پارس ناز پورتال

دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس ناز

دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس ناز

دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس ناز

در این پست مطالب مفید پزشکی و سلامت را برای شما بصورت مجله آورده ایم.امیدواریم خواندن آنها برای شما مفید واقع شود. 

 

.:: فوق العاده مهم برای خانم ها و دخترخانم ها ::.

دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازقدرت باروری همیشه موضوع داغ محافل علمی بوده،‌ گاه و بیگاه محققانی عوامل محیطی موثر بر باروری و سلامت بدن را مورد بحث قرار می‌دهند.

 

چنان که در یکی از تحقیقات اخیر تاکید شده پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و چسبان، جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند. همین یک جمله کافی بود تا باعث شود نظر یکی از بر‌ترین متخصصان نازایی را در این زمینه و مسائل مشابه آن جویا شویم تا حقیقت و شایعه از هم جدا شود.

 

شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند
یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوار‌ها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل “کاندیدیاز” بیشتر می‌شود.

 

علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت‌تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند. از طرف دیگر این شلوار‌ها به علت سایشی که با ریشه مو‌ها دارند بخصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده‌اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه مو‌ها شوند. این عفونت “فولیکولیت” نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

 

لباس زیر تنگ هم نپوشید
لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگتری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آن‌ها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند.

 

الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند. علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آن‌ها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا‌‌ همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

 

شستن لباس زیر راه و رسم مخصوص دارد
هر بار که لباس زیر یا هر لباس جدید دیگری خریداری می‌کنید باید آن را قبل از استفاده بشویید. اگر جنس لباس از نخ باشد می‌توانید آن را با درجه حرارت بالا حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌گراد بشویید اما بیشتر الیاف شیمیایی در این دما فرم اولیه و حالت کش دارشان را از دست می‌دهند بنابراین این لباس‌ها را بهتر است برای اولین بار در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه شست‌وشو دهید.

 

نکته دیگر اینکه لباس‌های زیر را قبل از شست‌وشو از سایر لباس‌ها جدا کنید و لباس زیر هر گروه سنی و جنسی را جدا از هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شست‌وشو نیز بهتر است آن‌ها را جلوی آفتاب خشک کنید. در صورت امکان قسمت وسط آن‌ها را نیز اتو بکشید.

 

هر یک ساعت از جای خود بلند شوید
نشستن‌های طولانی مدت و بی‌حرکت می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی را در خانم‌ها بیشتر کند، به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌هایی که شغل‌های پشت میزی دارند و مجبورند ساعت‌های طولانی در یک مکان بنشینند

 

همیشه همراه با خود محلول شست‌وشو بانوان داشته باشند و یک یا دوبار در روز از آن استفاده کنند یا اینکه اگر ممکن است در هر ساعت یک بار حداقل از جای خود بلند شوند و برای ۵ دقیقه راه بروند. این راه رفتن خود باعث تهویه و کاهش احتمال عفونت می‌شود.

 

گرمای زیاد، واریس و بواسیر را تشدید می‌کند
گرما به اندازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ندارد. برخلاف تخمدان‌ها در خانم‌ها، بیضه‌ها در آقایان خارج از بدن قرار دارد و دمایشان باید کمتر از ۳۷ سانتی‌گراد باشد. با این حال استفاده از درجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود.

 

از این لحاظ که بالا رفتن درجه حرارت معمولا باعث می‌شود رگ‌های پا نیز درجه حرارتشان بالا رود و درنتیجه هم در ناحیه تناسلی و هم در سطح پا‌ها احتمال ایجاد واریس افزایش می‌یابد. این واریس‌ها حتی ممکن است در بارداری با خونریزی همراه باشند.

 

استفاده از صندلی‌های گرمکن‌دار اتومبیل نیز اگر مکرر و طولانی باشد می‌تواند واریس و بواسیر را در خانم‌ها تشدید کند، بنابراین بهتر است گرمکن همیشه روشن نباشد و به مدت زیاد استفاده نشود. درمقابل گرما، سرما به تنهایی مشکلی برای ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.

 

.:: معرفی 6 نوشیدنی آرام بخش ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازاز فشار کار روزانه و ترافیک خسته شده‌اید و دچار اضطراب و عصبانیت شده‌اید و دوست دارید با خوردن یا نوشیدن چیزی آرام شوید؟ در ادامه با 6 نوشیدنی آرامش بخش آشنا می‌شوید:

 

چای سبز
این نوشیدنی حاوی ترکیبی آرام بخش به نام theanine است که اضطراب را کاهش می دهد.

 

سنبل الطیب
این گیاه دارویی که سبب کاهش عصبانیت، اضطراب و بی خوابی می شود را پیش از خواب با چای دم کرده و می نوشند.

 

آب آلبالو
نتیجه مطالعه پژوهشگران دانشگاه توکیو نشان داد، نوشیدن روزانه نیم لیتر آب آلبالو کیفیت خواب شبانه را افزایش می دهد و سبب کاهش استرس و فشارهای عصبی می شود.

 

چای سیاه
نتیجه مطالعه دانشمندان بریتانیایی در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داد، نوشیدن چای سیاه در طول شش هفته سبب کاهش میزان هورمون کورتیزول و استرس در مردان می شود.

