پارس ناز پورتال

خواص و فایده های سیر را بشناسیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
خواص و فایده های سیر را بشناسیم

خواص و فایده های سیر را بشناسیم 

سیر یکی از مواد خوراکی اسـت کـه فواید بسیار زیادی برای آن ذکر میشود و همیشه توصیه می شود کـه سیر را باید در وعده هاي غذایی خود داشته باشیم . سیر گیاهی اسـت کـه بطور گسترده ازآن برای پخت و پز استفاده میشود.

 

این گیاه هم چنین بعنوان یک ماده دارویی قرن‌هاست کـه مورد استفاده افراد قرار می گیرد. طبق معمول ازآن برای جلوگیري و درمان بیماری‌هاي مختلفی استفاده میشود.همان طور کـه میدانید سیر متعلق بـه خانواده آلیوم اسـت کـه پیاز نیز در همین خانواده قرار دارد. هزاران سال اسـت کـه انسان‌ها ازآن برای مقاصد مختلف استفاده میکنند.

 

سیر برای غذا و دارو – تاریخچه مختصر
سیر برای هزاران سال در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگرفت. مدارک نشان میدهد کـه این ماده از زمانی کـه اهرام مصر ساخته شد استفاده میگردد. یعنی میتوان گفت کـه مصرف آن تاریخچه ۵ هزار ساله دارد.

 

ریچارد اس ریولین در مجله Nutrition نوشت کـه دکتر یونانی در زمان باستان بنام بقراط سیر را برای شرایط و بیماری‌هاي مختلفی تجویز می کرد. بقراط از سیر برای درمان بیماری‌هاي مختلفی هم چون مشکلات تنفسی، انگل ، هضم ضعیف و خستگی استفاده می کرد.

 

بـه ورزشکاران در المپیک نیز سیر داده می ‌شد تا عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند. از مصر باستان سیر بـه تمدن‌هاي باستانی پیشرفته دره Indus «پاکستان و غرب هند امروز» توسعه پیدا کرد و از آنجا راه خود رابه سرزمین چین پیدا کرد. بر اساس گفته کارشناسان، مرکز گیاه شناسی سلطنتی انگلستان خواص درمانی سیر را می‌شناختند و ازآن استفاده می کردند.

 

افرادی کـه از طبقات بالای جامعه بودند طبق معمول بخاطر بوی آن از مصرفش خودداری میکردند. در طول تاریخ شرق میانه، شرق آسیا و نپال ، سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا ، سل، اختلالات کبدی ، اسهال خونی ، نفخ، کولیک ، کرم‌هاي روده، روماتیسم، دیابت و تب استفاده شده اسـت.فرانسه، اسپانیا و پرتغال سیر رابه بَرّ جدید معرفی کردند.

 

امروزه سیر بخاطر خواص درمانی گسترده‌اش مورد استفاده قرار می گیرد:
با توجه بـه گفته‌هاي کتابخانه ملی دکتری کـه بخشی از موسسه ملی سلامت در آمریکاست، سیر بطور گسترده برای درمان شرایط مختلفی هم چون آترواسکلروز « سخت شدن سرخرگ‌ها »، کلسترول بالا، حملات قلبی، بیماری‌هاي عروق کرونری و پرفشاری خون مورد استفاده قرار میگیرد.

 

امروزه سیر توسط افراد مختلف برای جلوگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده و سرطان رکتوم مورد استفاده قرار می گیرد. موسسه ملی سلامت میگوید عده اي از این مصارف توسط علم نیز پشتیبانی و حمایت می شود.

 

مطالعه‌اي کـه در مجله زهر شناسی غذا و مواد شیمیایی منتشر شد نشان می‌داد کـه گرم کردن کوتاه مدت سیر خاصیت ضد التهابی آنرا کاهش می دهد. این موضوع برای افرادی کـه نمی توانند طعم و بوی سیر خام را تحمل کنند می تواند مشکل زا باشد. از دکتر خود بخواهید مکمل‌هاي حاوی سیر را برایتان تجویز کند تا نیازی بـه گرم کردن سیر نداشته باشید.

 

خواص سیر برای سلامتی- مطالعات علمی:
چـه تفاوتی بین شواهد علمی و روایی وجوددارد؟ شواهد روایی بـه مواردی اطلاق می شود کـه در آن تجارب یک فرد بیان می شود. این نوع شواهد در دادگاه‌هاي قضایی ضروری اسـت.

