجب فرار برخی جوانان از ازدواج به موقع شده، خانواده ها باید با نهادینه سازی الگوی ازدواج آسان و به موقع، جوانان را یاری کنند و زمینه ساز این سنت نیکوی اجتماعی باشند.

 

ازدواج هسته اول ایجاد خانواده و به نوبه خود، واحدی در سنگ بنای جامعه انسانی است. ازدواج زمینه ساز مطلوب ترین فرصت برای زیباترین تلاقی چشم ها، گیراترین تبادل کلام ها، استوارترین گام ها، تجلی متعالی ترین ارزش ها و محبوب ترین کانون نزد خالق متعال است.

 

ازدواج ، به وجودآورنده مطمئن ترین و آرام بخش ترین رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودّت و ایثار است. این پیوند مقدّس، روان پرالتهاب و مضطرب جوان را به ساحل آرامش نزدیک می کند و او را در دریایی از صفا و مودّت غوطه ور می سازد و موجب می شود تا این دو همسر جوان در کنار همدیگر، با نشاط زندگی مشترک را آغاز کنند.

 

البته این نتیجه وقتی حاصل می گردد که در انتخاب همسر و تشکیل خانواده، معیارهای شرعی و اخلاقی و منطقی رعایت شود.به همین دلیل است که نقش والدین در بروز یک ازدواج موفق بسیار ارزشمند است و والدین باید تمام امکانات مادی و معنوی خود را به درستی به کار برند تا از فرزندان خود به درستی حمایت کرده و فرصت یک ازدواج سرشار از سلامت و موفقیت را رقم زنند.