 

شیر
شیر حاوی ماده ای به نام سروتونین است که سبب بهبود خلق و خو و آرامش می شود. علاوه بر این، کلسیم و منیزیم موجود در این نوشیدنی به کاهش فشار خون کمک می کند. نوشیدن شیر گرم آرام بخش است.

 

آب سبزیجات تازه
نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات – کرفس، کلم پیچ و اسفناج – که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می کند.

 

.:: معجزه محبت مادری را بدانید ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازرفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد. تحقیقات نشان می دهند کسانی که در دوره کودکی از محبت مادری کافی برخوردار بوده اند در بزرگسالی بهتر می توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند. در آغوش گرفتن و ابراز محبت کلامی به کودکان موجب افزایش مقاومت روحی و عاطفی در بزرگسالی می شود.

 

برای انجام این تحقیق ۵۰۰ فرد امریکایی از دوره کودکی تا بزرگسالی مورد بررسی قرار گرفتند. رفتار مادران در حوالی ۸ ماهگی کودکان سنجیده شد. سپس در ۳۰ سالگی فرزندان از آنها خواسته شد پرسشنامه ای را درباره شرایط روحی، عاطفی و اجتماعی خود پاسخ دهند.

 

نتایج نشان داد کودکانی که محبت کافی از مادرانشان دریافت کرده بودند استرس کمتری دارند و این نوع محبت موجب کاهش فشارهای روحی و بهبود مهارت های زندگی و روابط اجتماعی در آنها می گردد.

 

این تحقیق ثابت می کند رفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد، البته نقش سایر عوامل از جمله نحوه تربیت، مدرسه و جامعه را نیز نمی توان نادیده گرفت.

 

.:: فواید ورزش منظم برای سلامت جسمی ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازورزش منظم نه تنها موجب سلامت جسمی فرد می شود بلکه وضعیت روحی وی را نیز بهتر می کند. احساس تنش، افسردگی، عدم کفایت و نگرانی ها با ورزش منظم به نحو چشمگیری کاهش می یابد. تجربه نشان داده است که انجام ورزش به تنهایی تأثیر شگرفی روی بهبود خلق و خو و توان آدمی در مواجهه با شرایط و موقعیت های استرس زای زندگی دارد.

 

بر اساس مطالعه اخیری که نتایج آن در مجله علمی اپیدمی شناسی آمریکا به چاپ رسیده است، افزایش مشارکت در برنامه های ورزشی، تمرینات بدنی و فعالیت های جسمانی به طور موثری باعث کاهش علایم افسردگی (احساس اینکه زندگی بی ارزش است)، بی قراری و اضطراب (تنش و بی قراری بدن) و احساس کسالت (بی خوابی، احساس فرسودگی) می شود.

 

بهبود عملکرد قلبی-عروقی، بهبود انقباض عضلانی قلب، تقلیل فشارخون و کاهش میزان کلسترول خون، کاهش ترشح آدرنالین و نورآدرنالین، بهبود مصرف اکسیژن و ریزمغذی ها، احساس افزایش اعتماد به نفس و افزایش سطح انرژی بدن از دیگر فواید ورزش کردن است.

 

.:: آشنایی با الفبای سلامت در مدرسه ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازبرای درس خواندن باید ذهن شما تمركز كافی داشته باشد و خوردن یك صبحانه سالم و مقوی به شما كمك می كند كه در طول روز پرانرژی تر بوده و تمركز و قدرت ذهنی بالاتری داشته باشید. كار اصلی دانش آموز، همان طور كه از اسمش پیداست یادگیری مطالب علمی جدید و درس خواندن است.

 

برای درس خواندن باید ذهن شما تمركز كافی داشته باشد و خوردن یك صبحانه سالم و مقوی به شما كمك می كند كه در طول روز پرانرژی تر بوده و تمركز و قدرت ذهنی بالاتری داشته باشید. حتما تجربه كرده اید روزهایی كه صبحانه نمی خورید در طول روز زودتر خسته می شوید و تمركز كمتری دارید.

 

صبحانه مناسب
حالا كه اهمیت صبحانه خوردن مشخص شد مرحله بعد این است كه بدانیم چه چیزی بخوریم و چه صبحانه ای برای ما مناسب تر است. اول از همه بهتر است صبح كمی زودتر بیدار شویم تا وقت كافی برای صبحانه خوردن داشته باشیم و تندتند و نجویده صبحانه نخوریم. بعد هم یك كدام از گزینه های زیر و یا تركیب آنها را برای صبحانه انتخاب كنیم.

 

عدسی
عدس پخته با كمی روغن زیتون و آبلیمو یك صبحانه مفید برای انجام فعالیت ذهنی در طول روز است. خوردن یك پیاله عدسی داغ در روزهای سرد پاییزی خیلی می چسبد.

 

نان و پنیر
البته بدون چای شیرین. نان و پنیر صبحانه ای است كه معمولا بیشتر استفاده می شود. ترجیحا از نان های سبوس دار مثل نان سنگك یا نان جو استفاده كنید. اگر لقمه نان و پنیرتان را با چند برگ سبزی خوردن و یا چند برش خیار و گوجه و یا میوه هایی مثل انگور میل كنید، خیلی بهتر است.

