پارس ناز پورتال

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

ده خودرو زیر رکورد دارانی اسپرت در این زمینه هستند. خودرو هایی که در زمان عرضه اولیه دارای پیشرفته ترین تکنولوژی بودند اما در پایان تولید سال ها از فناوری روز فاصله داشتند. در این مطلب به خودروهای با مدت ساخت طولانی خواهیم پرداخت.

 

وقتی صحبت از طول مدل تولید باشد، عموم ایرانیان به یاد”پیکان” می افتند که قریب به 40 سال بر روی خط تولید بود، هرچند در حال حاضر احتمال وانت زامیاد با قریب به 50 سال رکورد دار شده است اما خودروسازان خارجی هم ید طولایی در ساخت طولانی مدت خودروها دارند.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

فولکس واگن بیتل، فولکس واگن استیشن و حتی پژو 405 مثال های بزرگی در این زمینه هستند. حتی در میان سوپر اسپرت های خوش نام و خودروهای اسپرت نیز گاها زمان طولانی تولید دیده می شود تا بلکه هزینه های بالای طراحی و مهندسی این خودروها با فروش طولانی مدت جبران شود.

 

 

آکورا NSX – پانزده سال

آکورا تولید مدل NSX را از سال 1990 آغاز کرد که تا سال 2005 روی خط تولید بود. این سوپر اسپرت که توسط زیر مجموعه هوندا عرضه شد دارای موتور شش سیلندر خورجینی به حجم 3.0 لیتر بود. نیروی این پیشرانه توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

این خودرو مانند دیگر سوپر اسپرت ها دارای موتور حجیم و قدرتمندی نبود اما با بدنه ای که با بهره گیری از آلمینیوم سبک ساخته شده بود، توانست به خودرویی چابک و سریع تبدیل شود.

 

از دیگر مزیت های این سامورایی، هندلینگ خوب بود که رانندگی با سرعت بالا در پیچ ها را میسر می کرد. جالب است بدانید نام این خودرو مخفف New Sportcar eXperimental است که به معنی “خودروی اسپرت آزمایشی جدید” است.

 

آستون مارتین V8 – بیست سال

در واقع نزدیک به نصفی از خودروهای این لیست باید از محصولات آستون مارتین باشد، البته ما برای جذابیت بیشتر از خودروهای متنوع تری در این لیست استفاده کردیم. برای مثال آستون مارتین DB9 برای 12 سال روی خط تولید است و تولید آن هنوز ادامه دارد یا DB7 که برای 10 سال از سال 94 تا 2004 روی خط تولید بود و تا تعداد 7000 دستگاه از آن تولید شد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

آستون مارتین تولید مدل V8 را از سال 1969 آغاز کرد و تولید آن را تا سال 1989 ادامه داد و در نهایت 4021 دستگاه خط تولید کارخانه را ترک کردند.

 

زمان آغاز تولید این خودرو مصادف با قدم گذاشتن اولین انسان بر روی کره ماه بود و زمان خاتمه تولید آن مصادف با نابودی دیوار برلین بود. آستون مارتین V8 در دو نوع ونتیج و ولانته تولید می شد که جزء یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه 70 و 80 محسوب می شد.

 

این خودرو دارای پیشرانه 8 سیلندر خورجینی به حجم 5.3 لیتر بود از گیربکس 3 سرعته اتوماتیک بهره می برد.

 

بوگاتی ویرون – ده سال

در سال 2005 گروه خودروسازی فولکس واگن با معرفی بوگاتی ویرون، دنیای خودروسازی را با شوک مواجه کرد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

بوگاتی سریع ترین خودروی دنیا تا آن زمان بود که از موفقیت بالایی نیز برخوردار شد. تولید این خودرو از سال 2005 آغاز شد و تا سال 2015 ادامه داشت. در اواسط سال 2015 جایگزین این هیولای آلمانی – فوانسوی به نام چیرون معرفی شد.

 

این خودروی قدرتمند و سریع دارای موتور W شکل 16 سیلندر به حجم 8.0 لیتر است که از 4 توربوشارژر بهره می گیرد و توان تولید 1000 اسب بخار را دارد.

 

د توماسو پنترا – بیست سال

د توماسو پنترا خودرویی اسپرت و ایتالیایی بود که دقیقا قوانین طراحی خودروهای اسپرت ایتالیایی دهه 70 میلادی در آن رعایت شده بود. طراحی این خودروی زیبا توسط آقای تام تجاردا از استودیوی طراحی Ghia انجام شده بود.

 

پنترا از سال 1971 تا 1992 در کارخانه دتوماسو تولید می شد. این خودرو در سال 1992 با مدل مانگوستا جایگزین شد که زیاد روی خط تولید باقی نماند.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

خودروهای تولیدی دتوماسو بیشتر از موتور های 8 سیلندر فورد بهره می بردند که از این موتورها در پنترا نیز استفاده شده است. پنترا در طی دوران حیات با سه نوع پیشرانه هشت سیلندر خورجینی عرضه شد.

 

از سال 1971 تا 1988 از موتور 5.8 لیتری کلیولند، سال 1988 تا 1990 از موتور 5.8 لیتری ویندسور و سال 1990 تا 1992 از موتور 4.9 لیتری استفاده شد. جالب است بدانید در طی این 20 سال تنها 7260 دستگاه از این خودروی زیبا تولید شد.