 

در دکتری، شواهد روایی در مقایسه با شواهد علمی ارزش چندانی ندارند. طبق معمول دریک مطالعه علمی از هزاران شرکت کننده استفاده می شود. در زیر نمونه‌هایي از مطالعات علمی انجام شده در مورد سیر را مشاهده می کنید:

 

خطر ابتلا بـه سرطان ریه:
بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی کـه حداقل دوبار در هفته سیر خام مصرف میکنند، ۴۴ درصد کمتر از سایر افراد بـه سرطان ریه مبتلا می شوند. محققانی کـه مطالعات خودرا در مجله Cancer Prevention Research منتشر کردند، بیش از ۱۴۲۴ نفر از افراد مبتلا بـه سرطان ریه و ۴۵۴۳ از افراد سالم را بررسی کردند.

 

از این افراد خواسته شد در مورد رژیم غذایی و عادت‌هاي سبک زندگی خود توضیحاتی بدهند. هم چنین مقدار مصرف سیر دراین افراد مورد بررسی قرار گرفت.

 

نویسندگان این مقاله معتقدند کـه ارتباط حفاظتی بین مصرف سیر خام و سرطان ریه با یک الگوی دوز-پاسخ مشاهده شده اسـت، این موضوع نشان می دهد کـه ممکن اسـت سیر بطور بالفعل بعنوان یک عامل پیش گیری از سرطان ریه باشد.

 

سرطان مغز:
ترکیبات آلی گوگرد موجود در سیر، برای از بین بردن سلول‌ها در گلیوبلاستما ، یک نوع تومور کشنده مغز، موثر اسـت.

 

دانشمندان در دانشگاه دکتری کارولینای جنوبی در نشریه سرطان گزارش دادند کـه سه ترکیب ارگانوسولفور در سیر وجوددارد کـه با نام‌هاي DAS ، DADS و DATS شناخته شده‌اند. این ترکیبات تاثیر بسیار خوبی بر روی سلول‌هاي سرطانی دارند و می توانند باعث از بین رفتن آن‌ها شوند.

 

آرتروز مفصل ران:
زنانی کـه در رژیم غذایی خود از سبزیجات غنی از آلیوم استفاده کرده اند سطح بسیار پایینی از آرتروز مفصل ران داشتند. همانگونه کـه قبلا نیز ذکر کردیم سیر یک نمونه از سبزیجات خانواده آلیوم اسـت.

 

نویسندگان این مقاله معتقدند یافته‌هاي آنان نه تنها تاثیرات احتمالی رژیم غذایی بر روی آرتروز مفاصل را نشان می دهد بلکه نشان میدهد ترکیبات موجود در سیر برای درمان این شرایط بسیار مفید اسـت. مطالعات بلند مدت کـه در آن ۱۰۰۰ زن سالم مورد بررسی قرار گرفتند نشان میدهد کـه عادت‌هاي غذایی آنان شامل سبزیجات، میوه ها و بـه خصوص سیر اسـت.

 

سیر یک آنتی بیوتیک قوی اسـت:
دی‌آلیل دی‌سولفید یک ترکیب آلی اسـت کـه در سیر یافت می شود. این ترکیب ۱۰۰ برابر موثرتر از آنتی بیوتیک‌هاي دیگر اسـت. این ترکیب میتواند آنتی بیوتیک قوی در برابر باکتری کمپیلوباکتر باشد. کمپیلوباکتر یکی از رایجترین دلایل ایجاد عفونت‌هاي روده‌اي اسـت.

 

نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: اینکار برای مـن بسیار هیجان انگیز بود زیرا نشان میدهد کـه این ترکیبات قدرت کافی برای کاهش باکتری‌هاي مضر را دارند.

 

محافظت از قلب:
همانگونه کـه قبلا نیز گفتیم سیر حاوی ترکیبی بنام دی‌آلیل دی‌سولفید اسـت کـه بـه محافظت از قلب در طول عمل جراحی و بعد از حملات قلبی کمک می کند.

 

محققان هم چنین معتقدند این ترکیب میتواند برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار گیرد. گاز سولفید هیدروژن برای حفاظت از قلب بسیار مفید اسـت. با اینحال، این یک ترکیب فرار اسـت و استفاده ازآن برای دارو کمی دشوار می باشد. بنابر این دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی ترکیب دی آلیل تری سولفید تمرکز کنند.