 

تخم مرغ
خوردن یك تخم مرغ در روز برای افراد هفت تا هجده سال، نه تنها بی ضرر بلكه مفید است. تخم مرغ را كامل بپزید و وقتی زرده و سفیده آن كاملا سفت شد و خوب حرارت دید، آن وقت آماده خوردن است. تخم مرغ نیم پز ممكن است مسمومیت غذایی ایجاد كند.

 

جگر
چند تكه جگر كباب شده با نان یك صبحانه مقوی است.

 

سیب زمینی
یك سیب زمینی آب پز با كمی كره و نمك یك صبحانه سالم و خوشمزه است.

 

باقیمانده غذای شام
گاهی وقت ها هم می توانید كمی از غذای شام را برای صبحانه در یخچال كنار گذارید.انواع غذاهایی مثل كتلت، كوكو و ماكارانی هم اگر خوب گرم شوند و خیلی هم چرب نباشند برای صبحانه مناسب هستند.

 

نوشیدنی ها
نوشیدنی های مناسب برای صبحانه شامل شیر و آبمیوه های طبیعی بدون قند اضافی هستند. چای هم كه دیگر احتیاج به معرفی ندارد.

 

بهتر است چای صبحانه را شیرین نكنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید، چای را با عسل و یا مقدار خیلی كمی شكر شیرین كنید.بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده كنید.

 

خوردن مواد قندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی شود چون مصرف مواد قندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می دهد بنابراین تر جیحا مقدار قند و شیرینی ها را در برنامه غذاییتان به حداقل برسانید.بهتر است در هر وعده از تمام گروه های غذایی به نسبت مناسب استفاده كنید.

 

میان وعده ها
زنگ تفریح به صدا در می آید و وقت آن رسیده است كه كمی استراحت كنید و خوراكی هایتان را با دوستانتان تقسیم كنید.

 

در انتخاب خوراكی های زنگ تفریح بهتر است از مواد غذایی فاسد شدنی استفاده نكنید. چون این مواد در دمای بیرون یخچال فاسد می شوند و تعداد باكتری های آنها هر بیست دقیقه دو برابر می شود. بهتر است از میوه ها و سبزیجات استفاده كنید. میوه هایی مثل سیب و پرتقال و یا سبزیجاتی مثل هویج و خیار میان وعده های مناسبی هستند.

 

خشكبار و مغزهایی مثل گردو، فندق، پسته و بادام و میوه های خشك مثل انجیر خشك و كشمش و برگه های هلو و زردآلو هم خوراكی های سالم و مفیدی برای زنگ تفریح هستند اما مغزها به دلیل كالری زیادی كه دارند، بهتر است به مقدار كمتری مصرف شوند.

 

یك مشت كوچك، اندازه مناسبی برای هر میان وعده است. نوع بدون نمك و خام آنها نسبت به انواع شور و بوداده ترجیح دارد.

 

كیك و كلوچه، شكلا ت، چیپس و پفك و مواد غذایی چرب و شور را به مقدار كم و با احتیاط بیشتری مصرف كنید. بهتر است برای بهداشت بیشتر، مواد غذایی را در كیسه كاغذی پلاستیكی و یا ورقه های نازك آلومینیوم بگذارید.

 

آب بنوشید
بدن ما به مقدار زیادی آب نیاز دارد و باید هر روز شش تا هشت لیوان و یا حتی بیشتر آب به بدنمان برسانیم. شما كه در سن رشد هستید و حدودا نیمی از روز را در مدرسه می گذرانید، بهتر است در هر زنگ تفریح آب بنوشید.

 

بهداشت فردی
صابون خمیری یا كاغذی، چند برگ دستمال كاغذی و لیوان آب شخصی همراه داشته باشید.

هنگام عطسه كردن جلوی دهانتان را با دستمال بگیرید.

قبل از خوردن غذا و بعد از دستشویی رفتن دستهایتان را با آب گرم و صابون با دقت و حداقل به مدت بیست ثانیه بشویید.

 

بهداشت دهان و دندان را رعایت كنید. شب قبل از خواب و صبح بعد از خوردن صبحانه مسواك بزنید. بعد از خوردن شیرینی و شكلات و مواد قندی دندان هایتان را مسواك بزنید و یا با آب بشویید.

 

هنگام بیماری
اگر سرما خورده اید یا گلودرد دارید، سریع به پزشك مراجعه كنید و در صورت لزوم چند روز در خانه بمانید و استراحت كنید اگر با داشتن بیماری به مدرسه بروید ممكن است بقیه همكلاسی ها و دوستان شما هم بیمار شوند.

 

در چند روزی كه در خانه استراحت می كنید با دوستانتان تماس بگیرید و در مورد درس ها و تكالیف جدید خبر بگیرید. تكالیفتان را انجام بدهید تا از درس عقب نمانید.برای ارتقای سلامت خود و دوستانتان در تمیز نگهداشتن كلاس و محیط مدرسه كوشا باشید.

 

هر وقت احساس كردید دیدتان ضعیف شده و خوب تخته را نمی بینید، سریع به پدر و مادرتان اطلاع بدهید و برای تهیه عینك اقدام كنید. عینك تان را همیشه مخصوصا در كلاس درس به چشم داشته باشید.

