پارس ناز پورتال

خواص گیاه دارویی بابونه از دیدگاه طب سنتی

خواص گیاه دارویی بابونه از دیدگاه طب سنتی

خواص گیاه دارویی بابونه از دیدگاه طب سنتی 

گیاه بابونه عطر بسیار خوبی دارد و در سراسر عطاری ها می توان آن ها را یافت چون این گیاه بسیار پرکاربرد است. بابونه امروزه کمتر مورد توجه است ولی بسیار گیاه مفیدی است و جا دارد که در هر خانه‌ای از آن استفاده شود. بابونه در قسمت‌های مختلف ایران رشد می‌کند. ادامه مقاله را بخوانید.

 

گل این گیاه استفاده می‌شود که زرد رنگ است. در حد اعتدال مزاج آن گرم است. مزاج را تغییرات اساسی نمی‌دهد. بازکننده است.اگر روغن بابونه را به مفاصلی که سفتی و درد دارند بمالیم، آنها را نرم می‌کند و کمک به بهبود وضعیت می کند.تاندون‌ها و غشاها را نرم می‌کند و رطوبت‌های سفت شده و مانده داخل مفصل را لطیف و مضمحل نموده، موجب بهبود درد و خستگی مزمن و اسپاسم می‌شود.

 

هر جایی از بدن (بافت پوستی، زیر پوستی، اسکلتی) که دچار سفتی و خشکی شده باشد؛ روغن بابونه می‌تواند برایش مفید باشد.دمنوش بابونه (بهتر است با کمی عسل یا نبات شیرین شود) و یا بخور آن بسیار برای سرماخوردگی، خلط و سینوزیت مفید است.

 

خوردن آن نیز برای گوارش مخصوصاکسانی که دچار سردی معده (اسپاسم و درد معده، نفخ) هستند بسیار مفید است. برای تقویت اعصاب و رفع تشنگی مفید است.سر و مغز را از مواد زائد پاک می‌کند پس برخی از انواع سردرد (که ناشی از تجمع بلغم و رطوبت در سر و یا سردی سر هستند) را بهبود می‌دهد.

 

می‌توان با دم کرده آن دهانشویه کرد. برای رفع زخم‌ها و آفت‌های دهان مفید است. بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و هم بهبود دهنده زخم و هم میکروب‌کشی دارد. هم به صورت خوراکی و هم موضعی بسیار مفید است.به بسیاری از مراجعه کنندگان توصیه می‌کنیم مقداری بابونه را دم کرده یا مختصری بجوشانند و با آن دهانشویه کنند.

 

پس برای شستشوی زخم هم می‌توان از آن استفاده کرد. کسانی که بواسیر (مخصوصا ناشی از فزونی سودا) دارند می‌توانند در دم کرده آن بنشینند.موجب بهبود زخم و شقاق مقعد می‌شود مخصوصا اگر با روغن بادام یا زیتون همراه باشد.

 

خانم‌‌هایی که دچار ترشحات زیاد واژینال هستند، مخصوصا اگر این ترشحات سفید و پنیری باشند می‌توانند برای رفع این ترشحات یا داخل دم کرده بابونه بنشینند و یا یا در واژن تزریق کنند.بنابراین از بابونه به دلیل خواص زیادش انواع و اقسام استفاده داریم.عرق بابونه برای دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود. ادرار را نیز زیاد می‌کند.

 

کسانی که سنگ کلیه دارند به جای استفاده زیاد از آب که برای آنها ضرر هم دارد، می‌توانند از عرق بابونه استفاده کنند که بافت سنگ را نرم و مجاری ادراری را نیز باز کرده و سنگ را به سهولت دفع می‌کند. چون مفتح است، برای باز کردن پریود نیز مفید است.

 

در برخی از خانم‌‌ها، به دلیل سردی رحم، علی رغم این که فرد علائم پریود را دارد، پریود آغاز نمی‌شود.این‌‌ها معمولا درد شدیدی قبل و حین پریود دارند و پریود به خوبی انجام نمی شود. ایشان می‌توانند از بابونه استفاده کنند و یا اینکه روغن آن را به منطقه زیر شکم و لگن بمالند.

 

مشکلی در گذشته ایجاد می‌شد و امروزه نیز ممکن است در مناطقی که امکانات کم است نیز دیده شود و آن در خانم‌‌هایی است که زایمان طبیعی می‌کنند و قسمتی از جفت در بدن آنها می‌ماند که بسیار خطرناک است.می شود شخص را در محلول گرم بنشانند و شکم را ملایم از ناف به سمت پایین یا در جهت عقربه‌‌های ساعت ماساژ دهند تا جفت دفع شود

 

کسانی که زایمان طبیعی داشته اند و می‌بینند که خونریزی بند نمی‌آید و می‌فهمند که مشکل ماندن بقایای جفت در بدن است می‌توانند از این استفاده کنند.اما باید توجه داشت که اگر علت خونریزی چیز دیگری باشد، می‌تواند خونریزی را تشدید نماید. پس نیاز به تجویز پزشک دارد.

 

استفاده زیاد از حد بابونه چون خیلی لطیف است بدن را سست می‌کند. بابونه برای رفع اسپاسم استفاده می‌شود و باید میزان مصرف در حدی باشد که این مشکل را حل کند و منجر به سستی نشود.برای رفع سردردهای سرد که ناشی از سردی، بادسرد و سینوزیت هستند، می‌توانند روغن بابونه را در بینی بچکانند و روی پیشانی و گونه نیز قدری بمالند.

 

برای رفع برخی از انواع تب که طول کشیده، غوطه ور شدن در آبی که در آن بابونه باشد می‌تواند مفید باشد. شاید یکی از دلایلش این باشد که منافذ سطحی پوست را باز می‌کند و حرارت زائد گیر افتاده در بدن را دفع می‌کند.مخصوصا برای خانم‌‌های یائسه که دچار گرگرفتگی با مکانیزم فوق هستند، بسیار مفید است.

 

همچنین می‌توانند در حمام خود را با روغن بابونه ماساژ دهند، چون خود محیط حمام موجب باز شدن منافذ و نفوذ روغن و رفع حرارت بالا می‌شود.