 

این یک ترکیب سودمندو موثر برای استفاده از مزایای هیدروژن سولفید اسـت. در آزمایشی کـه بر روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفت، تیم محققان دریافتند کـه بعد از حمله قلبی موش‌هایي کـه دی آلیل سولفید را دریافت کرده بودند ۶۱ درصد کمتر از سایر موش‌ها بـه قلبشان اسیب رسیده بود.

 

دریک مطالعه دیگر کـه در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر گردید، دانشمندان دریافتند کـه روغن سیر ممکن اسـت از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی حفاظت کند. کاردیومیوپاتی علت اصلی مرگ و میر در بین بیماران مبتلا بـه دیابت اسـت. این یک بیماری مزمن میوکارد « عضله قلب » اسـت، کـه بطور غیر طبیعی ضخیم، بزرگ و / یا سفت می شود.

 

فشار خون و کلسترول بالا:
محققان دانشگاه آنکارا تاثیر عصاره سیر بر روی فشار خون و کلسترول را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه از ۲۳ داوطلب استفاده میکرد کـه دارای کلسترول خون بالایی بودند. ۱۳ نفر از این افراد بـه فشار خون بالا نیز مبتلا بودند. این افراد بـه دو گروه تقسیم شدند.

 

گروهی کـه کلسترول بالا داشتند ولی فشار خونشان نرمال بود.
گروهی کـه هم مبتلا بـه کلسترول بالا و هم فشار خون بودند.

 

این افراد بـه مدت چهار ماه از مکمل‌هاي حاوی عصاره سیر استفاده کردند و فشار خون و کلسترولشان دراین مدت بطور منظم مورد بررسی قرار می گرفت.

 

در پایان چهار ماه، محققان دریافتند کـه مصرف این مکمل‌ها پروفایل لیپید خون را التیام بخشیده اسـت، آنتی اکسیدان‌هاي موجود را افزایش داده و باعث کاهش فشار خون نیز شده اسـت. هم چنین مصرف این مواد باعث کاهش سطح محصولات اکسیداسیون در نمونه خون افراد شده بود کـه این موضوع نشان دهنده کاهش واکنش‌هاي اکسیداسیون در بدن اسـت.

 

بـه عبارت دیگر، عصاره سیر سطح کلسترول خون را کاهش میدهد و میتواند برای بیماران مبتلا بـه پرفشاری خون نیز مفید باشد.

 

سرطان پروستات:
پزشکان دپارتمان اورولوژی در چین و پکن، مطالعه اي را برای محاسبه ارتباط بین سبزیجات حاوی آلیوم و خطر ابتلا بـه سرطان پروستات انجام دادند. این افراد مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۱۳ را گرد آوری کردند.

 

نویسندگان این مطالعه چنین نوشته اند: سبزیجات خانواده آلیوم بـه خصوص سیر می تواند خطر ابتلا بـه سرطان پروستات را کاهش دهد. محققان بر این باورند کـه باید تحقیقات بیشتری دراین زمینه انجام شود.

 

آسیب بـه کبد در اثر مصرف الکل:
آسیب بـه کبد در اثر مصرف الکل در اثر مصرف بلند مدت الکل و نوشیدنی‌هاي حاصل ازآن ایجاد می‌‌شود. دانشمندان در موسسه زهر شناسی چین سعی کردند تاثیر دی آلیل دی سولفید موجود در سیر را بر روی این شرایط مورد بررسی قرار دهند.

 

این ترکیب اثر حفاظتی در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتانول دارد. مطالعات آنان در مجله Biochimica et Biophysica Acta منتشر شده اسـت.

 

زایمان نارس:
مطالعات مختلفی نشان داده اسـت کـه عفونت‌هاي میکروبی در دوران بارداری خطر ابتلای زنان بـه زایمان زودرس را افزایش میدهد. دانشمندان دربخش اپیدمیولوژی، پژوهشکده نروژی بهداشت و سلامت ملی، بر روی همین مورد کار کردند. دانشمندان معتقدند مصرف سیر و سبزیجاتی کـه درخانواده آلیوم قرار دارد می تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد.

 

این تیم رژیم غذایی بیش از ۱۸۸۸۸ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند. مطالعه انجام شده نشان میدهد کـه مصرف غذاهایی با خاصیت ضد میکروبی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش زایمان زودرس دارد. مصرف سیر نیز همین خاصیت را خواهد داشت.