 

وقتی به خانه می آیید اول دست هایتان را با آب و صابون بشویید و بعد سر میز غذا بنشینید. دست ها از مهمترین عوامل انتقال آلودگی به بدن ما هستند. اتاقتان را همیشه تمیز نگه دارید. گاهی باقی ماندن گرد و غبار روی فرش باعث رشد میكروب ها و قارچ ها و ایجاد مشكلات بهداشتی و ناراحتی های تنفسی می شود.

 

.:: اعتدال در مصرف این خوراکی های غم‌انگیز ! ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازافراط در مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین، علاوه بر اینکه می‌تواند باعث چاقی شود، این خطر را هم دارد که احتمال بروز خستگی و احساس کسالت و ناراحتی را افزایش می‌دهد. در مصرف غذاهای زیر اعتدال را رعایت کنید تا احتمال بروز خستگی و ناراحتی‌تان کاهش یابد:

 

1. غذاهای چرب: مصرف مداوم فست‌فودها و غذاهای چرب و سرخ‌کردنی می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت سلول‌های مغزی داشته باشد و با افزایش استرس‌های روزانه، باعث تحریک‌پذیری بیشتر فرد شود. چربی‌های ترانس و اشباع موجود در غذاهای چرب و سرخ‌کرده، حس پرخاشگری را هم در افراد مصرف‌کننده شعله‌ورتر می‌کنند و آستانه تحمل آنها را پایین‌تر می‌آورند.

 

2. خوراکی‌های فرآوری‌شده: خوراکی‌های فرآوری‌شده مانند انواع سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت، کنسرو و غذاهای آماده و نیمه‌آماده، علاوه بر چربی و نمک فراوان، حاوی مواد افزودنی مختلفی هم هستند. افزودنی‌ها می‌توانند با تحریک سلول‌های عصبی، باعث ایجاد حس پرخاشگری در شما شوند و به ‌نوعی آرامش زندگی‌تان را برهم بزنند.

 

3. گوشت قرمز: گوشت‌های قرمز،‌ به‌خصوص آنهایی که حاوی چربی هم هستند، تاحد زیادی چربی‌های اشباع و کلسترول دارند. به‌همین دلیل ما با خوردن آنها، بیشتر احساس سیری و سنگینی می‌کنیم.

 

هرچند که گوشت‌ قرمز، منبع خوبی برای دریافت ویتامین B۱۲ محسوب می‌شود اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به‌دلیل تاثیر منفی بر سلول‌های مغزی و رسوب چربی در عروق خونی، باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به مغز، تحریک‌پذیری و حتی ابتلا به افسردگی بشود.

 

.:: این پنج ریزدانه را هر روز بخورید ::.دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس ناز از قدیم گفته‌اند ” فلفل نبین چه ریزه “! نگاه به این دانه‌های کوچک و ریز نکنید. دانه‌هایی مانند شاه‌دانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره سرشار از پروتئین، فیبرها، آهن، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ما هم با شما هم عقیده‌ایم که اصلاً به قد و قواره‌شان نمی‌آید این همه خاصیت داشته باشند.اما عظمت خدا در همین است که یک دانه‌ی کوچک را سرشار از مواد مغذی خلق می‌کند تا ما بخوریم و بیاشامیم و اسراف نکنیم.

 

برای آشنایی با این دانه‌های مفید و خواصشان با ما همراه باشید:شاه‌دانه شاه‌دانه بسیار مغذیست و منبع فوق‌العاده‌ پروتئین کامل به حساب می‌آید. این دانه‌های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفیدند.

 

خواص شاه‌دانه به همین جا ختم نمی‌شود.این دانه‌های خوشمزه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامت پوست و مو بسیار مفیدند. امگا ۳ ها همچنین التهاب را کاهش می‌دهند و سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می‌کنند.

 

از این گذشته شاه‌دانه حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول است که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. باید بدانید که شاه‌دانه و روغن آن حاوی چربی‌های اشباع‌نشده پُلی هستند. برای همین قلب نازنین شما را در سلامت نگه می‌دارند.

 

تخمه‌ کدو
تخمه کدو منبع خوشمزه‌ ویتامین B، آهن، منیزیم، زینک (روی) و پروتئین است. پروتئین‌های تخمه کدو به میزان زیادی در اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان متمرکز شده‌اند که باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می‌شوند.

 

این تخمه‌های خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی از اسیدهای چرب ضروری هستند که به سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کنند و کلسترول بد خون را پایین می‌آورند. تخمه کدو یک میان وعده‌ی فوق‌العاده خوشمزه و مقویست. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در تهیه غذاهایتان نیز از آن استفاده کنید.

 

تخمه آفتاب‌گردان
تخمه‌ آفتابگردان منبع فوق‌العاده‌ ویتامین B و فولات محسوب می‌شود. این تخمه‌های خوشمزه و البته پرطرفدار از سیستم ایمنی و سلامت بدن به خصوص در دوره‌ی بارداری حفاظت می‌کنند. از این گذشته تخمه آفتابگردان منبع خوب ویتامین E نیز محسوب می‌شود.

 

این آنتی اکسیدان قوی نمی‌گذارد به سلول‌ها آسیب برسد و به سلامت پوست و موها کمک زیادی می‌کند. ویتامین E همچنین از ابتلا به سرطان پیشگیری به عمل می‌آورد.تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین نیز هست.بدون شک شما نیز تا اسم تخمه آفتابگردان می‌آید به یاد سریال مورد علاقه‌تان و یا تماشای فوتبال و تخمه شکستن می‌افتید.

