پارس ناز پورتال

خواص گیاه دارویی سیاه دانه

خواص گیاه دارویی سیاه دانه

خواص گیاه دارویی سیاه دانه 

گیاه دارویی سیاه دانه همراه با گل های بسیار زیبا که خواص بسیار مفیدی را برای بدن ما دارد. سیاه دانه سرشار از ملانین است. 

 

معرفی گل سیاه دانه دمشقی:

گل سیاه دانه با نام Love-in-a-mist, Ragged lady و نام علمی Nigella damascena از خانواده آلالگان (Ranunculaceae) ، از انواع گیاهان یکساله با گل هایی به رنگ سفید و بنفش است. دارای برگهای سرخسی شکل متشکل از برگچه است که این برگچه ها به گونه ای گل را احاطه کرده اند

 

که هاله ای اطراف آن دیده می شود به همین دلیل به این گیاه، “عشق در هوای مه آلود” هم می گویند. گلهای آن به رنگ سفید آبی و صورتی است و اطراف آن یک غلاف وجود دارد. بهترین زمان برای کاشت این گیاه، اواخر بهار یا اوایل تابستان است. آب و هوای گرم و مرطوب از نیازهای این گیاه برای پرورش در فضای آپارتمان است.

 

دمای اتاق باید طوری تنظیم شود که از ۲۵ درجه سانتیگراد تجاوز نکند و حداقل دمایی که سیاه دانه می تواند آن را تحمل کند ۱۰ درجه سانتیگراد است.ارتفاع گل سیاه دانه (عشق در هوای مه آلود) به 38 تا 50 سانتی متر می رسد. گل سیاه دانه را با دیگر گل های یکساله به صورت ترکیبی در حاشیه ها می کارند

 

و برای تزیین حاشیه ها از این گل استفاده می شود. گلدهی از اواخر بهار شروع می شود و اگر گلهای خشک روی گیاه حذف شود، گلدهی تا پاییز هم ادامه می یابد. رنگ این غلافها با افزایش سن گیاه، تغییر می کند به گونه ای که در ابتدا شیری رنگ هستند بعد سبز و بعد قرمز می شوند.

 

گل سیاه دانه دارای غلاف هایی است که این غلاف ها زیبایی گل را افزایش می دهند. این گل برای درست کردن دسته گل بسیار مناسب است. برای تهیه دسته گل کافی است چند شاخه متفاوت از این گل را در کنار هم قرار دهید و آن گاه یک دسته گل بسیار زیبا خواهید داشت.

 

گیاه شناسی:

به گزارش پارس ناز سیاه دانه گیاهی است یکساله با ساقه های ایستاده به ارتفاع 60 تا 70 سانتیمتر برگها دارای بریدگی های نخی، برگچه های ریز، گل های زیبا به رنگ سفید خاکستری تا آبی با پرچم های متعدد، کاسبرگ هایی به رنگ گلبرگ،میوه آن به رنگ کپسول (غلاف دانه دار) که درون آن تعداد زیادی دانه سیاه و معطر قرار دارد.

 

گل ها منظم و دو جنسی، مادگی مرکب و چند برچه ای می باشد. سیاه دانه دارای پرچم های مارپیچی نظم یافته اند.

 

نحوه کاشت بذر:

زمان مناسب کاشت بذر گل سیاه دانه دمشقی اوایل بهار می باشد.بهترین روش برای کاشت این گیاه، از طریق بذر است. گلدان ها باید از خاک غنی از ماسه، سنگریزه و بارور کننده های آلی مانند نیتروژن و فسفر پر شده و بذرها در عمق ۲۵ سانتی متری خاک کاشته شوند.

 

مقداری خاک را دورن گلدان و یا سبد ریخته بذرها را روی خاکی بپاشید و حدود نیم سانت روی آن خاک بریزید و سپس خوب آبیاری کنید حدود ۵ الی ۱۵ روز بعد بذرها سبز می شوند و زمانی که به اندازه ۸ سانت رسیدند آنها را از خزانه در آورده و در محلی که می خواهید به فاصله بیست یا سی سانت نشا کنید بهترین روش همین است.

 

برخی ها بذر را روی محلی که مورد نظرشان هست می پاشند تا همان جا سبز شوند اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین می افتند و وقتی سبز می شوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز شوند اما زمانی که بذرها را درون خزانه بکارید بعد می توانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که می خواهید بکارید.

 

بذر سیاه دانه را باید در یک خاک با زهکشی خوب کاشت، مکانی که برای کاشت بذر انتخاب می شود باید یک مکان آفتابی باشدگل سیاه دانه در اغلب خاک ها رشد می کند ولی در خاک های غنی و بارور رشد بهتری دارد. دانه های گل سیاه دانه لازم نیست پوشانده شوند.