 

فراری 308 – ده سال

فراری بعد تولید مدل 308 خودروهای سریع تر و اسپرت تری تولید کرده، اما 308 یک نمونه اصیل و ناب از فراری است که بسیار قابل توجه است.

 

تولید 308 از سال 1975 آغاز شد و تا سال 1985 تولید آن ادامه داشت، البته فراری بعد ده سال مدل 328 را جایگزین این خودرو کرد که در واقع نمونه ارتقا یافته و به روز رسانی شده ی 308 بود.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

اگر بخواهیم 328 را هم نمونه ای از 308 حساب کنیم تولید 308 تا سال 1989 ادامه داشته است. طراحی این خودرو بر عهده آقای لئوناردو فیوراوانتی از استودیوی پینین فارینا بوده است.

 

کوئینیگ زگ CCX – ده سال

بیشتر مردم بر این عقیده اند که کمپانی کوئینیگ زگ خودروهای سوپراسپرت خود را فقط برای مدت محدودی تولید می کند، اما تولید CCX خلاف این عقیده است. تولید مدل CCX از سال 2005 آغاز شد و بعد از به روزرسانی های مختلف و تغییرات بسیار در سال 2015 تولید آن متوقف شد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

این وایکینگ زیبا در طی این 10 سال با پیشرانه های 4.7 لیتری و 4.8 لیتری 8 سیلندر خورجینی عرضه شد و از گیربکس 6 سرعته دستی و اتوماتیک بهره می برد. این سوپراسپرت سوئدی جزء خاص ترین خودروهای اسپرت دنیای خودروسازی است که مشتری های خاص خود را دارد.

 

لامبورگینی کانتاش – شانزده سال

یکی از زیبا ترین و خاص ترین خودروهای لیست ما مطمئنا لامبورگینی کانتاش است که با طراحی ناب خود از زمان خود جلوتر بود.

 

کانتاش در نمایشگاه خودروی ژنوا در سال 1971 معرفی شد اما اولین دستگاه از آن در سال 1974 به مشتری تحویل داده شد و تولید آن تا سال 1990 در مدل های مختلف ادامه داشت. از این خودروی زیبا تعداد 2049 دستگاه تولید شد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

کلکسیونرهای بزرگ خودرو علاقه خاصی به این مدل از لامبورگینی دارند زیرا کانتاش خودرویی خاص است که در حال حاضر نیز جذابیت های بسیاری برای علاقمندان به خودرو دارد. کانتاش در تمامی مدل ها از موتور 12 سیلندر خورجینی سود می برد.

 

لامبورگینی گالاردو – ده سال

لامبورگینی تولید گالاردو را از سال 2003 آغاز کرد و تولید آن را تا سال 2013 ادامه داد. گالاردو به تعداد 14022 دستگاه تولید شد که تقریبا در هر سال تعداد 1400 دستگاه کارخانه را ترک می کردند.

 

گالاردو در دو نسل عرضه شد که نسل اول آن دارای پیشرانه 5.0 لیتری 10 سیلندر خورجینی بود و نسل دوم آن از موتور 10 سیلندر خورجینی به حجم 5.2 لیتر سود می برد.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

این خودرو بهترین فروش را در بین محصولات لامبورگینی داشته است و به همین دلیل برای کمپانی بسیار ارزشمند است. زمانی که در سال 2013 تولید گالاردو به پایان رسید، مهندسان لامبورگینی هوراکان را به عنوان جایگزین آن معرفی کردند تا جای این گاو خشمگین ایتالیایی برای علاقمندان خالی نباشد.

 

لوتوس اسپریت – بیست و هشت سال

اگر از علاقمندان فیلم های سری جیمز باند باشید حتما دو لوتوس زیبا به رنگ های قرمز و سفید که در دو فیلم جیمز باند حضور دارند را دیده اید. این خودروی اسپرت انگلیسی از سال 1976 تا 2004 تولید می شد.

 

البته تولید آن در طی این سال ها با تغییرات و به روز رسانی های بسیاری همراه بوده است، تا جایی که اگر نمونه استاندارد را با نمونه نهایی که در سال 2004 تولید شده در کنار هم بگذارید با تغییرات بسیاری مواجه می شوید.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

این خودرو توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین طراحی شده است و دارای طراحی ای پویا و زیبا است.

 

البته تولید طولانی مدت این خودرو، ذره ای از خاص بودن آن کم نکرده است، در بین مدل های مختلف اسپریت نمونه های جالب و منحصر به فردی وجود دارد مانند لوتوس اسپریت Essex که تنها 45 دستگاه از آن تولید شده که بسیار ارزشمند است.

 

پاگانی زوندا – دوازده سال

زمانی که آقای هوراچیو پاگانی از کمپانی لامبورگینی جدا شد، کمپانی شخصی خود به نام پاگانی را تاسیس کرد. زوندا اولین محصول این کمپانی تازه تاسیس بود که جهان خودروسازی را متحیر کرد، خودرویی با طراحی جالب و پیشرانه ای قدرتمند.

خودروهای با مدت ساخت طولانی را بشناسید

پاگانی زوندا از موتور 12 سیلندر خورجینی ساخت AMG بهره می برد که در نمونه های مختلف دارای حجم های 6.0، 7.0 و 7.3 لیتر است. پاگانی تولید زوندا را از سال 1999 آغاز کرد و تا سال 2011 به تولید آن ادامه داد. در سال 2012 پاگانی هایورا جایگزین زوندای افسانه ای شد.