 

تماشای فیلم، زمان خوبی برای تخمه خوردن است. البته به شرط این که محو فیلم نشده و در شکستن تخمه دچار افراط نشوید. می‌توانید این تخمه‌ها را به سالادها و یا ترکیب برخی از دانه‌های دیگر اضافه و یا یک مشت میل کنید. توجه داشته باشید که تخمه آفتابگردان شور است. میزان سدیم آن زیاد است و برای همین می‌تواند ارزش مغذی آن را کاهش دهد.

 

تخم کتان
به نظر متخصصان تغذیه، این دانه‌ها بسیار مغذی‌اند. تخم کتان منع اصلی فیبرهای حلّال است. این دانه‌ها میزان کلسترول را کاهش می دهند و باعث می‌شوند که احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید.

 

تخم کتان میزان قند خون را نیز کنترل می‌کند. باید بدانید که تخم کتان حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت چشم‌ها و مغز خوب است و میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. این دانه‌های کوچک تأمین‌کننده‌ی لیگنان‌ها هستند که بر اساس نتایج پژوهش‌ها باعث پیشگیری از برخی سرطان‌ها می‌شود.

 

از آن جا که دانه‌های کتان پوست سفتی دارند باید آن‌ها را در مخلوط کن پودر کنید. پودر تخم کتان را به اسموتی‌های میوه، شیر، ماست، غلات و غیره افزوده و میل کنید. حواستان باشد که پودر تخم کتان را در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

 

جوانه‌ گندم
به عقیده‌ متخصصان جوانه‌ی گندم سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B مانند فولات است. این دانه‌های مفید حاوی میزان زیادی فیبر است که یبوست را رفع و اشتها را نیز کنترل می‌کند. از آنجا که جوانه‌ گندم دارای شاخص گلیسیرید پایینی است میزان قند خون را بالا نمی‌برد.

 

بعد از خوردن این جوانه‌ها شما به مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید داشت. باید حواستان به نگهداری این جوانه‌ها باشد. اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی موجود در آن خیلی زود می‌ترشد. برای همین باید داخل ظروف در بسته و در یخچال نگهداری شوند.

 

.:: برای داشتن زیبایی طبیعی باید چکار بکنیم؟ ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازدر پاسخ به این سوال، بجای اینکه با خرجهای زیاد برای خرید انواع محصولات زیبایی اقدام کنید که عارضه های جبران ناپذیری دارند بهتر است با مواد طبیعی خود را زیبا کنید که هم ارزان هستند و هم زیبا میشوید و هم عارضه های جانبی ندارند. در اینجا ۵ نکته را معرفی میکنیم.

 

چشمه آبگرم خود باشید:
هزینه های سرسام آور درمان با چشمه های آب های معدنی و لوازم آرایش گرانقیمت را کنار بگذارید و به خود افتخار کنید که با صرفه جویی در هزینه هایتان با استفاده از درمان های خانگی، سزاوار داشتن زیبایی طبیعی خواهید بود.

 

آبرسانی به پوست های خشک:
به اندازه یک سکه از عسل را کف دست خود بریزید و همراه با شوینده ای که صورت خود را با آن شستشو می دهید، آن را به پوست خود ماساژ دهید. برای بدن خود به اندازه یک گردو از عسل را با شوینده مخلوط و به پوست بدن بزنید و شستشو دهید تا زیبایی را به پوستتان هدیه دهید.

 

تسکین چشم های پف آلود:
ماده اسرارآمیز: چای بابونه. دو عدد چای کیسه ای بابونه را درآب گرم بخیسانید و بعد در یخچال بگذارید تا خنک شود. آب اضافی آن را بگیرید وبه مدت پنج دقیقه روی چشمان خسته و پف آلود خود بگذارید.

 

احیای موهای خشک:
ماده اسرارآمیز: آووکادو. برای درست کردن یک ماسک فوق العاده موثر برای موهای آسیب دیده، یک عدد آووکادو که کاملا رسیده باشد را با یک زرده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، باهم مخلوط کنید. ماسک آماده شده را روی موهای آسیب دیده و خشک ماساژ دهید.

 

با یک حوله موها را بپوشانید و بعد از سی دقیقه مطابق همیشه آنها را با یک شامپو و نرم کننده شستشو دهید.

 

صیقلی کردن و لایه برداری پوست:
ماده اسرارآمیز: پودر قهوه. یک لیف حمام نمدار را در باقیمانده قهوه دم کرده فرو ببرید و به پوست مرطوب ماساژ دهید و همچنین به گردن، ران ها و هر جای بدن که فکر می کنید نیاز به لایه برداری و سفت شدن دارد.