 

همچنین توصیه می شود گل سیاه دانه را به صورت ردیفی بکارند. این گل زمان کوتاهی برای گلدهی نیاز دارد. زمانی که گل خشک می شود غلاف دانه مخطط می شود (در سیاه دانه نوع damascena). از این گل به صورت تازه یا خشک شده برای درست کردن دسته گل استفاده می شود و گل مناسبی برای درست کردن دسته گل خشک است.

خواص گیاه دارویی سیاه دانه

زمان مناسب کاشت بذر گل سیاه دانه دمشقی اوایل بهار می باشد

 

مراقبت از گل سیاه دانه

مراقبت از گل سیاه دانه (عشق در هوای مه آلود) بسیار آسان است. آبیاری در زمان خشکی باید انجام شود، برای رشد بهتر باید به طور مرتب به خاک مواد مغذی داده شود. برای تشویق رشد، بهتر است گل های پژمرده را از بوته جدا کرد و دانه ها را از غلاف های خشک شده جمع آوری کرد.

 

تکثیر:

این گیاه از طریق بذر تکثیر می یابد ولی باید کشت بذر حتما به صورت مستقیم انجام شود زیرا این گیاه، جا به جایی را دوست ندارد. به همین منظور کشت در اوایل بهار در زمین اصلی صورت می گیرد.

 

آبیاری:

نیاز آبی سیاه دانه، در حد متوسط است. بهترین زمان آبیاری وقتی است که باید بطور منظم و حداقل، دوبار در هفته انجام شود. قبل از آبیاری گیاه، بهتر است، سطح خاک خشک شده باشد. اگر خاک خیس باشد و آب خاک زیاد باشد، به گیاه آسیب می رسد، و احتمال آفت زدگی را بیشتر می کند

 

خاک:

این گیاه در انواع خاکها به خوبی رشد می کند فقط نیاز به زهکش مناسب خاک دارد.مناسب ترین PH خاک برای پرورش گل سیاه دانه شش تا هفت و نیم است. خاک های اسیدی به تقویت و رشد سریعتر گیاه کمک می کند.

 

این گیاه یک سال پس از کاشت در فصل بهار، گل می دهد، آبیاری منظم و تعویض خاک گلدان در گلدهی و پیشگیری از توقف در رشد گل سیاه دانه نقش دارد. تکثیر این گیاه در فصل تابستان از طریق بذر و قلمه امکان پذیر است.

 

نور و دما:

این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد و البته در مناطق گرم بهتر است که بعد از ظهر در سایه باشد. از نظر دمایی هم سازگاری بالایی دارد.سیاه دانه در انواع خاکها به خوبی رشد می کند فقط نیاز به زهکش مناسب خاک دارد

 

ارزش غذایی سیاهدانه :

در دانه های سیاه دانه 40%روغن ثابت ساپونینی به نام ملانتین وحدود 1.4 در صد اسانس وجود دارد که دارای نیژلون است. ملانتین به صورت مجزا ماده ای سمی است. مواد سمی موجود در این خانواده از آلکالوئیدها (ترکیبات مضر برای قلب) تا اسید لاکتون با زنجیره کوتاه (محرک پوست) متنوع می باشد. حضور مواد دیگری چون ساپونین ها، گلوکوزید های سیانوژنیک نیز در این گیاه غیر معمول نمی باشد.

 

خواص دارویی:

قسمت های مورد استفاده و خواص درمانی:

قسمت های مورد استفاده در سیاه دانه، دانه و روغن فرار آن می باشدکه به عنوان داروی معرق،محرک،بادشکن،صفرا بر و هضم کننده غذا مصرف دارد. از بذر در خوراک نان،چاشنی و در شیرینی ها به عنوان تزئین نسبتا سمی است. از بذر برای زیاد کردن شیر استفاده شده

 

و ملین بوده و دفع کننده ی کرم هم است. این گیاه به صورت موضعی در درمان زگیل و بثورات جلدی مورد استفاده قرار می گیرد. در پزشکی سنتی برای زیاد کردن شیر، ملین، دفع کننده کرم و نیز به عنوان نفخ و قاعده آور توصیه می شده است. عسل سیاه دانه نیز مصارف دارویی فراوان دارد.

 

اکولوژی:

وطن این گیاه جنوب اروپا و آسیای غربی بوده است و از قدیم این گیاه را خصوصا در کشورهای گرمسیر می کاشته اند. این گیاه به سادگی با محیط جدید خو می گیرد. سیاه دانه به کمبود آهن و خاکهای ضعیف حساس است و به سرعت زرد می شود همچنین به شوری و گرما نیز مقاومت خاصی ندارد.