پارس ناز پورتال

داستان ضرب المثل زیبای به مشروطه اش رسید

داستان ضرب المثل زیبای به مشروطه اش رسید

داستان ضرب المثل زیبای به مشروطه اش رسید 

ضرب المثل به مشروطه اش رسید در زمانی کاربرد دارد که شخصی کارش تمام شده است و دیگر با بقیه و سختی های دیگران کاری ندارد. 

 

آورده اند كه …

در آن موقع كه افكار و احساسات آزادیخواهی ملت ایران بر اثر وحشر و نشر با ملل غرب بیدار شده بود و آزادیخواهان از هر طرف قیام كرده بودند ، معدودی سودجو كه به دنبال بازار آشفته می گشتند ، خود را در جرگهٔ آزادیخواهان جای دادند و در مشروطه خواهی به اصطلاح معروف ، كاتولیك تر از پاپ شده بودند .

 

به قول حاج میرزا یحیی دولت آبادی ، این عده كه شمشیر استبداد را در زیر عبا و ردای مشروطه بسته اند ، در روز یار مشروطه خواهان و در شب غم خوار مستبدین هستند و هر چه نقمت بر این ملت برسد از این جماعت است كه در هر لباس جلوه گرند . رفته رفته كار مبارزه و انقلاب بالا گرفت و سنگرهای مخالفان ، یكی پس از دیگری به دست آزاد مردان صدر مشروطیت افتاد .

 

در چنین مواقع كه تصور هیچ گونه دغدغه و نگرانی نمی رفت و مخالفان را یأس و نگرانی فوق العاده ای دست داده بود ، آن عده افراد از فرصت استفاده كرده پس از تحصیل مال و منال كافی كه عنایت مقصود و كمال مطلوب آنان بود به گوشه عزلت و انزوا خزنده آن چنان خاموش شدند كه گویی اصلاً واقعه ای روی نداده است . سكوت و انزوای نابهنگام این عده اگر چه بر تحقق آمال ملی ایرانیان تاثیری نداشت ،

 

زیرا مشروطیت به ثمر رسیده ، كاخ استبداد سرنگون شده بود ولی همین عمل و اقدام غیرهٔ منتظرهٔ آن عده فرصت طلب ، در كندی پیشرفت انقلاب مشروطه بی تاثیر نبوده است و مشروطه خواهان راستین را تا مدتی دچار بهت و سرگیجه كرده بود .

 

باری چون هدف این عده در تشریك مساعی با آزادیخواهان صدر مشرطیت در واقع مشروطهٔ دیگری بود كه با خواسته مشروطه خواهان واقعی منافات داشت ، لذا پس از آنكه به مشروطه خود رسیدند و نایره هوسها و تمابلات نفسانی خویش را به زلال حطام دینوی اطفاء كردند ، راه خود گرفته و هر یك از گوشه ای فرا رفتند .

 

مشروطه خواهان و انقلابیون ایرانی چون دیدند كه مبارزات این عده مشروطه چینها صرفاً به منظور تامین منابع شخصی ،نه تحقق آمال ملی و خیر و صلاح ملك و ملت بود ، لذا هر جا بحث از آنها به میان می آمد گوشهٔ چشمی نازك كرده از ارباب تعریض و كنایه می گفتند : فلانی به مشروطه اش رسیده

 

یعنی به مقصود خود نایل آمده ، دیگر كاری به استبداد یا آزادی ندارد . این جمله از آن تاریخ یعنی صدر مشروطیت به بعد به صورت ضرب المثل درآمد و عندالزوم در شناساندن افراد ابن الوقت به كار می رود .

 

منبع:shamiim.ir