 

باطراوت کردن پوست:
ماده اسرارآمیز: خیار. یک عدد خیار را به صورت پوره درآورید و یک قاشق آرد سبوسدار به آن اضافه کنید. خمیری که درست کردید را روی پوست خشک و تمیز بزنید و به مدت بیست دقیقه به آن زمان بدهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

 

.:: سقط جنین قانونی در ایران چه شکلی است؟ ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازسقط جنین در نگاه اول ناراحت کننده و غیر قانونی است. از نظر دین مبین اسلام این کار قتل نفس است. اکثریت قریب به یقین افراد هم با این مسئله کاملا مخالفند و آن را غیر قانونی و حتی خلاف شرع می دانند

 

و سقط جنین عمدی را یک گناه بزرگ دانسته و تحت هر شرایطی آن را نادرست می دانند، نه فقط در کشور ما بلکه کشورهای زیاد دیگری هستند که این عمل در آنجا کاملا غیر قانونی و اشتباه است اما بهتر است بدانیم موارد و مواقعی وجود دارد که سقط جنین به صورت کاملا قانونی می تواند انجام بگیرد.

 

چه نوع جنینی به صورت قانونی سقط می شود

از چند سال پیش سازمان پزشکی قانونی کشور طی نشستی که با متخصصان زنان و زایمان کشور داشت به این نتیجه رسید که در یکسری از ناهنجاری های جنینی که باعث مشکلات زیادی از نظر سلامت برای جنین یا مادر می شود باید سقط جنین صورت بگیرد

 

(مشکلاتی از قبیل مشکلات کروموزومی که معمولا سه تایی شدن کروموزوم های ۱۳ ۱۸ ۲۱ از اساسی ترین و شایع ترین مشکلات است.یکسری دیگر از مشکلات ممکن است غیر کروموزومی باشد از قبیل تشکیل نشدن سر جنین، تشکیل نشدن کلیه ها، بیرون بودن تمام روده ها از جداره شکم، کاهش رشد بسیار زیاد جنین و ناهنجاری های بسیار شدید تمام دستگاه ها مثل تشکیل نشدن اندام ها یا ریه ها و مشکلاتی که منجر به مرگ جنین یا عدم توانایی در رشد و تکامل نرمال جنین بعد از تولد و غیر قابل درمان باشد

 

و با زندگی طبیعی او مغایرت داشته باشد) در این موارد معمولا تا هفته هجدهم بارداری اجازه قانونی برای ختم بارداری صادر شده است.

 

برای انجام سقط جنین چه مراحلی باید طی شود ؟

ابتدا باید ناهنجاری به صورت تخصصی تشخیص داده شود بعد از تشخیص شخص به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.در آنجا پزشک قانونی نظریه پزشک متخصص را با ۲ یا ۳ متخصص حاضر در پزشکی قانونی مورد مشورت قرار می دهد و تاییدیه آنها را می خواهد که اگر آنها هم این نظریه را تایید کنند دوباره نظریه به پزشکی قانونی برمی گردد و یک نامه قانونی از طرف آنها نوشته می شود

 

و شخص مجدد به پزشک معالج همراه با نامه ای با این مضمون که این خانم به دلیل مشخص ذکر شده تا تاریخ زیر ۱۸ هفته بارداری اجازه سقط جنین را دارند، ارجاع داده می شود. با وجود آن نامه بیمار در بیمارستان بستری می شود و به صورت قانونی این عمل روی او انجام می گیرد که همین امر باعث جلوگیری از بیماری های زیادی در آینده می شود.

 

تست های غربالگری را جدی بگیرید

اساسی ترین دلیل سقط های قانونی به خاطر انجام تست غربالگری در اوایل بارداری یعنی سه ماهه اول (۱۱هفته تا ۱۳ هفته و ۶ روز) و غربالگری ۳ ماهه دوم (۱۵ هفته و ۵ روز تا هفته ۲۱ و ۲۳) است که معمولا تلاش متخصصان بر این است که این تست ها در هفته های کمتر انجام شود

 

تا اگر با مشکلی مواجه شدند بیمار آزمایشی را به نام آمینوسنتز انجام دهد به این صورت که سوزنی به داخل مایع آب دور جنین زده می شود و جهت کشت و شمارش کروموزوم ها فرستاده می شود و اگر اشکالی در تعداد یا شکل آنها وجود داشته باشد و از نظر متخصصان ژنتیک خطر جنین را تهدید کند

 

و جنین دچار ناهنجاری های عظیم جسمی باشد در این شرایط معمولا با افزایش یا کاهش یا کنده شدن قسمتی از کروموزوم ها مواجه می شویم که در این موارد هم پزشکی قانونی دستور سقط قانونی را صادر خواهد کرد. می توان گفت اولین دلیل سقط جنین قانونی تست های غربالگری است.

 

بعد از سقط قانونی به دلیل ناهنجاری جنینی یا مادرزادی، بهتر است مادر به یک متخصص ژنتیک مراجعه کند تا علت آن ناهنجاری پیدا شود و با برطرف کردن آن برای بارداری های بعدی با آن مشکل مواجه نشود و با تشخیص های قبل از بارداری از بروز مجدد این مشکل جلوگیری شود.

 

وقتی مادر در خطر باشد

بیماری هایی هم وجود دارد که به مادر مربوط است به عنوان مثال مادری که مبتلا به انواع سرطان پیشرفته باشد تا حدی که بارداری باعث شود جان مادر به خطر بیفتد یا مادر دچار بیماری قلبی است که با توجه به زیاد شدن

 

حجم خون و بالا رفتن ضربان قلب در بارداری ممکن است دچار خطر و حتی مرگ شود یا هر بیماری شدید دیگری که با بارداری تشدید شده و برای مادر خطرناک باشد توسط پزشکی قانونی اجازه سقط داده می شود.

