پارس ناز پورتال

خوراکی های ضد آلرژی را بشناسیم

خوراکی های ضد آلرژی را بشناسیم

خوراکی های ضد آلرژی را بشناسیم 

فصل تابستان وقت آلرژی برای کسانی است که با خوردن مواد حساسیت زا و قرار گرفتن در محیط بیرون دچار آلرژی می گردند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بروز حساسیت، دوری از مواردی است که تحریک کننده و حساسیت زا می باشند.همچنین مصرف تغذیه مناسب و متعادل در روند بهبود حساسیت و کنترل آن بسیار موثر است.

 

به طور مثال مصرف میوه و سبزی بیشتر در  رژیم غذایی به دلیل اثرات ضدالتهابی طبیعی شان می توانند مشکلات حساسیتی را بهبود بخشند.در ادامه، یکسری از خوراکی هایی که به جنگ آلرژی می روند، معرفی شده است.

 

غذاهای مدیترانه ای

تحقیقات نشان داده است که غذاهای مدیترانه ای مانند دانه ها، انگور، سیب و گوجه فرنگی های تارزه، علاوه بر اینکه برای سلامت قلب مفیدند، می توانند واکنش های حساسیتی را کاهش دهند.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها به علت داشتن خاصیت های ضد التهاب و حساسیت می توانند در کنترل آلرژی بسیار موثر باشند.بنابر تحقیقات صورت گرفته، نوزادان مادرانی که در دوران بارداری و حتی بعد از آن از محصولات پروبیوتیک مانند شیر مصرف کرده اند، کمتر به واکنش های حساسیتی مانند اگزما مبتلا می شوند.

 

ادویه های پاک کننده سینوس ها

خوراکی های ادویه دار و کمی تند، ضد احتقان هستند. بادیان رومی، رازیانه، ریشه و خود خردل از جمله خوراکی هایی هستند که می توانند به طور طبیعی اخلاط را از بدن خارج کنند. غذاهای تند، ضدآلرژی های بسیار خوبی هستند.

 

میوه های سرشار از ویتامین C

احساس خارش و کهیر از جمله علائمی است که بدن در واکنش به هیستامین از خود نشان می دهد.ویتامین C با رها کردن سلول های ملتهب از هیستامین، به طور غیر مستقیم به بهبود این علائم کمک می کند.در ضمن، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و در دور کردن بدن از اثرات التهاب آور رادیکال های آزاد نقش بسیار مهمی ایفاء می کند.

 

بیوفلاونوئیدها

برخی از تحقیقات نشان می دهد که بیوفلاونوئیدها می توانند تعداد و کارکرد ماست سل ها را کنترل کرده و به این صورت، بدن را از شر حساسیت برهانند.ماست سل ها نوعی سلول طبیعی مغز استخوان هستند که مسئول آزاد سازی هیستامین در بدن می باشند.یکی از موثر ترین بیوفلاونوئیدها  برای مقابله با آلرژی، ماده ای به نام  کوارستین می باشد که در سیب، پیاز و چای موجود است.

 

خوراکی های حاوی منیزیم

منیزیم ضد هیستامین بوده و از تنگی نفس جلوگیری می کند. منیزیم همچنین اثر آرام کنندگی روی ماهیچه های لوله های نایژه و کل بدن دارد.کمبود منیزیم موجب بالا رفتن سطح هیستامین در بدن شده و واکنش های حساسیتی به وجود آید.مواد غذایی سرشار از منیزیم عبارتند از: مغز بادام، بلارد، سبوس گندم و غیره.

 

ویتامین E

نوع گاما-توکوفرول ویتامین E در کاهش التهابات ناشی از حساسیت موثر است وفرد مبتلا به حساسیت را تا حدی آرام می کند.

 

میوه و سبزی های تازه

هر قدر در رژیم غذایی مان میوه و سبزی بیشتری بگنجانیم، مقابله با حساسیت راحت تر می شود.زیرا این مواد غذایی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و قلیایی کننده بدن هستند و به پاکسازی سلول ها و بافت های درونی بدن کمک می کنند.