 

کورتاژ چیست؟

در مواقعی که سقط به وسیله دارو اتفاق بیفتد معمولا شخص کمتر دچار مشکل می شود اما وقتی عمل کورتاژ روی شخص انجام شود، خراشیدن رحمی که باردار است باعث سندرمی به نام آشرمن می شود که باعث چسبندگی بین ۲ دیواره رحم می شود. این چسبندگی منجر به این می شود که دیگر جنین نتواند روی رحم بنشیند و سقط مکرر اتفاق می افتد که درمان این موارد به شدت مشکل است.

 

اینها دلیل موجهی نیست

داشتن فرزندان زیاد و دوباره باردار شدن دلیل موجهی برای سقط جنین قانونی نیست زیرا جنین یک موجود زنده است که می تواند ادامه حیات بدهد و کسی حق ندارد حیات را از او بگیرد حتی در خیلی از کشورها که مسلمان هم نیستند این عمل غیر قانونی است اما در بعضی از کشورهای اروپایی این مسئله کاملا آزاد است.

 

خطر بالای مرگ در سقط جنین های غیرقانونی

متاسفانه سقط های غیر قانونی از قدیم در تمام دنیا وجود داشته است و اولین دلیل در سقط های غیر قانونی مربوط به مادرانی است که فرزندان زیادی دارند و ناخواسته مجددا باردار می شوند و به دلایل روحی یا حتی مالی نمی توانند جنین خود را حفظ کنند.

 

علت دوم ممکن است در موارد روابط در دوران عقد باشد که شخص به دلیل موارد و مشکلات خانوادگی اقدام به این کار می کند و چون این کار غیر قانونی است شخص به هر راهی متوسل می شود. در این موارد شاید شخصی که این کار را انجام می دهد یک بهیار معمولی یک درمانگاه یا ماما یا حتی متخصص زنان باشد.

 

در اصل شخص انتخاب های زیادی ندارد زیرا هیچ کس این کار را به طور قانونی انجام نمی دهد و فرد به ناچار متوسل به دوستان و آشنایان خود می شود.

 

این کار معمولا در مطب های شخصی انجام می شود، شرایط استرلیزه بودن وجود ندارد، مراجعه کننده با سودجویی افراد مواجه می شود و به صورت اشتباه هدایت می شود و عوارض بسیار زیادی به دنبال این سقط غیر قانونی وجود دارد از جمله عفونت های رحمی، پاره شدن رحم، پاره شده روده، خطر خونریزی داخل شکم، خطر عفونت داخل شکم و حتی متاسفانه در چندین مورد مرگ شخص را شاهد بوده ایم.

 

حتی بعد از موارد سقط قانونی هم با اینکه این عمل در محیطی استریلیزه و توسط متخصصان انجام شده فرد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود حال در نظر بگیرید اگر این عمل در یک محیط غیر استریل و به دست اشخاص غیر متخصص انجام شود، قطعا خطرات بیشتری فرد را تهدید می کند.

 

.:: ضیافت در روزهای سرماخوردگی ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس نازمنابع غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر این قابلیت را دارند که در مقابل سرماخوردگی یک جنگ تمام عیار راه بیندازند. سرماخوردگی شاید بیماری خطرناکی نباشد اما با شروع فصل برف و باران تقریبا بیشتر افراد چند روزی با این مشکل روبرو می‌شوند و چه بسا به دلیل وخامت احوالشان به ناچار خانه‌نشین شوند.

 

اگرچه این روزها با انواع واکسن‌ها می‌توان از ابتلا به سرماخوردگی و البته آنفلوانزا جلوگیری کرد اما این مهمان ناخوانده گاهی سرسخت‌تر از آن می‌شود که بتوان با این کارها راهش را بست. بنابراین سرماخوردگی را باید کم و بیش بخش لاینفکی از زمستان دانست.

 

با این حال شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در طول سرماخوردگی می‌توانید با استفاده از مواد غذایی خاص که تا به حال فکرش را هم نمی‌کردید در تسریع روند بهبود خود موفق عمل کنید. اگر این روزها سرماخوردگی آزارتان می‌دهد این مطلب را از دست ندهید.

 

سوپ مرغ با نودل

یک سوپ مرغ همراه رشته‌های نودل خیلی بیشتر از آن چیزی که تصورش را می‌کنید می‌تواند روند بهبود شما را سریع کند. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۰۰ در دانشگاه نبراسکا نتیجه به دست آمده نشان داد سوپ مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد بنابراین خوردن این غذا در دوران سرماخوردگی دست کم می‌تواند دوره بیماری شما را آسان‌تر کند.

 

شیر و سایر منابع غذایی ویتامین D

منابع غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر این قابلیت را دارند که در مقابل سرماخوردگی یک جنگ تمام عیار راه بیندازند. مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۹ نشان داده افرادی که از فقر ویتامین ‌D رنج می‌برند در طول فصل سرما به دفعات دچار سرماخوردگی می‌شوند اما کسانی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند تقریبا از سرماخوردگی در امان می‌مانند.

 

همچنین طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه رویال مشخص شده منابع غذایی غنی از ویتامین D در طول فصول سرما قدرت جسمی و البته روحی افراد را در شرایط ایده‌آل و مناسبی حفظ می‌کنند.

 

هویج و سایر منابع غذایی ویتامین A

انواع ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری هستند اما طبق ادعای کالج پزشکی هاروارد ویتامین A نقش کلیدی در تقویت توان سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

 

بنابراین وقتی روزهای سرماخوردگی را سپری می‌کنید حتما مواد غذایی مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدوتنبل، اسفناج و برگ کلم را در برنامه غذایی خود جای بدهید زیرا همگی منابع غنی از ویتامین A هستند.

 

چای سبز سرد

همانطور که همه می‌دانند چای سبز یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن افراد قوی عمل کند و البته این اتفاق می‌تواند در وسط روزهای بیماری هم بیفتد. یعنی اگر حین ابتلا به سرماخوردگی از چای سبز به طور مکرر استفاده کنید توان سیستم ایمنی بدن شما بالا می‌رود.

 

البته به جای اینکه چای سبز را داغ بنوشید، دکتر میشاییل گراگر پیشنهاد می‌دهد آن را سرد نوش جان کنید. در چای سبز سرد نسبت به زمانی که آن را با آب جوش دم کرده و میل می‌کنید، به میزان بسیار بالاتری آنتی‌اکسیدان وجود دارد.

 

سیر و باز هم سیر

اگر جزو آن گروه افرادی هستید که سیر را به طور منظم مصرف می‌کنید باید به شما مژده بدهیم آنچه که در زمستان هرگز سراغی از شما نخواهد گرفت سرماخوردگی خواهد بود.این ویژگی سیر اما مرهون ترکیبی به نام آلیسین در این ماده غذایی است که قدرت سیستم ایمنی بدن را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد.

 

اگر در اوج یک سرماخوردگی عذاب‌آور به سر می‌برید بهتر است خوردن روزانه سیر را در دستور کار قرار دهید. البته شاید کمی به نظرتان عجیب برسد اما می‌توانید حبه‌های خام سیر را خرد کنید و به شکل قرص درآورید و آنها را با یک لیوان آب پرتقال بخورید. بعد منتظر معجزه این ماده غذایی باشید.

 

چای با رازیانه

چای می‌تواند احتقان دوران سرماخوردگی را تا حد قابل‌توجهی بهبود بخشد. به‌خصوص اگر آن را با دانه‌‌های رازیانه ترکیب و دم کنید که اتفاقا از اکسپکتورانت طبیعی برخوردار است این ویژگی چند برابر می‌شود. روزانه ۳ فنجان چای رازیانه می‌تواند احتقان شما را درمان کند و سرماخوردگی‌تان را زودتر از موعد به پایان برساند.

 

ماهی

میل کردن ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و تُن در دوران سرماخوردگی به بیماران توصیه می‌شود. وقتی با سرماخوردگی درگیر هستید می‌توانید از اسید چرب موجود در این ماهی‌ها یعنی امگا۳ بهره‌مند شوید تا سرماخوردگی‌تان زودتر درمان شود.

 

امگا۳ باعث افت التهابات در بدن می‌شود زیرا وجود التهاب در بدن مانع از فعالیت سیستم ایمنی خواهد شد بنابراین امگا۳ را در دوران سرماخوردگی فراموش نکنید.

 

.:: بیماری های لثه، اختلالی که در زنان شایع تر است ::.
دانستنی های مفید مجله پزشکی پارس ناز

برای پیشگیری از بیماری های لثه که به هورمون های زنانه وابسته اند لازم است که هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه نمود.بر اساس مطالعات زنان باید بیشتر از مردان مراقب دندان ها و لثه خود باشند. در طول دوره زندگی زنان از جمله دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی تغییرات هورمونی بسیاری در بدن ایجاد می شود.

 

مطالعات نشان می دهند که نوسانات هورمونی زنان، شرایط و وضعیت محیط دهان را تغییر داده و منجر به رشد باکتری ها و بروز بیماری های لثه می شوند.برای پیشگیری از بیماری های لثه که به هورمون های زنانه وابسته اند لازم است که هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه نمود.

 

این کار به ویژه برای خانم های باردار و همچنین خانم های مبتلا به پوکی استخوان حیاتی است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از افراط در مصرف شیرینی جات، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده منظم و روزانه از مسواک و نخ دندان نیز ضروری می باشد.

 

تغییرات هورمونی در طی بارداری در اغلب زنان منجر به بروز مشکلات لثه می شود. بنابراین توصیه می شود زنان قبل از اقدام به بارداری از سلامت لثه خود اطمینان حاصل کنند و در صورت وجود مشکل، قبل از شروع بارداری اقدام به درمان آن نمایند.

 

لازم است بدانید که اختلالات جزیی لثه در دوران بارداری نیز قابل درمان هستند و تنها در موارد شدید که جراحی لازم باشد، این اقدام به بعد از زایمان موکول می شود.بیماری های لثه به دلیل تشکیل پلاک ها ی باکتریایی بر روی دندان ها و زیر لثه ها ایجاد می شوند و در صورت عدم درمان منجر به التهاب و آزاد شدن ترکیبات سمی و مخرب شده و سبب سایش و تحلیل دندان ها و استخوان های پایه دندان می گردند.